Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

E-sport

Czy sport straci sponsoring bukmacherów?

01.12.2022

Dzisiejszy wpis dotyczy zagadnień sponsoringu sportu przez firmy bukmacherskie oraz trendu, który zagościł na arenach sportowych, tj. współpracy z firmami z sektora krypto.

Co do zasady ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 888 z późn. zm.) o grach hazardowych (dalej jako: ustawa) zawiera przepisy zakazujące reklamy gier hazardowych. Są jednak wyjątki, które to są obwarowane zawiłymi, licznymi przepisami prawa.

Reklama zakładów wzajemnych – regulacje prawne

Zacznę od tego, że reklama i promocja gier hazardowych na gruncie ustawy definiowana jest niezwykle szeroko, a wszystko ma służyć zapobieganiu obchodzenia przepisów ustawy, a także zniechęcać potencjalnych graczy do uczestnictwa w objętych zakazem reklamowania i promocji grach hazardowych, poprzez ograniczanie dostępu do informacji o tych grach. Natomiast naruszenie przepisów ustawy regulujących sposób prowadzenia reklamy i promocji gier hazardowych zagrożone jest sankcjami karnoskarbowymi oraz administracyjnymi.

Odstępstwa od ww. zasady zawarte zostały w stosunkowo niedawno, bo w 2017 r. wprowadzonym do ustawy przepisie art. 29b. Określa on przesłanki dopuszczalności reklamy zakładów wzajemnych:

  1. Przede wszystkim dany podmiot musi posiadać aktualne na moment publikacji reklamy zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych,
  2. Reklama nie może być kierowana do małoletnich,
  3. Reklama zakładów wzajemnych nie może łączyć urządzania ich lub uczestnictwa w zakładach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej,
  4. Ustawodawca zakazuje zamieszczania w treści komunikatów reklamowych zakładów wzajemnych stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych, 
  5. Reklama nie może przedstawiać powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób i nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną,
  6. Reklama zakładów wzajemnych nie może też wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem, wypoczynkiem, a także z nauką lub pracą czy też z sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.

Pozostałe ograniczenia odnoszące się do miejsca i czasu publikacji reklam zakładów wzajemnych

W przypadku reklamy zakładów wzajemnych w telewizji, radio, kinie i teatrze całkowicie zakazuje się jej prowadzenia w konkretnym przedziale godzinowym (6:00–22:00). Odstępstwem od takiego ograniczenia jest możliwość prowadzenia tego typu reklamy podczas transmisji z imprez sportowych. Ponadto zakazana jest reklama zakładów wzajemnych w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach dzienników i czasopism, w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą. Wyłączenie, o którym mowa powyżej, obejmuje tylko reklamy gier organizowanych przez sponsora lub reklamę sponsora.

Jak widać, ustawodawca szczególnym statusem objął wydarzenia sportowe, które to niewątpliwie zyskują na aliansach sponsoringowych z podmiotami organizującymi zakłady wzajemne. Jednak jak to zazwyczaj bywa – są dwie strony medalu. Z jednej zyskuje sport i zawodnicy, którzy otrzymują m.in. wsparcie finansowe, z drugiej jednak strony zawsze pozostają obawy, co do zagrożeń w kontekście uzależnień od hazardu związanych z zakładami wzajemnymi. Temat ten jest wieloaspektowy i można mu poświęcić wiele publikacji nie tytko z zakresu prawa, ale także i psychologii, socjologii etc. W dzisiejszym wpisie chciałbym jednak zwrócić uwagę na tendencje pojawiającą się w ostatnim czasie.

Angielski futbol chce odejść od sponsorowania przez firmy bukmacherskie ?!

Ze względu na niepokojący wzrost uzależnieniami od hazardu, w szczególności wśród młodych osób coraz częściej kluby Premier League zaczynają szukać sponsorów poza firmami bukmacherskimi, stanowiących do tej pory czołówkę jeżeli chodzi o sponsorów, których logotyp pojawiał się na przodzie koszulek zawodników. Powstał nawet projekt ustawy, który zawierałby obostrzenia, co do reklam bukmacherów zamieszczanych na koszulkach.

Sektor krypto sponsoruje sport

Kluby Premier League przystąpiły zatem do m.in. do analizy swoich programów sponsorskich, w tym do zawierania krótkoterminowych umów sponsorskich na wypadek zmian przepisów. Gdzie zatem szukają nowego źródła finansowania? Podpowiedź można znaleźć chociażby w materiałach reklamowych z trwającego w Katarze Mundialu, a jest nim: sektor kryptowalut (o kryptowalutach w świecie sportu pisałam już na portalu: ,,Wynagrodzenie zawodnika w kryptowalucie".

Do klubów, które zawarły umowy z platformami do inwestowania w aktywa cyfrowe zaliczają się m.in. Chelsa, Atletico Madrid, Manchester City czy Manchester United. Wspomniany sponsor Mundialu – Crypto.com wkroczył jednak nie tylko do świata piłki nożnej, ale jest również np. partnerem Formuły 1.

Czy aby jednak taka roszada pomiędzy firmami bukmacherskimi a firmami z sektora krypto nie jest również obarczona różnego rodzaju ryzykiem?

W tym miejscu zachęcam do zapoznania się z publikacją Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) zawierająca informacje dla potencjalnych inwestorów o ryzykach, które są związane z nabywaniem oraz z obrotem szeroko pojętymi kryptoaktywami w tym walutami wirtualnym. Szczególną uwagę zwrócono w niej przede wszystkim na takie kwestie jak:

·       Rynek kryptoaktywów i kryptowalut jest rynkiem nieregulowanym.

·       Inwestycje w krypotowaluty i kryptoaktywa wiążą się z dużym ryzykiem.

·       Na rynku kryptowalut i kryptoaktywów występuje duża skala nieprawidłowości.

·       Należy inwestować przede wszystkim w zrozumiałe aktywa.

Ponadto brytyjski organ nadzoru finansowego w kontekście dużego zaangażowania klubów sportowych w relacje z podmiotami z sektora krypto zwraca uwagę także na ataki hakerskie czy przestępstwa podatkowe związane z platformami krypto.

Mimo że branża krypto jest ekscytującym i szybko rozwijającym się sektorem, który mocno zaczyna dominować na globalnym rynku sportu to przed podjęciem współpracy z podmiotem z branży krypto – w kontekście powyższych informacji – warto zastanowić się nad jego stabilnością finansową, rozważyć, czy pewne kwestie nie zaważą na wizerunku podmiotu sponsorowanego oraz na jego wiarygodności. Kluczowa w tym zakresie na pewno jest szczegółowa, wieloaspektowa analiza prawno-finansowa ewentualnego projektu sponsorskiego oraz odpowiednio skonstruowane umowy, które biorąc pod uwagę brak regulacji w niektórych obszarach czy też ich nieprecyzyjność wymagają interdyscyplinarnego podejścia.

Wracając do pytania postawionego trzy akapity wyżej, to ciekawe jakie tendencje będzie miał rynek sportu i sponsoringu w Polsce w zakresie branży bukmacherskiej i krypto i w jakim kierunku (czy w ogóle) ustawodawca podejmie tutaj działania? A jakie jest Państwa zdanie na ten temat? Czeka nas zmiana modelu sponsorowania sportu? Czy też polski ustawodawca nie zdecyduje się na tak daleko idące kroki?

 

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.