06.07.2015
Mamy początek wakacji i raczej mało kto myśli już o 1 września. Nie chcę psuć urlopowego, letniego nastroju, niemniej wakacje miną i wraz z kolejnym rokiem szkolnym wejdą w życie przepisy ustawy, na które warto zwrócić uwagę nie tylko ze względu słuszność ich wprowadzenia, ale także z punktu widzenia klubów sportowych i niektórych podmiotów, które ewentualnie te kluby sponsorowały bądź miały zamiar sponsorować.
Z dniem 1 września 2015 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – u.ż (Dz. U. 2006 Nr 171 poz. 1225 z późn. zm.). W związku z tym, w szkołach nie będzie można podawać do jedzenia ani sprzedawać tzw. śmieciowego jedzenia. Minister Zdrowia w drodze rozporządzenia ma określić jakie produkty spożywcze nie będą zaliczane do tej ,,zacnej” kategorii. Obecnie projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach trafił do konsultacji publicznych.
Co ma jednak wspólnego przykładowy fast food z klubem sportowym? Otóż ustawa reguluje również zasady sprzedaży, reklamy i promocji środków spożywczych w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, a także w placówkach systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 3, 5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem art. 52c ust.2 pkt 2 znowelizowanej ustawy ,,W jednostkach systemu oświaty zabrania się reklamy oraz promocji polegającej na prowadzeniu działalności zachęcającej do nabywania środków spożywczych innych niż objęte grupami środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w tych jednostkach określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 6 pkt 1 oraz niespełniających wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6 pkt 2”. Konsekwencją nieprzestrzegania przepisów ustawy będzie kara pieniężna. Art. 103 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy stanowi, że kto w ramach prowadzonej działalności reklamuje lub promuje w jednostce systemu oświaty środki spożywcze inne niż objęte grupami środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 52c ust. 6 pkt 1 lub niespełniające wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawieart. 52c ust. 6 pkt 2, podlega karze pieniężnej (…) Jej wysokość w tym przypadku może być wymierzona do 5000 zł, nie mniej jednak niż 1000 zł.
Co w sytuacji gdy sponsorem uczniowskiego klubu sportowego (UKS), który ma siedzibę w szkole, jego zawodnicy trenują na jej obiektach czy też organizują różnego rodzaju imprezy sportowe zostaje np. pizzeria? Omawiane wyżej przepisy nie będą miały zastosowania w przypadku jeżeli działalność wymieniona w art. 52c ust.2 pkt 2 będzie prowadzona w innych miejscach niż wskazane w ustawie, np. stadion miejski. Jeżeli działania sponsora sprowadzałyby się do np. wręczania uczestnikom zawodów kuponów rabatowych na oferowane przez niego produkty, w miejscach wskazanych w ustawie, to takie zachowanie będzie uznane za prowadzenie działalności zachęcającej do nabywania środków spożywczych innych niż objęte grupami środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży. Podobnie będzie wyglądała sytuacja z plakatem wiszącym na szkolnej tablicy przedstawiającym tą przykładową drużynę UKS, na którym będzie logotyp pizzerii.
Warto zatem zwrócić uwagę na wprowadzoną zmianę u.ż., przeanalizować program sponsorski. Jak widać katalog ograniczeń reklamy w sporcie został poszerzony.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.