Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Piłka nożna

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

22.06.2018

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Organizacja tak dużego wydarzenia sportowego jak tegoroczne mistrzostwa świata w Rosji to wyzwanie wymagające ogromnych nakładów finansowych, wysiłku organizacyjnego, ale również wzmożonej działalności legislacyjnej. Sami pamiętamy, gdy w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w Polsce przyjęto chociażby tzw. specustawę EURO 2012[1]. Nie inaczej jest i w przypadku Rosji, gdzie obecnie obowiązuje ustawa federalna z dnia 07.06.2013 „O przygotowaniach i przeprowadzeniu w Federacji Rosyjskiej Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA 2018, Pucharu Konfederacji FIFA 2017 i wprowadzeniu zmian w niektórych aktach prawnych Federacji Rosyjskiej” (dalej: Ustawa FIFA).

Ustawa FIFA wprowadza szereg szczególnych regulacji, w tym m.in. przepisy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ale również zakazy w zakresie korzystania z symboliki FIFA oraz działalności reklamowej i marketingowej.

Zgodnie z art. 19 Ustawy FIFA co do zasady zakazane jest posługiwanie się oficjalną symboliką FIFA bez wyrażenia zgody przez tę organizację. Do oficjalnej symboliki należą m.in. oficjalne nazwanie wydarzeń (np. FIFA 2018, Mundial, Mistrzostwa Świata), znaki towarowe FIFA, czcionka FIFA, oficjalny plakat, oficjalne plakaty miast-organizatorów oraz oficjalna koncepcja projektu wizualnego obejmująca ponad 100 elementy ujętych razem lub osobno w różnych kompozycjach (kompozycje związane z Rosją i kompozycje związane z miastami-organizatorami). FIFA przygotowała specjalne wytyczne dotyczące używania jej oficjalnej symboliki podczas Mundialu w Rosji, w których przedstawiono dużo przykładów legalnego i zabronionego posługiwania się symboliką FIFA.[2]

Ustawa FIFA wprost zakazuje także tzw. marketingu pasożytniczego czyli tworzenia fałszywego wrażenia o udziale/powiązaniu z FIFA lub Mistrzostwami Świata 2018. W szczególności, bez zgody FIFA zabronione jest:

  • wykorzystywanie wszelkiego rodzaju marketingu nakierowanego na wywarcie u konsumenta wrażenia o FIFA lub wydarzeniach FIFA;
  • przygotowanie lub przeprowadzenie w celach komercyjnych masowych wydarzeń, które tworzą fałszywe wyobrażenie o nich jakoby były wydarzeniami FIFA.

Nie powinna być zaskoczeniem także regulacja dotycząca posługiwania się reklamą. Zgodnie z art.  18 Ustawy FIFA zakazana jest reklama w miejscach przeprowadzenia wydarzeń FIFA, w promieniu 2 kilometrów od zewnętrznych granic miejsc przeprowadzania rozgrywek oraz w przestrzeni powietrznej nad takimi miejscami. Umieszczanie reklam firm, które nie są sponsorami lub partnerami FIFA jest ponadto ograniczone wzdłuż wyznaczonych tras - dróg, które łączą obiekty infrastruktury. Bez zgody FIFA nie można także posługiwać się w celach reklamowych (w tym w formie nagrody w promocji lub losowaniu) biletami na zawody i inne wydarzenia FIFA.

Jak można z łatwością zauważyć Mundial to nie tylko czas wielkich wydarzeń sportowych, ale również okres, w którym przepisy prawne na terenie państwa-organizatora ulegają znacznym modyfikacjom. Celem tych zmian jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w trakcie imprez masowych lecz także ochrona interesów FIFA oraz jej partnerów i sponsorów.

[1] ustawa z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz.U. z 2017 r. poz. 1372, ze zm.)

[2]https://resources.fifa.com/mm/document/affederation/marketing/02/85/05/06/2018fifaworldcuppublicguidelines_en_nov2016_neutral.pdf

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności