29.04.2015
W ostatnim czasie media informowały nas o niezbyt przyjemnych sytuacjach do jakich dochodziło w kontekście podróży, a właściwie próby podróży osoby niepełnosprawnej różnymi środkami transportu. Z reguły były to pociągi czy autobusy komunikacji miejskiej. Dzisiaj natomiast chcę zwrócić uwagę na wybrane zagadnienia dotyczące statusu osoby niepełnosprawnej w przewozie lotniczym.
Do głównych obszarów problemowych przewozów lotniczych, gdzie osoba niepełnosprawna może napotkać bariery można zaliczyć m.in.: droga na pokład samolotu, zabieranie lekarstw w postaci płynnej, możliwość zasygnalizowania specjalnych potrzeb przewoźnikowi w momencie rezerwacji biletu, organizacja przestrzenna kabiny pasażerskiej.
Ważne jest także, że należy rozróżniać sytuację pasażerów podróżujących z oraz do krajów Unii Europejskiej (UE) od sytuacji jeżeli dana osoba jest pasażerem przewoźnika spoza UE i podróż odbywa się między jednostkami, które znajdują się poza UE.
Zdarza się, że przewoźnik nie jest zainteresowany uwzględnieniem niestandardowych potrzeb/wymagań osób niepełnosprawnych, co jest z reguły konsekwencją osiągnięcia określonego wyniku ekonomicznego. Zatem aby zapobiegać dyskryminacji osób w przewozie lotniczym wprowadzone zostały regulacje prawne, które obligują przewoźników do zachowania konkretnych standardów obsługi pasażerów niepełnosprawnych.
Sytuację pasażerów niepełnosprawnych regulują m.in.:
- Rozporządzenie (WE) nr 1107/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą,
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91,
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112).
Ponadto istnieją także międzynarodowe uzgodnienia dotyczące niepełnosprawnych pasażerów linii lotniczych. W tym np. zalecenia Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego ECAC, znane jako Doc. 30 – Dokument 30 wraz z załącznikami do niego.
Zgodnie z załącznikiem 1 do pierwszego rozporządzenia, w zakresie odpowiedzialności organów zarządzających portami lotniczymi spoczywają na nich określone obowiązki udzielania pomocy oraz dokonywania uzgodnień, między innymi w zakresie: dokonania odprawy i nadania bagażu, przechowania i pobrania bagażu w samolocie, zejścia z pokładu samolotu przy wykorzystaniu udostępnionych wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności, zgłaszania swojego przybycia do portu lotniczego i swojego żądania otrzymania pomocy w wyznaczonych punktach wewnątrz i na zewnątrz budynków terminalu. Z kolei art. 11 drugiego rozporządzenia stanowi, że ,, Obsługujący przewoźnicy lotniczy traktują w sposób priorytetowy przewóz osób o ograniczonej możliwości poruszania sie oraz wszystkich towarzyszących im osób lub psów z certyfikatem psa przewodnika (…). W przypadkach odmowy przyjęcia na pokład, odwołania i opóźnień, bez względu na ich długość, osoby o ograniczonej możliwości poruszania sie i wszystkie osoby im towarzyszące (…) mają prawo do opieki, przewidzianej w art. 9, tak szybko jak jest to możliwe”.
Jeżeli osoba niepełnosprawna lub o ograniczonej sprawności poruszania się uważa, że doszło do naruszenia jej uprawnień może złożyć skargę. Procedura składania skargi wygląda następująco. Po pierwsze, pasażer zwraca się do odpowiedzialnego za naruszenie przewoźnika. W razie braku odpowiedzi lub uzyskania odpowiedzi niezadowalającej, pasażer przesyła skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażera działającej przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zgodnie z art. 205b Prawa lotniczego, ciężar udowodnienia, że uprawnienia przysługujące pasażerowi na podstawie na podstawie rozporządzenia nr 1107/2006 nie zostały naruszone, obciąża przewoźnika lotniczego. Skargę, o której mowa można złożyć nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia złożenia reklamacji u przewoźnika, chyba że umowa przewozu lub regulamin przewozu określa krótszy termin do rozpatrzenia reklamacji.
Zdaję sobie sprawę z tego, że dzisiejszy tekst przedstawia tylko namiastkę informacji dotyczących tego tematu. Chciałam jednak zwrócić uwagę na podstawowe regulacje w tym zakresie, bo wiele zależy także od samego pasażera - powinien on znać swoje prawa i dokonywać stosownych formalności. I choć przewozy lotnicze mają charakter międzynarodowy, to brak jest jednolitych unormowań - odrębnie kwestie reguluje prawo europejskie, odrębnie amerykańskie zaś regulacje organizacji międzynarodowych mają postać raczej wytycznych. W ostateczności status pasażera niepełnosprawnego będzie zależeć w głównej mierze od tego z usług jakiego przewoźnika korzysta, jakie jest państwo siedziby przewoźnika. Czasami zatem podróż na wymarzone zawody może okazać się trudniejsza niż samo współzawodnictwo sportowe.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.