14.07.2023
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. poz. 1118) z dniem 1 lipca 2023 r. został odwołany na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.
W związku z powyższym nie będzie już możliwości stosowania nadzwyczajnych środków prawnych przyjętych i stosowanych podczas trwania pandemii COVID-19. Na co w szczególności zatem powinny zwrócić uwagę kluby sportowe działające w formie stowarzyszeń i fundacji?
Kadencja władz stowarzyszenia i fundacji
Jednym z najczęściej stosowanych ,,przywilejów” był ten, który stanowił, że jeżeli kadencja władz stowarzyszenia czy fundacji, upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, lub do 30 dni po odwołaniu danego stanu, podlega ona przedłużeniu do czasu wyboru władz na nową kadencję, jednak nie dłużej niż do 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Z uwagi na to kluby sportowe, które do tej pory korzystały z możliwości przedłużania kadencji władz powinny rozpocząć działania zmierzające do przeprowadzenia wyborów organów stowarzyszeń czy fundacji.
Podejmowanie uchwał i odbywanie posiedzeń organów klubów sportowych
Tzw. Tarcza antykryzysowa 2.0 wprowadziła zmianę w Prawie o stowarzyszeniach, poprzez dodanie w art. 10 po ust. 1 ust. 1a-1e, które to przepisy umożliwiają podejmowanie uchwał oraz obrady władz stowarzyszeń z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w trybie online, zdalnie). Rozwiązania te stosuje się jednak tylko w przypadku wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Przepisy te mają zastosowanie również do fundacji. Dzięki znowelizowanym regulacjom powstała możliwość podejmowania uchwał z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, bez organizowania posiedzenia organu, nawet z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej albo organizowania posiedzeń organów z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, podczas których mają miejsce obrady i głosowanie.
Podkreślenia wymaga fakt, że ustawodawca zaznaczył, że wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na oraz poza posiedzeniami władz stowarzyszenia może podlegać odmiennym uregulowaniom w tym ograniczeniom w statucie stowarzyszenia. Zatem w takiej sytuacji – gdy zapisy statutu odmiennie będą regulowały materię wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na oraz poza posiedzeniami władz stowarzyszenia – stosować należy zapisy statutu stowarzyszenia, z wyłączeniem zapisów ustawowych.
Ponadto, w ustawie zostało wskazane, że statut stowarzyszenia może wprost wyłączyć możliwość wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na oraz poza posiedzeniami władz stowarzyszenia.
Od 1 lipca nie ma już możliwości korzystania z wymienionych form podejmowania uchwał przez organy NGO, chyba, że takie rozwiązania zostały przewidziane w umowie lub statucie organizacji. Zatem by móc korzystać z powyższych procedur, konieczne będzie dokonanie zmian dokumentów regulujących działalność danego podmiotu.
Realizacja zadań publicznych
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 z późn. zm.) w art. 15 zzl ust. 1 stanowi, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 30 dni następujących po ich odwołaniu organ administracji publicznej zlecający realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy jest uprawniony do przedłużenia terminu na złożenie sprawozdania z wykonania zleconego zadania publicznego oraz rozliczenia udzielonej dotacji na realizację zadania publicznego z pominięciem terminów wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także do uznania za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań realizowanych w ramach zleconego zadania publicznego, które zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Badania lekarskie i szkolenia BHP pracowników
Z dniem 1 lipca powracają wynikające z Kodeksu pracy obowiązki dotyczące badań lekarskich oraz szkoleń w dziedzinie bhp. Pracodawca i pracownik są obowiązani niezwłocznie podjąć wykonywanie zawieszonych w czasie stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego badań i wykonać je w okresie nie dłuższym niż 180 dni od dnia odwołania tego stanu. Jeśli w czasie epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego badanie wstępne lub kontrolne pracownika przeprowadził i wydał orzeczenie lekarskie inny lekarz niż lekarz medycyny pracy, to takie orzeczenie lekarskie traci moc po upływie 180 dni od dnia 1 lipca br., tj. od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
W przypadku gdy termin przeprowadzenia szkolenia okresowego w dziedzinie bhp przypadał w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni od dnia 1 lipca br., tj. od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego – termin ten wydłuża się do 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Warto zaznaczyć, że skutki zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego dla stowarzyszeń czy fundacji mogą być zróżnicowane i zależeć od wielu czynników. Oprócz tego, doświadczenia z minionych ostatnich 2 lat w wielu podmiotach spowodowały pojawienie się nowych wyzwań i potrzeb, które wymagają dostosowania ich działania do zmieniającej się sytuacji.
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.