Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Organizacje sportowe

Badania antydopingowe w MMA

14.10.2013

Jakiś czas temu Maciej Broda na łamach niniejszego portalu w artykule zatytułowanym „O lukach w postępowaniu antydopingowym  poruszył temat związany z kwestią badań antydopingowych. W dniu dzisiejszym chciałbym również poruszyć temat związany z badaniami antydopingowymi, aczkolwiek analizując go pod kątem niedawnej „burzy medialnej  w serwisach branżowych związanych z MMA (mixed martial arts – mieszane sztuki walki).

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, iż w mojej ocenie doping jest postacią oszustwa sportowego i stanowi naruszenie uczciwej i czystej rywalizacji przeprowadzanej w duchu fair play. Ponadto w sportach tak bardzo kontaktowych jak sporty walki stosowanie dopingu może mieć naprawdę tragiczne konsekwencje nie tylko dla zdrowia osoby, która doping stosuje, ale przede wszystkim dla rywala. Dlatego popieram zachowanie czystości w sportowej rywalizacji jednakże opartej na jednoznacznych przepisach, które w sposób jasny i klarowny regulują co dany podmiot odpowiedzialny za badania antydopingowe może, a czego nie może robić.

Odnosząc się natomiast do przykładu pierwszych badań w MMA to zawodnicy tej dyscypliny sportowej zostali przebadani „połowicznie , gdyż jeden z zawodników – Kamil Bazelak (były strongman) nie wyraził na nie zgody. Automatycznie po tej sytuacji doszło do dyskusji – czy mógł odmówić poddania się badaniu, czy Komisja miała prawo do zbadania zawodników bez ich zgody i zgody organizatora, a jeśli miała prawo to na jakiej podstawie. Część środowiska sportów walki z pewnością również zastanawiała się czym jest owa Komisja i jaki ma zakres uprawnień.

Zacznijmy od końca. Komisja zgodnie z art. 44 ustawy o sporcie jest organem właściwym w sprawach zwalczania dopingu. Do obsługi Komisji powołane zostało specjalne biuro, które działa w formie jednostki budżetowej podległej ministrowi właściwemu do spraw kultury fizycznej. W ustawie wskazano również katalog otwarty zadań Komisji, która to ma w szczególności: 1) prowadzić wykaz substancji i metod zabronionych; 2) przeprowadzać kontrolę antydopingowe podczas zawodów oraz poza nimi; 3) prowadzić badania wspierające zwalczanie dopingu w sporcie; 4) wspierać, opracowywać i wdrażać programy edukacyjne lub szkoleniowe dotyczące zwalczania dopingu w sporcie.

Jak więc widać z powyższego jednym z zadań Komisji (w rzeczywistości jednym z tych najważniejszych) jest prowadzenie kontroli antydopingowych podczas zawodów oraz poza nimi. Dotychczas badania te przeprowadzane były w dyscyplinach sportowych objętych nadzorem polskiego związku sportowego, a co za tym idzie nadzorem Ministerstwa Sportu i Turystyki. Gdyby ktoś więc zapoznał się jedynie z powyższym zapisem ( pkt 2 zadań Komisji) mógłby interpretować, iż rzeczywiście Komisja posiada uprawnienia, które pozwalają jej dokonywać kontroli antydopingowych podczas wszystkich zawodów – nie ważne czy organizowanych przez polskie związki sportowe czy też inne podmioty. Wówczas zgodzić by się należało z tezą, iż pracownik Komisji może wzywać do poddania się badaniom również zawodników startujących w formule MMA, w której nie istnieje polski związek sportowy.

Jednakże na uwadze trzeba mieć nie tylko przepis regulujący zadania Komisji ale również przepis ustawy o sporcie dotyczący „dopingu w sporcie  oraz w szczególności Modelowe Reguły Antydopingowe (zwane dalej „MRA ). W pierwszej kolejności skupmy się na przepisie ustawy o sporcie tj. art. 43 ust. 6 - „Podmioty prowadzące działalność sportową, w szczególności polskie związki sportowe, realizują odpowiedzialność dyscyplinarną za stosowanie dopingu w sporcie w zakresie określonym w ich regulaminach . Co to oznacza? Mianowicie, w sytuacji gdy zostanie przebadany dany zawodnik i będzie on miał pozytywny wynik to sankcje wynikające z przepisów antydopingowych (chodzi o przepisy MRA) nakładane są zgodnie z procedurą odpowiedzialności dyscyplinarnej regulowanej przez dany polski związek sportowy. Procedura ta natomiast jest zgodna z przepisami Modelowych Reguł Antydopingowych. A to oznacza, że tam gdzie nie ma utworzonego polskiego związku sportowego, tam nie ma w praktyce możliwości nałożenia na danego zawodnika kary. Jedyną możliwością nałożenia takiej kary jest współpraca organizatora z Komisją i np. zawieszenie takiego zawodnika w danych zawodach.

Potwierdzają to również przepisy MRA. W punkcie 1.1.1 MRA wyraźnie wskazuje się, że stosuje się je do polskich związków sportowych - „Polskie Związki Sportowe przyjmą niniejsze Przepisy Antydopingowe i włączą je albo bezpośrednio albo przez odwołanie do swoich dokumentów regulacyjnych, statutu i/lub przepisów, a tym samy do reguł dyscypliny oraz praw i obowiązków swoich członków i uczestników .

Ponadto w punkcie 1.2. „Zastosowanie do osób  MRA wyraźnie wskazuje się wobec kogo przepisy antydopingowe mogą być stosowane. Jak wynika z treści przepisu stosować je możemy wobec wszystkich osób, które:

a) są członkami Polskich Związków Sportowych, niezależnie od ich miejsca zamieszkania lub lokalizacji,

b) są członkami członków stowarzyszonych Polskiego Związku Sportowego, jego klubów, zespołów, stowarzyszeń lub lig,

c) uczestniczą w jakiejkolwiek roli w działaniu organizowanym, prowadzonym, zwołanym lub autoryzowanym przez Polski Związek Sportowy lub jego stowarzyszonych członków, kluby, zespoły, stowarzyszenia i lig

W obecnym kształcie przepisów Komisja rzeczywiście może próbować przeprowadzić kontrolę podczas zawodów jak i poza nimi. Z literalnego brzmienia tego uprawnienia wynikałoby jakoby mogła dokonywać kontroli na każdego rodzaju zawodach. Jednakże w tym samym czasie przeczyłoby to intencji i zamysłom ustawy o sporcie, która regulować ma sport zhierarchizowany i w którym utworzony jest polski związek sportowy. W pozostałym zakresie dyscyplin sportowych nie możemy automatycznie stosować pewnych rozwiązań ustawy przewidzianych dla współzawodnictwa sportowego organizowanego przez polski związek sportowy. Oczywiście istnieje możliwość współpracy pomiędzy Komisją a organizatorami gal czy zawodów w sportach nie podlegających polskim związkom sportowym w zakresie stosowania przepisów antydopingowych. Istnieje również możliwość próby przebadania danych zawodników, w których nie działa polski związek sportowy (np. MMA). Jednakże w świetle obecnych przepisów nie ma praktycznej możliwości nałożenia na takiego zawodnika sankcji wynikającej z MRA, które to przepisy w sposób jednoznaczny wskazują wobec kogo są one stosowane. Komisja może próbować nałożyć sankcję na takiego zawodnika, jednakże w praktyce nie ma możliwości jej wyegzekwowania.

Pośrednio potwierdzają to również wypowiedzi dyrektora biura Komisji Michała Rynkowskiego, który stwierdził, że Komisja może poddać kontroli każdego sportowca w Polsce, a w przypadku gdy sugerowane kary nie będą wykonywane, Komisja liczy na ostracyzm ze strony mediów i kibiców wobec osób i organizatorów nierespektujących nałożonych sankcji. Ponadto Komisja pozostaje otwarta na współpracę z organizatorami gal MMA, sugerując równocześnie, że w większym stopniu za takie badania płacić musieli by organizatorzy ze swoich własnych budżetów.

Komisja zapowiada kolejne badania antydopingowe na galach MMA w Polsce. Tym razem chce się skupić na zdecydowanie większych galach. Na gali KSW 24 przedstawiciele się nie pojawili, natomiast gala MMA Attack 4 planowana na 26 października została odwołana. Czas pokaże czy przedstawiciele Komisji mówią poważnie o kolejnych kontrolach antydopingowych wśród zawodników MMA. Pierwsza poważna weryfikacja zapowiedzi szykuje się już 7 grudnia we Wrocławiu podczas KSW 25.

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.