09.03.2018
W swoim ostatnim artykule pisałem o nowościach, które pojawią się w najbliższym sezonie Formuły 1. Wspomniałem w nim także, że jedną z głównych idei przyświecających Międzynarodowej Federacji Samochodowej jest ciągłe udoskonalanie systemów bezpieczeństwa, propagowanie właściwych postaw związanych ze sportem motorowym, a także globalna edukacja w tym zakresie.[1] Dzisiaj chciałbym skupić się na wynalazku, który mimo swoich niepozornych rozmiarów, może zrewolucjonizować dziedzinę bezpieczeństwa nie tylko w dyscyplinie określanej jako „Królowa Sportów Motorowych”, a w całym sporcie opartym na rywalizacji samochodowej.
Obowiązkowym zabezpieczeniem podczas zawodów Grand Prix jest sztab medyczny. W ciągu kilku minut może on udzielić pomocy kierowcy, który uległ wypadkowi. Jednakże do tej pory problem stanowiło szybkie i bezbłędne zdiagnozowanie stanu zawodnika. Dotychczasowy sprzęt medyczny pozwalał na to jedynie po zaistnieniu wypadku i pojawieniu się medyków na miejscu zdarzenia, w momencie gdy o życiu i zdrowiu mogły decydować sekundy. Rozwiązaniem ma być projekt przedstawiony przez Zastępcę Delegata Medycznego F1 dr Iana Robertsa i Kierowcę Samochodu Medycznego F1 Alana van der Merwe. Chodzi o biometryczne rękawice. Od zwykłych rękawic, używanych na co dzień we wszystkich odmianach wyścigów torowych, będą się różnić niewielkim, niespełna 3-milimetrowej grubości sensorem, monitorującym podstawowe czynności życiowe. W pierwszej kolejności czujnik ma przekazywać dane dotyczące tętna kierowcy i poziomu tlenu zawartego we krwi. Docelowo ma także umożliwiać pomiar temperatury ciała oraz częstość i „jakość” oddechów. Z uwagi jednak na małą ilość dostępnej przestrzeni, twórcy nie wykluczają zainstalowania sensorów w innych częściach wyścigowego kombinezonu.
Sposób działania ma opierać się na wykorzystaniu najnowszej wersji Bluetooth, mogącej przesyłać informację do odbiorników oddalonych nawet o 500 m od nadajnika. Pracę urządzenia przez kilka godzin gwarantować będzie wbudowany akumulator. Ładowanie ma odbywać się metodą indukcyjną. Aby „naładować” rękawicę wystarczy położyć ją na specjalnej macie ładującej. Ponadto, oprócz zdalnego wysyłania, dane będą zapisywane w twardej pamięci sensora. Dzięki temu po sesji treningowej lub wyścigu, całość informacji będzie można pobrać i przeanalizować w garażu.
Nie można jednak zapominać, że aby urządzenie zostało dopuszczone do użytku w trakcie zawodów, musi sprostać wymogom szczegółowo opisanym w Normie FIA[2]. Najtrudniejsze z nich dotyczą ochrony na wypadek pożaru pojazdu. Istotnym jest, aby rękawice nie straciły nic ze swojej dotychczasowej funkcjonalności po zainstalowaniu biometrycznego sensora. Warto przypomnieć, że obecne skafandry zawodników stworzone są z materiału o nazwie NOMEX™. Dzięki wykorzystaniu tej technologii kierowca może wytrzymać do 11 sekund w temperaturze 840oC. Dla porównania temperatura ognia podczas pożaru budynku oscyluje w granicach 800oC. Poza generalnymi przepisami bezpieczeństwa, czujnik musi spełniać wymagania postawione mu w dedykowanej urządzeniom biometrycznym Normie FIA, wydanej pod koniec ubiegłego roku.[3] Rozdziały 4 - 6 dokumentu ustalają m.in. dokładne rozmiary maksymalne, jakie może posiadać urządzenie (w tym kształt i powierzchnia), wymaganą odporność na wstrząsy i uderzenia, warunki uzyskania homologacji, a także obowiązki producentów.
Wczesne wersje prototypowe rękawic biometrycznych były testowane już w ubiegłym roku. Dalej trudno określić, czy w sezonie 2018 zagoszczą na stałe w rywalizacji a torze. Z całą pewnością technologia ta będzie dalej udoskonalana. Nieoficjalnie mówi się, że najwcześniej w przyszłorocznych rozgrywkach nowe rękawice uzyskają status obowiązkowych. Jeżeli tak się stanie, wykorzystanie tego zaawansowanego systemu monitorującego w pozostałych dyscyplinach motoryzacyjnych będzie wyłącznie kwestią czasu.
[1] https://www.fia.com/safety
[2] FIA STANDARD N° 8856-2000 - PROTECTIVE CLOTHING FOR AUTOMOBILE DRIVERS, https://www.fia.com/regulation/category/762
[3] FIA STANDARD 8868-2018- BIOMETRIC DEVICES, https://www.fia.com/regulation/category/762
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.