26.04.2018
Zainspirowany poznaną ostatnio historią kilkuletniego chłopca z Polski, święcącego już triumfy w międzynarodowych zawodach wyścigowych, stwierdziłem iż dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przedstawieniu najważniejszych regulacji dotyczących kierowców rywalizujących w Formule 1. Wzorem dla młodego Polaka, jak sam twierdzi, jest Robert Kubica. Jednakże, aby w przyszłości godnie zastąpić doświadczonego kierowcę Williamsa, chłopiec będzie musiał spełnić wiele istotnych kryteriów.
Po raz kolejny, dla analizy przedstawionego w tytule zagadnienia nieocenione będą Regulacje Sportowe F1[1] (dalej: Regulacje). Oprócz kwestii technicznych, opisujących szczegółowo m.in. poszczególne etapy weekendu wyścigowego, zasady prowadzenia rywalizacji, kary dla zawodników, procedury zachowań na i poza torem, przepisy F1 precyzyjnie określają również obowiązki stawiane zawodnikom. Mowa zarówno o kierowcach będących już członkami zespołów, jak i o tych, którzy dopiero mają w planach stać się ich częścią.
Interesujące nas normy zostały umiejscowione w różnych częściach Regulacji. Art. 4 dotyczy wyłącznie licencji zawodników natomiast w art. 26 znaleźć można obowiązki stawiane zespołom, związane z pracującymi dla nich kierowcami. Kluczowym wymogiem dla zawodników jest posiadanie Super Licencji FIA[2]. Aby ją uzyskać zawodnik musi spełnić szereg obligatoryjnych przesłanek. Pierwszą z nich jest ukończenie 18 lat. Ponadto, w ciągu trzech lat poprzedzających wniosek o przyznanie licencji, aplikant musi zgromadzić co najmniej 40 punktów, przy czym sposób ich obliczenia uzależniony jest od serii wyścigowych, w których zawodnik brał udział oraz osiągniętych wyników. Oprócz uzyskania wymaganej liczby punktów zawodnik musi także mieć za sobą wstępy w kategoriach juniorskich (przynajmniej dwa lata), rywalizujących w klasie „single-seater”. Są to serie wyścigowe, w których bolid posiada tylko jedno miejsce. Co więcej kierowca powinien posiadać klasyczne prawo jazdy, uprawniające do poruszania się po zwykłych drogach, a także zdać egzamin z przepisów dotyczących Formuły 1. Zanim uzyska zezwolenie na starty w zawodach obowiązany jest odbyć testy w aktualnym bolidzie, przez co rozumie się przejechanie nim co najmniej 300 kilometrów. Trzeba jednakże wziąć pod uwagę, że liczba zespołów w stawce, a w efekcie kierowców, jest ograniczona. Z uwagi na ewentualną konieczność oczekiwania na swoją szansę po zakwalifikowaniu się do uzyskania Super Licencji, przepisy przewidują 3-letni okres, w którym wyniki aplikanta zachowują ważność.
Zgodnie z art. 26 Regulacji, w obecnym sezonie zespoły rywalizujące w F1 mają możliwość skorzystania z 4 kierowców. Przyjęło się, że dwaj z nich pełnią funkcję zawodników podstawowych, a pozostałych dwóch – testowych. To na dwóch pierwszych spoczywa obowiązek zdobywania punktów podczas wyścigów, aczkolwiek nie można umniejszać roli zawodników rezerwowych. Oprócz wkładu w rozwój samochodu oraz przeprowadzanych testów, mogą oni także w wypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności zastąpić kierowców podstawowych. Zmiana musi jednak nastąpić zgodnie z przepisami zawartymi w art. 26 Regulacji. Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt a, w weekend wyścigowy zespół może zmienić kierowcę za zgodą stewardów przed rozpoczęciem sobotniej sesji treningowej. Nowy kierowca musi korzystać z silnika i opon przewidzianych dla podstawowego zawodnika. Oznacza to mniej więcej tyle, że wymiana obejmuje jedynie kierowcę. Podstawowe podzespoły przygotowane i zatwierdzone na dane zawody muszą pozostać niezmienione.
Natomiast gdyby doszło do konieczności zmiany kierowcy w trakcie pierwszych dwóch sesji treningowych, lub wystąpienia w nich więcej niż dwóch zawodników, warunki przeprowadzenia zmian zostały przedstawione w art. 26 ust. 1 pkt b oraz c. Zgodnie z nimi kierowca testowy może podejść do sesji, jeżeli zostaną spełnione następujące wymogi:
Stewardzi zostaną poinformowani przed końcem wstępnego badania kontrolnego, poprzedzającego sesję, który bolid i którego kierowcę zespół zamierza wystawić w sesji. Późniejsze zmiany mogą być dokonywane tylko za zgodą stewardów.
W niniejszym artykule zostały przedstawione jedynie najistotniejsze normy dotyczące uzyskiwania licencji zawodnika F1 oraz możliwości występów w zawodach. Należy podkreślić, że o ile warunki nie wydają się być zbyt wygórowane, otrzymanie miejsca w zespole Formuły 1 jest marzeniem dla ogromnej rzeszy zawodników, dlatego rywalizacja o każde jedno miejsce jest niewyobrażalna. Warto zatem pamiętać podczas oglądania zawodów, że pomimo uzyskiwania różnych wyników przez poszczególnych kierowców, przeszli oni wyjątkową selekcję, udowadniając, że są doskonałymi sportowcami.
[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110
[2] Fédération Internationale de l’Automobile – Międzynarodowa Federacja Samochodowa
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.