Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Piłka nożna

Kondycja europejskiego futbolu a regulacje Financial Fair Play. Najważniejsze wnioski z najnowszego raportu UEFA - „The European Club Footballing Landscape”

02.02.2018

UEFA opublikowała swój dziewiąty już raport porównawczy dotyczący kondycji europejskiej piłki klubowej („The European Club Footballing Landscape”), jednocześnie wskazując na wpływ regulacji Financial Fair Play na finanse piłki nożnej, tworzące bardziej stabilną i zrównoważoną sytuację europejskich klubów z najwyższej półki.

Raport ten zawiera wyczerpującą analizę finansowej kondycji europejskiej piłki klubowej. Wynika z niego, że pozytywne tendencje w przychodach, inwestycjach i rentowności klubów ze Starego Kontynentu wykazane w zeszłorocznym raporcie w dalszym ciągu są kontynuowane.

"Kluby generują dochody, ale inwestują również w aktywa i infrastrukturę, także dzięki regulacjom Financial Fair Play. Po raz pierwszy w roku 2016 inwestycje klubów w stadiony i inne długoterminowe środki trwałe przekroczyły 1 mld euro. Nie jest więc zaskoczeniem, że coraz więcej krajowych związków i lig, zarówno w Europie, jak i poza nią, zaczyna wdrażać własne wersje Financial Fair Play." – powiedział Prezydent UEFA Aleksander Čeferin.

W swoim oficjalnym komunikacie UEFA przedstawiła również kilka kluczowych wniosków z ww. raportu.

Przede wszystkim zauważa się bardzo pozytywny wpływ, jaki FFP wywarło na poprawę finansów europejskiej piłki klubowej, który przejawia się w następujących liczbach:

- 700 czołowych klubów generuje łączny wzrost przychodów o prawie 10% rok do roku;

- W ostatnich 7 latach europejski futbol stał się mniej zależny od jednorazowych dotacji, czy darowizn (spadek o 12%) na rzecz przychodów generowanych z biletów o 9%, sponsoringu i przychodów komercyjnych o 58%, czy telewizyjnych do 64%. Spory wzrost odnotowano, co oczywiste, w dochach z transferów (nawet o 105%), a nagrody UEFA i płatności solidarnościowe wzrosły o 106%;

- Również same wynagrodzenia rosły najszybciej od roku 2010, ale mimo to kluby i tak odnotowały najwyższe zyski operacyjne w historii - ponad 800 mln EUR w 2016 r.;

- Straty netto (po transferach, finansowaniu i podatkach) spadły do ​​269 mln euro w 2016 roku, co daje mniej niż 1/6 wszystkich strat odnotowanych przed wprowadzeniem regulacji Financial Fair Play;

- Również 26 europejskich lig wygenerowało rekordowe zyski w 2016 r.;

- Dług netto klubów nadal spada – w stosunku do roku 2011 r. (przed wprowadzeniem FFP) aż o 30% przychodów. Jednocześnie w tym okresie aktywa netto klubów podwoiły się.

Zauważono również, że duży rozdźwięk w przychodach z praw telewizyjnych nadal jest głównym czynnikiem różnicującym ligi. Kwoty, które wpływają na konta klubów z sześciu największych lig europejskich, generują 11-krotność przychodu w pozostałych 48 krajach z tego tytułu.

Obok przychodów z praw telewizyjnych, także samo umiejętne wykorzystywanie przez kluby swoich marek stanowi najważniejszy czynnik różnicujący te najlepsze kluby od reszty stawki. Biorąc pod uwagę lata od 2010 do 2016, 12 największych i najbardziej „globalnych” klubów wygenerowało nadzwyczajny wzrost przychodów – aż o 1,53 mld EUR! – i to właśnie dzięki umowom sponsorskim i innym działaniom komercyjnym. Dla porównania dla pozostałych najlepszych europejskich marek jest to 700 mln EUR, łącznie.

Omawiany raport pokazuje również, że w pierwszej piętnastce lig europejskich od 2010 roku 39 klubów zostało przejętych przez zagranicznych inwestorów, spośród których Chińczycy byli najbardziej aktywnymi (przykłady mamy m.in. w takich ligach jak angielska Premier League, włoska Serie A, francuska Ligue 1, czy hiszpańska La Liga).

Analiza odkrywających coraz większą rolę w obecnym świecie mediów społecznościowych podkreśla rozwój "marek" europejskich klubów. Zarówno najlepsi piłkarze, jak i ich kluby bardzo dbają o swój wizerunek, co uwidaczniają wzrosty ich poślubień i obserwacji tak na Facebooku, jak i na Twitterze.

Sefton Perry z UEFA wyjaśnia: "prezentujemy fakty - niektóre pozytywne, a niektóre mniej. Zostały one potwierdzone przez wszystkie największe podmioty europejskiej piłki, które polegają na publikacji jako na ostatecznej wizualizacji sytuacji klubowej w Europie. (…) Niewiele, jeśli w ogóle, działań może się porównywać z ciągłym wzrostem (o 10% rok do roku) przychodów generowanych przez europejską piłkę klubową od przełomu wieków. Jest to świadectwo siły i głębi obecnej lojalności kibiców oraz zdolności klubów do docierania do nowych grup kibiców. (…) Dla innych branż zmiany w krajobrazie są akceptowane jako nieunikniony fakt życia. Jednak dla europejskiej piłki nożnej, dzięki swojemu wyjątkowemu, stabilnemu modelowi, ponad tysiąca profesjonalnych klubów piłkarskich, bezpośredniemu połączeniu zwykłych ludzi i profesjonalnej gry oraz znaczenia wzajemnej współpracy i rywalizacji między klubami, zmiany w krajobrazie mogą stanowić wyzwanie."

Podsumowując warto zwrócić również uwagę na wypowiedź głównego sternika Europejskiej Federacji Piłki Nożnej, który stwierdził, że: "po raz kolejny nie możemy nie zauważyć, że polaryzacja przychodów komercyjnych i sponsorskich pomiędzy największymi klubami a resztą przyspiesza. Jako strażnicy rywalizacji, UEFA musi zapewnić, aby futbol pozostał konkurencyjny, nawet jeśli różnice finansowe zostaną wzmocnione przez globalizację i zmiany technologiczne."

Przekładając ww. raport UEFA na realia polskich klubów, niezależnie od poziomu rozgrywek, w jakim przychodzi im konkurować - dla wzmocnienia swojej pozycji organizacje te powinny kierować się przykładami klubów, które już dawno przetarły szlaki dochodząc do miana gigantów – nawet jeśli, zachowując wszelkie proporcje, mielibyśmy mówić tu o tytule największego klubu w danej lidze, a nie w ujęciu globalnym, jak to jest w ich przypadku. Mowa tu oczywiście o jak najlepszym zabezpieczeniu interesów zarówno podczas negocjacji i podpisywaniu kontraktów zawodniczych, transferów, jak i sporządzaniu umów sponsorskich, czy innych kontraktów obejmujących obecne lub przyszłe działania komercyjne, także te, które dotyczą klubowych social mediów, czy komercyjnego wykorzystywania nazw lub logotypów. Jednocześnie warto zadbać o jak najlepsze wdrożenie postanowień RODO do wewnętrznej polityki organizacji (rozporządzenie to wchodzi już w maju tego roku). Niewiele organizacji zdaje sobie jeszcze sprawę z konsekwencji, jakie za sobą niosą ewentualne nieprawidłowości w ich własnych dokumentacjach. Warto więc skorzystać ze wsparcia profesjonalistów z zakresu szeroko pojętego prawa sportowego i gospodarczego – i to w każdej z powyższej poruszonych kwestii –  tak, aby na koniec dnia liczyć (jak europejscy giganci) zyski, a nie niepotrzebne straty.

Cyfrowa wersja tego raportu znajduje się  TUTAJ.

Źródło: UEFA.com

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.