17.07.2017
Ostatnio sporo pisaliśmy na prawosportowe.pl o nowelizacji przepisów związkowych PZPN dotyczących statusu zawodników amatorów oraz ich rejestracji. Teraz, gdy już na boiska wybiegli piłkarze Ekstraklasy, a niebawem zmagania rozpoczną przedstawiciele pozostałych lig, czas na przypomnienie przepisów dotyczących rozgrywek, a w szczególności na przedstawienie zmian w uchwale o organizacji rozgrywek.
Najważniejsze zmiany w Uchwale Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną, wprowadzone Uchwałą nr VI/93 z dnia 16 czerwca 2017 roku dotyczą podmiotów prowadzących rozgrywki i badań lekarskich i o tym napiszę w najbliższym czasie, podobnie jak o walkowerach. Walkower to temat gorący zawsze pod koniec sezonu. Weryfikacja zawodów walkowerem to szansa na punkty w kontekście walki o awans czy utrzymanie w danej klasie rozgrywkowej czy w ogóle na lepsze miejsce w tabeli. Wiele odwołań od decyzji organów prowadzących rozgrywki jest wówczas zaskarżanych do komisji odwoławczych. Zatem warto przypomnieć kiedy wynik meczu może zostać zweryfikowany jako walkower 0:3 na niekorzyść drużyny. Przepis par. 7 ust 6 Uchwały w sprawie organizacji rozgrywek wylicza enumeratywnie przypadki, w których zawody należy zweryfikować jako przegrane 0:3 (0:5 w rozgrywkach Futsalu) na niekorzyść: 1) drużyny zawieszonej w prawach członkowskich lub w prawach uczestnictwa w rozgrywkach i zawodach, zgodnie z § 22[i]. 2) drużyny, która z własnej winy nie staje do zawodów lub spóźni się więcej niż 15 minut; 3) drużyny, która nie przygotowała boiska do gry stosownie do postanowień § 6 ust. 3 i 5[ii]; 4) drużyny gospodarza, jeżeli nie dostarczy do gry przepisowej piłki lub w razie uszkodzenia nie zastąpi jej w ciągu 10 min inną przepisową piłką; 5) drużyny gospodarza w przypadku, gdy na boisko wtargnie publiczność i nie zostanie usunięta w ciągu 5 minut lub w razie powtórnego jej wtargnięcia; 6) drużyny, która nie zgodzi się na prowadzenie zawodów przez sędziego wyznaczonego zgodnie z przepisami; 7) drużyny, w której brał udział zawodnik nieuprawniony do gry albo potwierdzony lub uprawniony na podstawie przedłożonych przez klub niewiarygodnych dokumentów; 8) drużyny, w której brał udział zawodnik nieuprawniony z tytułu przepisów o opiece lekarskiej, o których mowa w § 24[iii]; 9) drużyny, która przed zakończeniem zawodów opuści boisko do gry, lub w której liczba zawodników będzie mniejsza niż 7; 10) drużyny, której zawodnik, członek kierownictwa lub trener, w czasie zawodów czynnie znieważył któregokolwiek z sędziów prowadzących zawody, które z tego powodu zostały przerwane; 11) drużyny, której kibic przed lub w czasie trwania zawodów czynnie znieważył któregokolwiek z sędziów prowadzących zawody, a zawody z tego powodu zostały przerwane; 12) drużyny, której kibice wtargnęli na pole gry i z tego powodu zawody zostały zakończone przez sędziego przed upływem ustalonego czasu gry; 13) drużyny, której zawodnik wykluczony z gry przez sędziego nie opuścił boiska w ciągu 2 minut; 14) drużyny, która nie dostarczy sędziemu protokołu, zawierającego listę zawodników i osób funkcyjnych; 15) drużyny, w składzie której występowało co najmniej 2 zawodników u których stwierdzono pozytywne wyniki badań antydopingowych lub odmówili poddania się badaniom; 16) drużyny, w składzie której brał udział zawodnik powołany na zgrupowanie kadry narodowej, ale w nim nie uczestniczący bez zgody lekarza kadry, również z uwzględnieniem postanowień § 20. 17) drużyny, której kibice, swoim zachowaniem, spowodowali przerwanie meczu i z tego powodu zawody zostały zakończone przez sędziego przed upływem ustalonego czasu gry. 18) drużyny, w której, z winy klubu, w ciągu całego meczu lub jego części wystąpiła mniejsza od wymaganej liczba zawodników młodzieżowych. 19) drużyny gospodarza, który nie dokona przedpłaty na pokrycie kosztów delegowania sędziów, obserwatorów i delegatów, a z tego powodu zawody zostaną odwołane - w przypadku jeśli regulamin rozgrywek nakłada na klub obowiązek dokonania takiej opłaty. Jest to jak widać zamknięty katalog i tylko w takich przypadkach zawody weryfikowane są jako walkower. W przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 6 pkt 18, od uznania winy klubu należy odstąpić w sytuacjach losowych w których nie można dokonać wymiany zawodnika młodzieżowego na innego zawodnika młodzieżowego (np. kontuzja po wyczerpaniu limitu wymian) bądź w przypadku, gdy drużyna rozpoczyna bądź kontynuuje grę w pomniejszonym o wymaganą liczbę zawodników młodzieżowych składzie osobowym, a w przypadku naruszenia przepisów przez obie drużyny zostaną one ukarane obustronnym walkowerem. Ostatnio też wiele mówiło się o protestach i o tym kiedy mają być składane. Czy powzięcie wiedzy o grze w danym meczu nieuprawnionego zawodnika po terminie na złożenie protestu przywraca termin do złożenia protestu? Należy przyjąć, że nie, ponieważ zgodnie z § 9 ust. 3 Uchwały w sprawie organizacji rozgrywek, protesty w sprawie zawodów muszą być dostarczone organowi prowadzącemu rozgrywki w terminie 48 godzin od zakończenia meczu, przy czym kopie protestów powinny być przekazane stronie przeciwnej. Jeżeli okoliczności będące przedmiotem protestu powodują odpowiedzialność dyscyplinarną klubu sportowego, zawodnika czy innej osoby, wówczas organ rozpatrujący protest przekazuje sprawę do organu dyscyplinarnego i jego przewodniczący decyduje o wszczęciu postępowania. Instytucja protestu i 48-godzinny termin na jego złożenie już wiele lat obowiązują w przepisach związkowych, a taki, a nie dłuższy termin ma być gwarantem integralności rozgrywek. W dobie internetu i tabloidów, gdy po kilku dniach lub tygodniach ukazują się informacje o okolicznościach mogących stanowić podstawę protestu, a termin na jego składanie już minął, może warto byłoby się zastanowić, czy takie okoliczności mogą podlegać zaskarżeniu i być podstawą do weryfikacji zawodów. Nie mniej jednak podchodziłbym do tego z dużą ostrożnością. A jakie jest Państwa zdanie na temat?
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.