11.10.2013
W poprzednim tekście skupiłem się na genezie tzw. Home-Grown Players Rule. Tym razem chciałbym wspomnieć o zastrzeżeniach organów Unii Europejskiej odnośnie tego modelu. Czy HGPR stanie się w przyszłości przedmiotem sporu pomiędzy UEFĄ a Komisją Europejską, jak miało to w przeszłości miejsce w sprawie Jean-Marca Bosmana?
Jak wcześniej pisałem, Pojęcie Home-Grown Players zostało sformułowane w 2005 roku. W 2008 roku Komisja Europejska w komunikacie prasowym zaaprobowała omawiany dzisiaj model, wyraźnie stwierdzając, że w porównaniu do planu 6+5 zaproponowanego przez FIFA, HGPR wydaje się nie naruszać rażąco prawa unijnego, przy jednoczesnym wsparciu rozwoju młodych zawodników. Vladimir Špidla, członek Komisji Europejskiej ds. zatrudnienia, spraw społecznych i równości szans, stwierdził wówczas, że porównaniu z tzw. regułą 6+5, która stanowi bezpośrednią dyskryminację, a więc jest niezgodna z prawem UE, HGPR zaproponowana przez UEFA wydaje mi się być proporcjonalna i zgodna z zasadą swobodnego przepływu pracowników .
Stanowisko Komisji Europejskiej ulegało stopniowej ewolucji, czego końcowym efektem stało się przeprowadzenie badań, których celem było ustalenie:
1. Przedstawienie reguły HGPR oraz analiza jego funkcjonowania i jego wpływu na kluby piłkarskie w Europie,
2. Ocena efektywności HGPR,
3. proporcjonalność HGPR w porównaniu do osiągniętych rezultatów,
4. wpływ HGPR na swobodny przepływ piłkarzy zawodowych w Unii Europejskiej,
5. porównanie HGPR do zasad istniejących w krajowych związkach piłki nożnej.
Badania te rozpoczęto w czerwcu 2012 r. i zlecono je Uniwersytetowi w Liverpoolu i Uniwersytetowi Edge Hill, których efektem był obszerny raport z kwietnia tego roku[1]. Wnioski z niego płynące są - delikatnie mówiąc – niekorzystne dla europejskiej federacji piłkarskiej. Przede wszystkim podkreślono, że ograniczenia przepływu pracowników wynikłe z HGPR, w żaden sposób nie są proporcjonalne do pozytywnych skutków tejże instytucji. Stwierdzono również, że te skromne efekty mogą zostać osiągnięte przez przyjęcie alternatywnych i mniej restrykcyjnych środków.
Komisja Europejska dała Platiniemu i spółce trzyletni termin na znalezienie odpowiednich rozwiązań, które będą całkowicie zgodne z normami unijnymi. Wydaje się zatem, że UEFA zamiast tworzyć wizje EURO z udziałem państw z Ameryki Południowej, powinna w najbliższym czasie skupić się na dostosowaniu przepisów do prawa Unii Europejskiej, w szczególności w kontekście sporu o model Financial Fair Play, którego problematyka również zostanie poruszona na portalu.
[1] Całość do przeczytania: http://ec.europa.eu/sport/library/documents/f-studies/final-rpt-april2013-homegrownplayer.pdf
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.