08.02.2017
W poprzednim artykule pt. „Zwolnienie z ekwiwalentu sędziowskiego” pisałem o inicjatywie PZPN dotyczącej odciążenia klubów III ligi, w kwestii opłat za ekwiwalenty sędziowskie, a dziś – o kolejnej niedawnej Uchwale Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej – Uchwale w sprawie upoważnienia Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej do opiniowania i uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów.
Długi tytuł, dokładniej jeszcze jest to „Uchwała nr I/9 z dnia 25 stycznia 2017 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie zmiany Uchwały nr III/60 z dnia 30 marca 2016 roku w sprawie upoważnienia…” Zmian jest sporo, zatem przyjrzyjmy się tekstowi jednolitemu uchwały. Kwestia opiniowania przez polskie związki sportowe obiektów sportowych jest godna uwagi. Sporo buduje się w Polsce nowej infrastruktury sportowej. Wiele obiektów, stadionów, hal jest modernizowanych i przebudowywanych, a zdarza się, że niektóre, choć wyremontowane czy nowo postawione nie spełniają wymogów wynikających z przepisów gry w danej dyscyplinie sportu lub przepisów związkowych.
Ze strony Polskiego Związku Piłki Nożnej za uzgadnianie projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów odpowiedzialny jest Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury. Na mocy ust. 6 pkt 2 Uchwały nr III/60, proces uzgodnienia dotyczy stadionów, na których przeprowadzane są zawody w ramach rozgrywek piłki nożnej szczebla centralnego ligowej rywalizacji mężczyzn, a także stadionów, na których przeprowadzane są mecze piłki nożnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Proces uzgodnienia może również dotyczyć tzw. centrów / baz treningowych lub innych obiektów piłkarskich. W przypadku pozostałych obiektów proces uzgodnienia realizowany jest przez właściwy miejscowo Wojewódzki Związek Piłki Nożnej.
Dla obiektów na których przeprowadzane są zawody w ramach rozgrywek piłki nożnej szczebla centralnego ligowej rywalizacji mężczyzn, a także stadionów, na których przeprowadzane są mecze piłki nożnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Proces uzgodnienia może również dotyczyć tzw. centrów / baz treningowych lub innych obiektów piłkarskich, proces uzgodnienia uruchamia - na podstawie ust. 6 lit. a Uchwały - Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN, a dla pozostałych stadionów - właściwy miejscowo Wojewódzki Związek Piłki Nożnej. W obu przypadkach dzieję się to na wniosek wnioskodawcy i w obu przypadkach wnioski takie mają być przesyłane drogą elektroniczną na wskazany adres mailowy.
Składając wniosek należy liczyć się z opłatą. Opłaty z tytułu uzgodnienia przez Polski Związek Piłki Nożnej projektów/koncepcji budowy stadionów zostały ustalone przepisem ust. 8 Uchwały nr III/60 i wynoszą:
- dla stadionów o projektowanej pojemności od 1.000 do 5.000 miejsc - 2.000 zł netto,
- dla stadionów o projektowanej pojemności od 5.001 do 10.000 miejsc - 3.000 zł netto,
- dla stadionów o projektowanej pojemności od 10.001 do 30.000 miejsc - 5.000 zł netto,
- dla stadionów o projektowanej pojemności powyżej 30.000 miejsc - 10.000 zł netto.
Natomiast opłata netto z tytułu uzgodnienia przez Polski Związek Piłki Nożnej projektu/koncepcji budowy centrum treningowego lub innego obiektu piłkarskiego wynosi 3.000 zł, a w przypadku innych, bliżej niezdefiniowanych obiektów piłkarskich podlegających uzgodnieniu opłata ustalana jest indywidualnie.
Przepis ust. 8b Uchwały łagodniej traktuje przebudowy i modernizacje stadionów. W takim przypadku dla opłata wynosi 75% wysokości opłaty pobieranej przy opiniowaniu projektu lub koncepcji. Dotyczy to każdego ze stadionów wymienionych ust 8 Uchwały oraz centrów treningowych. W przypadku innych, bliżej niezdefiniowanych obiektów piłkarskich podlegających uzgodnieniu opłata ustalana jest indywidualnie.
Opłaty takie należy wnieść najpóźniej w ciągu 7 dni od chwili uruchomienia procesu uzgodnienia. Na mocy przepisu ust. 8d, opłaty te są przeznaczane są na organizację szkoleń i warsztatów poświęconych tematyce organizacji i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej oraz infrastruktury stadionowej.
Na mocy przepisów ust. 9 Uchwały, do rozgrywek piłkarskich dopuszcza się wyłącznie te stadiony, których projekty budowy, przebudowy lub modernizacji zostały uzgodnione zgodnie z zasadami określonymi Uchwale – niniejsze zastrzeżenie dotyczy projektów powstałych po wejściu w życie niniejszej Uchwały. Z kolei przepisy ust. 10, zobowiązują Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej do powołania zespołów roboczych ds. uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów.
O uchwałach, które straciły moc wraz z wejściem w życie Uchwały nr III/60 pisałem już wiosną ubiegłego roku. Niemniej, zmiany związane ze składaniem wniosków i opłatami skłoniły mnie do omówienia znowelizowanej uchwały. Wszak również doszły kwestie opiniowania centrów/baz treningowych.
Kilka razy słyszałem w środowiskach siatkarskich, koszykarskich czy piłki ręcznej, że w gminie powstała ładna hala sportowa przy szkole, ale… jest jedno „ale”, np. w siatkówce wysokość hali wymagana do rozgrywania meczów ligowych wynosi 7 metrów, a te 7 metrów i owszem jest ale do sufitu, a nie do wysokości oświetlenia, bo odległość (wysokość) od parkietu do ostatniego wystającego elementu lampy wynosi np. 6,60 m. I co z tego, że do sufitu jest np. 9 metrów, ale do lampy nie ma 7 metrów, a to nie zapewnia swobodnego lotu piłki do wysokości wymaganej przepisami i nie czyni zadość przepisom.
Zaczęło się więc od futbolu, a zeszło na inne dyscypliny. Wniosek jest jeden: takie uzgodnienia są bardzo potrzebne, a teraz jeszcze jeden z przykładów piłkarskich. Odległość linii boiska od martwej przeszkody ma wynosić minimum 5 metrów, a na jednym z nowych obiektów wynosi 3,80 m.
Podobną tematyką, ale od strony możliwości pozyskiwania przez kluby sportowe środków finansowych z Programu Modernizacji Infrastruktury Sportowej zajmował się niedawno jeden z naszych autorów Maciej Broda. Zachęcam do lektury!
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.