09.05.2016
Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie przepisom dyscyplinarnym Polskiego Związku Piłki Nożnej. Biorąc pod uwagę wydarzenia z zeszłego tygodnia, temat przewodni może być tylko jeden – sankcje za naruszenie reguł utrzymania bezpieczeństwa i porządku na obiekcie piłkarskim. Czy na pewno określone są one w sposób logiczny i wyczerpujący?
Z treści komunikatu Komisji Dyscyplinarnej PZPN wynika, ze zarówno Lech Poznań jak i Legia Warszawa zostały ukarane za naruszenie przepisu art. 64 Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN, tj. brak porządku lub bezpieczeństwa na stadionie:
§1. Za brak należytego porządku lub bezpieczeństwa na stadionie przed, w czasie lub po zawodach, wymierza się klubowi karę:
1) karę pieniężną,
2) weryfikację zawodów jako walkower,
3) rozgrywanie meczu bez udziału publiczności,
4) zakaz rozgrywania w określonym czasie lub określonej liczby meczów z udziałem publiczności na części lub na całym obiekcie sportowym, w miejscowości, będącej siedzibą klubu,
5) zakaz wyjazdów zorganizowanych grup kibiców na mecze piłkarskie,
6) rozgrywanie meczu na neutralnym stadionie,
7) zakaz rozgrywania meczu na określonym stadionie,
8) zakaz rozgrywania w określonym czasie lub określonej liczby meczów na obiektach sportowych w miejscowości będącej siedzibą klubu,
9) zawieszenie lub pozbawienie licencji.
§2. Kary opisane w § 1, z wyjątkiem weryfikacji zawodów jako walkower, mogą być również nałożone na klub za niewykonywanie obowiązków, określonych w przepisach dotyczących bezpieczeństwa na obiektach piłkarskich, nawet jeżeli przed, w czasie lub po zawodach nie doszło do naruszeń porządku lub bezpieczeństwa.
Bezpośrednio po meczu pojawiały się głosy mówiące o prawdopodobnym wykluczeniu Lecha Poznań z kolejnej edycji rozgrywek Pucharu Polski. Po opublikowaniu komunikatu przez Związek wskazywano zatem, że nałożone sankcje należy uznać za zbyt łagodne. Okazuje się jednak, że przepisy dyscyplinarne PZPN nie dają możliwości nałożenia kary wykluczenia z rozgrywek za naruszenie przepisu art. 64 Regulaminu Dyscyplinarnego Związku. Katalog sankcji wskazanych w omawianym przepisie, nie przewiduje po prostu zastosowania takiego środka prawnego
Co ciekawe, możliwość taką daje przepis art. 67 Regulaminu Dyscyplinarnego:
§1. Za prezentowanie treści o charakterze pogardliwym, rażąco nieetycznym, pochwalających terroryzm, przestępczość, przemoc, odwołujących się do zbrodniczych ideologii, treści politycznych, treści o charakterze dyskryminacyjnym, w szczególności odnoszących się do rasy, koloru skóry, języka, religii bądź pochodzenia, za wznoszenie okrzyków lub popełnienie innego aktu o takim charakterze w czasie, bezpośrednio przed lub po meczu, wymierza się kary:
1) klubom
a) karę pieniężną nie niższą niż 5.000 zł,
b) weryfikacji zawodów jako walkower,
c) rozgrywanie meczu bez udziału publiczności
d) zakaz rozgrywania w określonym czasie lub określonej ilości meczów z udziałem publiczności na części lub na całym obiekcie sportowym, w miejscowości, będącej siedzibą klubu,
e) zakaz wyjazdów zorganizowanych grup kibiców na mecze piłkarskie,
f) wykluczenie z rozgrywek,
g) przeniesienia zespołu do niższej klasy rozgrywkowej.
(…)
Co istotne, wykluczenie z rozgrywek może nastąpić jedynie po spełnieniu przesłanek określonych w art. 67 §3 Regulaminu:
Kara zasadnicza wykluczenia z rozgrywek, o której mowa w § 1 pkt 1) lit f) niniejszego artykułu (orzekana w przypadku rozgrywek, w których nie przyznaje się punktów) oraz kara zasadnicza przeniesienia zespołu do niższej klasy rozgrywkowej, o której mowa w § 1 pkt 1) lit g) niniejszego artykułu, może zostać wymierzona w przypadku uprzedniego, dwukrotnego ukarania klubu za to przewinienie dyscyplinarne w danym sezonie.
Warunkiem zastosowania kary wykluczenia z rozgrywek Pucharu Polski jest zatem wcześniejsze, dwukrotne ukaranie klubu za przewinienia związane z zachowaniami pogardliwymi i dyskryminacyjnymi.
Abstrahując zupełnie od finału Pucharu Polski i wydarzeń, które miały miejsce w zeszłym tygodniu, nasuwa się pytanie: Dlaczego Regulamin Dyscyplinarny przyznaje możliwość nałożenia sankcji wykluczenia z rozgrywek w przypadku przewinień dotyczących zachowań pogardliwych i dyskryminacyjnych, a nie daje takiej możliwości w przypadku braku należytego porządku i bezpieczeństwa na stadionie? Należy bowiem zastanowić się, które dobra i wartości powinny podlegać większej ochronie: Cześć i godność uczestników i obserwatorów widowisk sportowych czy też zdrowie lub życie uczestników meczów? Oczywiście Regulamin przewiduje możliwość nałożenia kary zawieszenia lub pozbawienia licencji, jednakże środek taki powinien być zastosowany jedynie w przypadku rażących i powtarzających się przypadków naruszenia przepisów dyscyplinarnych.
Wcale nie uważam w tym momencie, że zmiany powinny pójść właśnie w kierunku zaostrzenia sankcji wskazanych w art. 64 Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN. Nie uważam bowiem za zasadne nakładanie na kluby odpowiedzialności na zasadzie ryzyka za swoich kibiców. Na skrajny przykład w tym zakresie wskazywałem m.in. w artykule pt. Odpowiedzialność klubów za zachowania kibiców na meczach wyjazdowych: Obecny stan prawny i postulaty zmian. W dalszym ciągu podtrzymuję stanowisko o konieczności dokonania zmian w Regulaminie Dyscyplinarnym PZPN w zakresie przepisów dotyczących odpowiedzialności związanej z naruszeniem przepisów w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku na obiekcie piłkarskim. Być może wydarzenia z zeszłego tygodnia będą odpowiednim impulsem do dyskusji w tym zakresie w związku ze zbliżającym się powoli Walnym Zgromadzeniem Delegatów PZPN, które ma ustawowo przyznane kompetencje do dokonywania zmian w treści przepisów dyscyplinarnych Związku.
( Zdjęcie ma charakter ilustracyjny )
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.