06.06.2016
W poprzednim artykule p.t. „Organizacja rozgrywek piłkarskich cz. 1” pisałem o przypadkach gry nieuprawnionych zawodników czy możliwości sprawdzania tożsamości zawodników, a dziś mowa będzie o weryfikacji boisk oraz nierozegranych lub przerwanych zawodach. O ostatecznej regulacji jaka obowiązuje w rozgrywkach decydują – przypomnę – przepisy gry w piłkę nożną, regulamin rozgrywek oraz Uchwała nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną.
Dziś zapraszam do lektury przepisów § 6 Uchwały nr IX/140, dotyczących weryfikacji boisk. Kwalifikację przydatności boisk do gier mistrzowskich w poszczególnych klasach prowadzą organy związków piłki nożnej, właściwe do spraw gier i ewidencji. W ich gestii leży również prowadzenie wykazu boisk. Związki piłki nożnej właściwie terytorialnie dla poszczególnych boisk, są zobowiązane przechowywać w swojej dokumentacji protokoły weryfikacji boisk do rozgrywek. W protokołach mają być uwzględnione dane techniczne obiektu, w tym dotyczące elektrycznego oświetlenia boiska.
Spotkania mistrzowskie i pucharowe mogą być rozgrywane wyłącznie na boiskach zweryfikowanych dla danej lub wyższej klasy, położonych w miejscu siedziby klubu określonym w jego statucie lub wskazanym w licencji udzielonej klubowi na dany sezon rozgrywkowy (§ 6 ust. 3 Uchwały IX/140). Z rozegraniem meczu w roli gospodarza wiążą się dla klubu określone obowiązki. Klub – gospodarz spotkanie ma obowiązek powiadomienia przeciwnika o terminie i miejscu zawodów, zgodnie z regulaminem danych rozgrywek oraz przygotowania boiska do gry, zgodnie z przepisami gry w piłkę nożną. W przypadku, nieprzewidzianej i niezależnej od gospodarza przeszkody uniemożliwiającej rozegranie spotkania na wyznaczonym boisku, tenże klub-gospodarz ma on obowiązek przenieść zawody na inne boisko, ale musi odpowiadać cytowanym powyżej wymogom z § 6 ust. 3 Uchwały.
Teraz słów kilka o meczach rozgrywanych na neutralnym boisku. Tę kwestię reguluje § 6 ust. 6. W takim przypadku, obowiązki gospodarza przejmuje organizator, wyznaczony przez właściwe wydziały w sprawach gier i ewidencji odpowiednio PZPN, związku piłki nożnej lub innego organu prowadzącego rozgrywki (np. Ekstraklasy S.A.). Boiskami neutralny na mocy Uchwały IX/140 są:
1) dla drużyn z tej samej miejscowości: boisko innego klubu w tej miejscowości, z zachowaniem przepisu o weryfikacji boisk, a w przypadku braku odpowiedniego boiska – uzgodnione lub wylosowane w obecności przedstawiciela organu prowadzącego rozgrywki – boisko jednego z zainteresowanych klubów;
2) dla drużyn z różnych miejscowości: boisko w innej miejscowości, możliwe w równej odległości od siedzib obu zainteresowanych klubów.
Mecze piłki nożnej nie mogą być natomiast rozgrywane na boiskach zamkniętych na mocy decyzji związkowego organu dyscyplinarnego, państwowej bądź samorządowej władzy administracyjnej. W związku z tym, przed każdym meczem sędziowie oraz obserwatorzy i delegaci PZPN lub związku piłki nożnej mają obowiązek sprawdzenia dokumentów zezwalających na przeprowadzenie zawodów piłkarskich na danym boisku. W wyjątkowych sytuacjach, wynikających z decyzji organu administracyjnego, sądowego lub związkowego właściwy organ prowadzący rozgrywki może podjąć decyzję o zmianie terminu zawodów piłkarskich lub uznaniu ich za nie odbyte bez przyznawania punktów (§ 6 ust. 9 Uchwały IX/140). Uchwała definiuje także określenia „pola gry i strefy bezpieczeństwa”. Oznacza ono teren wydzielony ogrodzeniem lub w inny sposób oddzielający widzów od uczestników zawodów.
Skoro mowa powyżej o kwestii uznania zawodów za nieodbyte bez przyznawania punktów lub podjęcia decyzji o zmianie terminu, to warto przyjrzeć się przepisom regulującym te sprawy i poddać je analizie. Są to przepisy § 7 Uchwały.
Sprawa zawodów nie rozegranych lub przerwanych przed upływem regulaminowego czasu gry wygląda następująco. Jeżeli spotkanie nie odbędzie się lub zostanie przerwane przez sędziego przed upływem regulaminowego czasu gry i niedokończone z jakichkolwiek przyczyn niezależnych od organizatora zawodów, obu klubów, ich piłkarzy oraz kibiców - wówczas spotkanie to należy dokończyć (gdy zostało już rozpoczęte) lub rozegrać od początku (gdy nie zostało rozpoczęte) w najbliższym możliwym terminie, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku, gdy przyczyną nie rozegrania lub przerwania spotkania są niekorzystne zjawiska atmosferyczne lub inne okoliczności siły wyższej należy, gdy pozwalają na to warunki, spotkanie dokończyć (rozegrać) w dniu następnym przy świetle dziennym. Do okoliczności siły wyższej należy zaliczyć np. awarię oświetlenia, zalanie boiska, opady śniegu, itp..
Organem upoważnionym do podjęcia decyzji w sprawie dokończenia (rozegrania) meczu jest co do zasady odpowiednio właściwy organ ligi zawodowej, Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN lub właściwego związku piłki nożnej, a termin dokończenia (rozegrania) meczu ustalany jest w porozumieniu z organem lub jednostką organizacyjną PZPN, właściwego związku piłki nożnej lub innego organu prowadzącego rozgrywki. W drodze wyjątku, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, decyzję w sprawie dokończenia (rozegrania) meczu podejmuje Delegat/Obserwator PZPN na dane spotkanie, ale jedynie w przypadku, gdy przyczyną nie rozegrania lub przerwania spotkania są niekorzystne zjawiska atmosferyczne lub inne okoliczności siły wyższej, a istnieją warunki dla dokończenia (rozegrania) spotkania w dniu następnym przy świetle dziennym. Wówczas, koszty organizacji dokończenia (rozegrania) meczu, w tym koszty zakwaterowania sędziów, obserwatora i delegata PZPN oraz ewentualnego noclegu dla drużyny gości ponosi gospodarz spotkania.
W przypadku podjęcia przez właściwe organy Związku decyzji o rozegraniu w nowym terminie zawodów, które nie mogły zostać rozegrane w pierwotnie wyznaczonym terminie z jakichkolwiek przyczyn niezależnych od organizatora, dla zawodów rozgrywanych w nowym terminie stosuje się wszystkie zasady określone przepisami PZPN. Natomiast przypadku podjęcia przez właściwe organy Związku decyzji o dokończeniu zawodów przerwanych przed upływem regulaminowego czasu gry - zawody dokańczane w nowym terminie są rozgrywane przy zachowaniu następujących zasad:
a) gra zostaje wznowiona od minuty, w której nastąpiło przerwanie zawodów, z zaliczeniem wyniku uzyskanego do momentu przerwania zawodów.
b) zespoły przystępują do dokańczania zawodów w składach liczbowych z uwzględnieniem wykluczeń dokonanych w zawodach przerwanych.
c) w zawodach dokańczanych mogą uczestniczyć wszyscy zawodnicy uprawnieni do gry w danym klubie w terminie dokańczania zawodów, poza zawodnikami:
- którzy opuścili boisko w trakcie przerwanych zawodów w związku z otrzymaniem czerwonej kartki lub w wyniku zmiany,
- którzy nie byli w trakcie zawodów przerwanych zawodnikiem klubu, w którego barwach występują w chwili dokańczania zawodów,
- którzy odbywali w trakcie zawodów przerwanych karę dyskwalifikacji z powodu ilości kartek otrzymanych od początku rozgrywek lub z innych przyczyn.
d) zawodnik, który od początku rozgrywek do dnia dokańczania zawodów, otrzymał ilość kartek powodujących obowiązek odbycia kary dyskwalifikacji lub na którego nałożono obowiązek odbycia kary dyskwalifikacji z innych przyczyn, nie może odbyć tej kary w dokończonych zawodach.
Teraz o kwestii weryfikacji zawodów jako walkower. I tak na mocy § 7 ust. 6. Uchwały IX/140 zawody należy zweryfikować jako przegrane 0:3 na niekorzyść:
1) drużyny zawieszonej w prawach członkowskich lub w prawach uczestnictwa w rozgrywkach i zawodach,
2) drużyny, która z własnej winy nie staje do zawodów lub spóźni się więcej niż 15 minut;
3) drużyny, która nie przygotowała boiska do gry stosownie do postanowień tej uchwały dotyczących weryfikacji boisk, zgodnie § 6 ust. 3 i 5;
4) drużyny gospodarza, jeżeli nie dostarczy do gry przepisowej piłki lub w razie uszkodzenia nie zastąpi jej w ciągu 10 min inną przepisową piłką;
5) drużyny gospodarza w przypadku, gdy na boisko wtargnie publiczność i nie zostanie usunięta w ciągu 5 minut lub w razie powtórnego jej wtargnięcia;
6) drużyny, która nie zgodzi się na prowadzenie zawodów przez sędziego wyznaczonego zgodnie z przepisami;
7) drużyny, w której brał udział zawodnik nieuprawniony do gry albo potwierdzony lub uprawniony na podstawie przedłożonych przez klub niewiarygodnych dokumentów;
8) drużyny, w której brał udział zawodnik nieuprawniony z tytułu przepisów o opiece lekarskiej (o nich mowa w § 24 omawianej Uchwały)
9) drużyny, która przed zakończeniem zawodów opuści boisko do gry, lub w której liczba zawodników będzie mniejsza niż 7;
10) drużyny, której zawodnik, członek kierownictwa lub trener, w czasie zawodów czynnie znieważył któregokolwiek z sędziów prowadzących zawody, które z tego powodu zostały przerwane;
11) drużyny, której kibic przed lub w czasie trwania zawodów czynnie znieważył któregokolwiek z sędziów prowadzących zawody, a zawody z tego powodu zostały przerwane;
12) drużyny, której kibice wtargnęli na pole gry i z tego powodu zawody zostały zakończone przez sędziego przed upływem ustalonego czasu gry;
13) drużyny, której zawodnik wykluczony z gry przez sędziego nie opuścił boiska w ciągu 2 minut;
14) drużyny, która nie dostarczy sędziemu sprawozdania z meczu, zawierającego skład zawodników, wraz z załącznikiem;
15) drużyny, w składzie której występowało co najmniej 2 zawodników u których stwierdzono pozytywne wyniki badań antydopingowych lub odmówili poddania się badaniom;
16) drużyny, w składzie której brał udział zawodnik powołany na zgrupowanie kadry narodowej, ale w nim nie uczestniczący bez zgody lekarza kadry, również z uwzględnieniem treści § 20.
17) drużyny, której trener prowadził zespół podczas rozgrywek mistrzowskich w trzecim i kolejnych meczach nie posiadając ważnej licencji trenerskiej po uprzednim, dwukrotnym orzeczeniu kary finansowej przez Komisję Dyscyplinarną PZPN, zgodnie z postanowieniami Uchwały nr VI/88 z dnia 20 maja 2010 roku Zarządu PZPN w sprawie licencji trenerskich uprawniających do prowadzenia zespołów Ekstraklasy, I, II ligi i Młodej Ekstraklasy PZPN oraz Uchwały nr VII/190 z dnia 6 maja 2009 roku Zarządu PZPN w sprawie licencji trenerskich uprawniających do prowadzenia zespołów III ligi oraz niższych lig i klas rozgrywkowych piłki nożnej seniorów i młodzieżowych i dziecięcych.
18) drużyny, której kibice, swoim zachowaniem, spowodowali przerwanie meczu i z tego powodu zawody zostały zakończone przez sędziego przed upływem ustalonego czasu gry.
19) drużyny, w której, z winy klubu, w ciągu całego meczu lub jego części wystąpiła mniejsza od wymaganej liczba zawodników młodzieżowych.
20) drużyny gospodarza, który nie dokona przedpłaty na pokrycie kosztów delegowania sędziów, obserwatorów i delegatów, a z tego powodu zawody zostaną odwołane - w przypadku jeśli regulamin rozgrywek nakłada na klub obowiązek dokonania takiej opłaty.
Mamy więc aż 20 przypadków, których klub może zostać ukarany walkowerem. Mamy też jeden wyjątek od uznaniu winy klubu, a mianowicie, w przypadku, gdy z winy klubu, w ciągu całego meczu lub jego części wystąpiła mniejsza od wymaganej liczba zawodników młodzieżowych od uznania winy klubu należy odstąpić w sytuacjach losowych w których nie można dokonać wymiany zawodnika młodzieżowego na innego zawodnika młodzieżowego (np. kontuzja po wyczerpaniu limitu zmian) bądź w przypadku gdy drużyna rozpoczyna bądź kontynuuje grę w pomniejszonym o wymaganą liczbę zawodników młodzieżowych składzie osobowym.
Możliwy jest też walkower obustronny. Jeżeli obie drużyny dopuszczą się naruszenia przepisów wówczas zostaną one ukarane przez właściwy organ obustronnym walkowerem.
A co z sytuacją kiedy mecz zakończy się korzystniejszym wynikiem niż walkower np. zwycięstwo 4:0, 5:0 czy każde inne odniesione różnicą więcej niż 3 bramek? Wówczas na mocy przepisu § 7 ust. 9, utrzymany zostaje wynik uzyskany na boisku z pozbawieniem zdobytych bramek drużyny ukaranej. I tu przykład: zwycięstwo 6:1 powoduje weryfikację na 6:0, zwycięstwo 7:3 – weryfikację na 7:0, itd.
Fundamentalną kwestią jest powiadomienie ukaranego klubu o utracie punktów. Taki klub winien być powiadomiony w ciągu 7 dni od daty podjęcia tej decyzji. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest odstąpienie od zweryfikowania zawodów jako przegranych 0:3 na niekorzyść drużyny gospodarza z przyczyn wiążących się z naruszeniem zasad bezpieczeństwa i porządku na obiektach piłkarskich.
Teraz jeszcze o kwestii związanej z ustawieniem zawodów. W świetle § 7 ust. 11 Uchwały IX/140, wszelka działalność na boisku lub poza boiskiem, sprzeczna z zasadami fair play, etyki sportowej i uczciwej rywalizacji, stwierdzona w czasie rozgrywek o mistrzostwo danej klasy rozgrywkowej lub o puchar, a także przypadki braku sportowej postawy i woli walki o uzyskanie jak najlepszego wyniku – spowoduje, przy uwzględnieniu sprawozdania obserwatora lub innego przedstawiciela PZPN lub zpn wszczęcie przez właściwy organ prowadzący postępowania dyscyplinarnego i wymierzenie kar określonych w regulaminie dyscyplinarnym PZPN.
Na koniec jeszcze o wyjątku od zasady ponoszenia kosztów. Jak powyżej pisałem koszty dokończenia czy rozegrania meczu w innym terminie z zasady ponosi organizator, ale właściwy organ może też nakazać ich zwrot drużynie gości. Organ prowadzący rozgrywki może nakazać gościom zwrócenie wydatków poniesionych przez gospodarza oraz odszkodowania za utracony udokumentowany dochód z nieodbytych zawodów. I to reguluje przepis § 8 Uchwał, w którym są zawarte tylko dwa wyjątki od tej zasady, wynikające z przepisów § 7:
1. Drużyna gości z własnej winy nie stanęła do zawodów lub spóźniła się więcej niż 15 minut;
2. Drużyna gości przed zakończeniem zawodów opuściła boisko do gry, lub liczba zawodników tej drużyny była mniejsza niż 7.
To tyle na dziś, w kolejnym odcinku między innymi o wnoszeniu zastrzeżeń do protokołu.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.