ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Nowy sezon – nowe oblicze F1

Odkąd w mediach pojawiły się pogłoski, że Robert Kubica wraca do Formuły 1, zainteresowanie tym sportem przeżyło swój renesans. Obecnie, gdy najbliższa przyszłość Polaka  jako kierowcy testowego w zespole Williams jest pewna, a on sam kilka dni temu odbył pierwsze przejazdy nowym bolidem FW41 w ramach zimowych testów, można skupić się na zmianach w przepisach, które będą miały bezpośredni wpływ na obraz rywalizacji w sezonie 2018.

W związku z polityką stałego rozwoju poziomu bezpieczeństwa prowadzoną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), w której zrzeszona jest Formuła 1, tegoroczne bolidy zostały wyposażone w nowy system bezpieczeństwa o nazwie HALO. Jest to urządzenie mające zapewnić dodatkową ochronę kierowcy podczas potencjalnego wypadku, a także na okoliczność uderzenia
w głowę przez oderwany element innego pojazdu lub przedmiotu znajdującego się w obrębie toru. System HALO został zaprojektowany przez zespół Mercedesa w odpowiedzi na polecenie FIA z 2015 roku. Przez kolejne dwa lata urządzenie było testowane przez inne zespoły Formuły 1, aby zostać wprowadzone w tegorocznych rozgrywkach. Notabene jego finalna forma nie różni się od pierwotnej, zaproponowanej przez brytyjski zespół. Wyglądająca niepozornie pętla nad głową kierowcy wsparta na centralnie ustawionym filarze, na pierwszy rzut oka nie wydaje się być wytrzymała. Nic bardziej mylnego. W „najczulszym” miejscu system HALO jest w stanie wytrzymać uderzenie o mocy 46 kiloniutonów, natomiast w najwytrzymalszym 116 kiloniutonów. Warto dodać, że FIA nie uszczegółowiła wszystkich wymaganych parametrów dotyczących owego systemu. W związku z tym, w myśl zasady „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, zespoły będą mogły modyfikować nieznacznie HALO pod względem aerodynamiki, aby poprawiać osiągi pojazdów. Mimo to, opisywane urządzenie wzbudza również kontrowersje. Po pierwsze, zawodnicy skarżą się na ograniczoną widoczność. Po drugie, zgodnie z informacjami podawanymi przez zespoły, całkowita masa HALO wraz z elementami mocującymi wynosi 14 kg, podczas gdy FIA zwiększyła przepisową wagę minimalną bolidu do 733 kg tj. jedynie o 6 kg.[1] Nadprogramowe 8 kg musi więc zostać zniwelowane kosztem innych elementów bolidu. Niewykluczone, że dojdzie do nacisków w stosunku do kierowców, aby Ci stracili nieco na wadze i tym samym „odchudzili” samochód.

Kolejną zmianą mającą znaczący wpływ na przebieg rywalizacji w najbliższym sezonie jest zmniejszona ilość silników, które mogą być wykorzystane w jego trakcie. W ubiegłym roku zespoły miały prawo skorzystać z 4 jednostek napędowych w przeciągu całych 20-sto wyścigowych mistrzostw. Zgodnie z art. 23 ust. 23.3 pkt a) regulacji sportowych Formuły 1[2], w sezonie 2018 zespoły startujące w rozgrywkach będą miały do dyspozycji jedynie 3 silniki na 21 wyścigów. Tym samym zmniejsza się możliwość ich modyfikacji w trakcie sezonu, co powoduje zacieklejszą rywalizację technologiczną przed jego rozpoczęciem. W konsekwencji tegoroczne rozgrywki będzie można uznać za o wiele bardziej wymagające, niż te z lat poprzednich. Zmniejszona ilość silników stawia wyzwanie przed ich konstruktorami, aby były wytrzymalsze niż kiedykolwiek. Równocześnie umiejętności kierowców zostaną poddane próbie. Aby osiągać najlepsze rezultaty zawodnicy będą musieli znaleźć złoty środek pomiędzy odpowiedzialną, a dynamiczną jazdą. Zbyt zachowawcza postawa uniemożliwi osiąganie wysokich pozycji, natomiast zbyt agresywna może prowadzić do uszkodzeń i odpadnięcia z rywalizacji.

Ostatnia ciekawa zmiana czekająca fanów F1 w nadchodzących rozgrywkach dotyczy ogumienia. Firma Pirelli, będąca jedynym producentem dostarczającym opony, przygotowała na rok 2018 siedem kompletów opon o różnym stopniu twardości. To o dwa rodzaje więcej niż w sezonie ubiegłym. Wybór został poszerzony o ogumienie określone jako „super-twarde” oraz „hyper-miękkie”. Na szczególną uwagę zasługuje to drugie. Przedstawiciele Pirelli, twierdzą, że jest to najbardziej miękka, a zarazem „najszybsza” mieszanka, jaką kiedykolwiek wyprodukowano dla Formuły 1. Znajduje to potwierdzenie w testach przeprowadzanych przez zespoły. Bolidy osiągają wyniki blisko o sekundę lepsze niż na dotychczasowym, najbardziej miękkim zestawie opon. Ponadto, delikatniejsze opony skutkują większą ilością pit stopów, co wpłynie pozytywnie na stopień torowej rywalizacji.

Trafność zmian wprowadzonych w przepisach Formuły 1 przed nadchodzącym sezonem, jak zwykle zweryfikują wydarzenia na torze. Cieszyć może troska o bezpieczeństwo zawodników oraz próba zwiększania konkurencji pomiędzy zespołami znajdującymi się w stawce. Natomiast stałym, jak i nowym fanom pozostaje z niecierpliwością czekać na pierwsze startowe odliczanie, które rozpocznie się za niecałe 23 dni.

Fot: Motorsport.com

[1] 2018 Formula One Technical Regulations published on 19 December 2017 https://www.fia.com/regulation/category/110

[2] 2018 Formula One Sporting Regulations published on 19 December 2017 https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

VAR na Mundialu

Dziś będzie o systemie VAR czyli Video Assistant Referee i jego stosowaniu podczas finałów piłkarskich Mistrzostw Świata Rosja 2018. My – polscy kibice futbolu znamy ten system z meczów Ekstraklasy, wszak sezon 2017/2018 był premierowym, jeśli chodzi o stosowanie VAR-u. Tak się przyzwyczailiśmy, źe gdy przyszło do ostatniej kolejki sezonu zasadniczego i niemożności rozegrania wszystkich ośmiu spotkań z VAR-em, to Prezes PZPN Zbigniew Boniek rzucił propozycję by kolejkę rozłożyć na 2 dni. Kluby się nie zgodziły i chciały grać w jednym terminie o jednej godzinie i kolejkę rozegrano bez VAR-u by szanse wszystkich były równe.

Czytaj dalej VAR na Mundialu

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Sędziowie w F1

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Czytaj dalej Sędziowie w F1

Opublikowane w

1 etap The Girls On Track w Polsce

W miniony weekend w Tychach odbyła się pierwsza część polskich eliminacji projektu The Girls On Track – Karting Challange, którego głównym pomysłodawcą i organizatorem jest Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA). Zgodnie z przewidywaniami wydarzenie przyciągnęło wiele uczestniczek i kibiców.

Czytaj dalej 1 etap The Girls On Track w Polsce

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.