06.04.2021
Międzynarodowa Federacja Motorowa (dalej: FIA) planowała już od tego sezonu wprowadzić szereg zmian, które miały zwiastować swoistą rewolucję w Formule 1 (dalej: F1), jednak pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na te plany. Rewolucja ma zostać przeprowadzona przed kolejnym sezonem, tj. 2022. Zmiany na ten sezon są raczej niewielkie, które głównie mają obniżyć ogromne koszty. W F1 są trzy główne regulaminy, które wyznaczają przepisy królowej motosportu. Poniżej zostaną ujęte najbardziej znaczące zmiany.
Regulamin techniczny
Nie na długo ostał się system DAS (dual axis steering - sterowanie dwuosiowe). W nadchodzącym sezonie będzie on zakazany. Jednak w sezonie 2020 z systemu korzystał tylko Mercedes, więc nie będzie to miało wpływu na układ sił w stawce.
Zmienia się też minimalna waga bolidów. Od tego sezonu waga ta ma wzrosnąć o 6 kg i obecnie będzie wynosić nie mniej niż 752 kg. Zmiana wagi odbyła się w dwóch etapach (za pierwszym razem dodano 3 kg, a także 3 kg w drugim etapie). Zwiększono również minimalną wagę jednostki napędowej ze 145 do 150 kg (ta wartość wlicza się do całkowitej masy bolidu).
Zmianom ulegną opony Pirelli. Włoski producent zdecydował się na zmiany konstrukcyjne po kilku awariach spowodowanych nadmiernym obciążeniem. Nowe opony są bardziej wytrzymałe, jednakże nieco wolniejsze, a także cięższe. Opony będą mieć inną konstrukcję wewnętrzną, co ma umożliwić korzystanie z niższych ciśnień.
Po długich latach nieobecności do bolidów powraca koncepcja efektu przyziemnego (ang. ground effect). Warto odnotować brak w tym sezonie deflektorów (części aerodynamicznej, która ma za zadanie odpowiednio kształtować strugi powietrza, opływające bolid).
Zmiany konstrukcyjne mają skutkować, że jazda znajdującego się z tyłu bolidu nie będzie zakłócana przez tzw. brudne powietrze. Z przeprowadzonych symulacji wynika, że bolid doganiający przeciwnika, powinien tracić tylko 5-10 % siły docisku.
Ważnym odnotowanie faktem jest, iż na liście dopuszczalnych materiałów konstrukcyjnych pojawiły się włókna naturalne. Zespoły będą mogły wykorzystywać elementy bolidu zbudowane w ten sposób podczas wyścigów.
Regulamin sportowy
Od sezonu 2021 zostanie wprowadzony mechanizm, uzależniający możliwości pracy nad aerodynamiką, a także CFD (obliczeniową mechaniką płynów) od miejsca w klasyfikacji generalnej konstruktorów w zeszłym sezonie. Im wyższe miejsce w klasyfikacji, tym zmniejszony czas pracy w tunelu oraz przy CFD. Jest to pierwszy w historii Formuły 1 przepis, mający w zamyśle wyrównać szanse w stawce. Nadchodzący sezon będzie czasem intensywnego rozwoju nowych bolidów przed następnym sezonem 2022, w którym FIA zapowiada rewolucję m.in. przy bolidach. Słabsze zespoły będą mogły więcej czasu poświęcić na poprawę swoich konstrukcji lub przygotowywanie się na rewolucję 2022.
Zdecydowano również o ograniczeniu liczby kompletów układów wydechowych na sezon dla kierowcy do ośmiu sztuk (do tej pory nie było limitów). W przypadku wykorzystania dodatkowych, będzie się to wiązało z takimi samymi karami, jakie od kilku lat funkcjonują za wykorzystanie nadprogramowych elementów jednostki napędowej (przesunięcie na polach startowych).
Zmieniono także czas trwania wyścigu wstrzymanego czerwoną flagą. Od teraz może trwać maksymalnie 3 godziny, a nie jak dotychczas 4.
Wprowadzono zmianę mającą poprawić sytuację młodych kierowców. Otóż od tego sezonu każdy zespół będzie musiał przekazać przynajmniej dwie sesje treningowe w roku dla zawodników, którzy nie mają na swoim koncie więcej, aniżeli dwa wyścigi w Grand Prix F1.
Regulamin finansowy
Ważną zmianą w regulaminie finansowym jest wprowadzony limit wydatków, wynoszący 175 mln dol. na sezon, a objęte tą kwotą są wszystkie rzeczy dotyczące wydajności na torze. W kwocie tej nie są jednak uwzględniane koszty marketingowe, wynagrodzenie kierowców, a także trzech najważniejszych osób w zespole. Limit kosztów ma zniwelować kwoty nakładów, które przeznaczają ekipy najmocniejsze w stosunku do mniejszych zespołów. Docelowo zmiana ta ma się przyczynić do zrównania jakości wszystkich zespołów, co zbliży całą stawkę pod względem osiągów na torze.
Jak widać, nowe przepisy FIA zmierzają w kierunku wyrównania szans w całej stawce, co będzie przekładać się na większe emocje podczas wyścigów.
Piłka nożna
21.04.2021
Sporty drużynowe
14.04.2021
Sporty indywidualne
06.04.2021
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.