Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Organizacje sportowe

Główne założenia Kodeksu Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych

19.12.2017

15 grudnia 2017 r. Minister Sportu i Turystyki zaprezentował Kodeks Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. Jaki charakter ma ten dokument, kogo obowiązuje i kiedy wchodzi w życie – między innymi na te pytania postaram się udzielić odpowiedzi w niniejszym artykule.

Prace nad Kodeksem rozpoczęły się w listopadzie 2016 r., kiedy powołano zespół roboczy, który opracował założenia powyższego dokumentu, przedstawione następnie członkom Społecznej Rady Sportu podczas posiedzenia 22 marca 2017 r. W październiku 2017 r. przekazał do uzgodnień w Ministerstwie, po czym 15 grudnia 2017 r. został udostępniony do wiadomości publicznej i przekazany do konsultacji z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz Polskim Komitetem Paraolimpijskim.

Jak wskazano w treści samego Kodeksu, jest on oparty na idei zbliżonej do koncepcji „umowy społecznej”, której stronami są polskie związki sportowe oraz Minister Sportu i Turystyki. Nie ma on zatem mocy powszechnie obowiązującej, choć zawarte są w nim obowiązki wynikają m.in. z ustawy o sporcie (np. zakazy dotyczące członków zarządu lub ograniczenia kadencyjności), ustawy – Prawo o stowarzyszeniach (np. w zakresie wymagań co do statutu polskich związków sportowych) oraz ustawy o rachunkowości.

Adresatami kodeksu są polskie związki sportowe zamierzające korzystać ze wsparcia ze środków publicznych na realizację zadań publicznych zlecanych przez Ministra Sportu i Turystyki. Podstawą finansowania są umowy zawierane pomiędzy Ministrem a polskim związkiem sportowym, w oparciu o ogłoszony w formie decyzji program przez MSiT. Z kolei sama decyzja Ministra wydawana jest m.in. na podstawie m.in następujących przepisów prawa powszechnie obowiązujących:

art. 29 ust. 1 i 7 ustawy o sporcie:

1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansowywać uprawianie lub organizowanie sportu oraz jego promocję.

(…)

7. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej, w zakresie dofinansowania zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy, może zlecać polskim związkom sportowym, Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu i Polskiemu Komitetowi Paraolimpijskiemu realizację zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573). Przepisy art. 47 i art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.

Art. 151 ustawy o finansach publicznych:

1. Dysponent części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań. 2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2) wysokość udzielonej dotacji i tryb płatności;

3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;

4) tryb kontroli wykonywania zadania;

5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.

Warto na uwadze mieć również przepisy ustawy o grach hazardowych w zakresie Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W przypadku realizacji zadań publicznych ze środków MSiT przez polskie związki sportowe, ogłoszone programy będą uzależniać możliwość zawarcia umowy lub wysokość dotacji od realizacji wytycznych przedstawionych w Kodeksie. Należy w tym momencie podkreślić, iż wytyczne wskazane w każdym z obszarów mają różną moc wiążącą i w sposób odmienny wpływają na dofinansowanie zadań zleconych polskim związkom sportowym przez Ministra Sportu i Turystyki:

  • Wytyczne bezwzględnie wiążące – mają zastosowanie do wszystkich polskich związków sportowych
  • Wytyczne wiążące pod pewnymi warunkami – mają zastosowanie tylko do niektórych polskich związków sportowych lub których stosowanie uzależnione jest od wystąpienia pewnej okoliczności lub od posiadania przez dany polski związek sportowy określonej cechy
  • Wytyczne niewiążące – mające charakter zaleceń, stanowiących przykłady dobrych praktyk dla organizacji sportowych.

Wytyczne w Kodeksie zostały oznaczone w sposób zindywidualizowany według następującego wzoru:

Łącznie w Kodeksie przedstawiono 12 obszarów zarządzania, na które polskie związki sportowe powinny zwrócić uwagę tworząc wewnętrzny system prawny oraz strategię rozwoju:

  • Organizacja i kompetencje organów;
  • Zarządzanie strategiczne;
  • Przejrzystość działania;
  • Zarządzanie finansami;
  • Nadzór i kontrola wewnętrzna;
  • Odpowiedzialność za rozwój sportu;
  • Uczciwość w sporcie;
  • Kadry dla sportu;
  • Współpraca w środowisku sportowym;
  • Postępowania dyscyplinarne;
  • Polityka oparta na faktach;
  • Zawodnik i trener w polityce związku.

Co istotne, pierwsze programy wykorzystujące posiłkowo Kodeks do oceny ofert na realizację zadań publicznych będą ogłoszone na rok 2019. Oznacza to, że wprawdzie polskie związki sportowe mają jeszcze czas na dostosowanie swoich przepisów wewnętrznych do zaprezentowanych wytycznych, jednakże już teraz powinny rozpocząć przygotowania do wprowadzania zmian, w szczególności mając na uwadze, że realizacja wielu zaleceń wymaga dokonania zmian w statutach, które wejdą w życie dopiero po uzyskaniu zgody Ministra Sportu i Turystyki oraz wpisie dokonanym przez sąd rejestrowy.

W najbliższych artykułach postaramy się przybliżyć postanowienia Kodeksu dotyczące poszczególnych obszarów. Co istotne, dokument ten nie musi jedynie znaleźć zastosowania do polskich związków sportowych, lecz również może okazać się wartościową podstawą dla zapewnienia odpowiednich standardów prawnych również w innych organizacjach sportowych, w tym regionalnych związkach sportowych oraz klubach. Mając to na uwadze, zachęcamy również te organizacje do zapoznania się z dokumentem przedstawionym w niniejszym artykule.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności