03.08.2017
Wywłaszczenie jest pozbawieniem lub ograniczeniem - w drodze decyzji administracyjnej -prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Jest to środek ostateczny, bowiem może być zrealizowany dopiero, gdy określone cele publiczne nie mogą zostać zrealizowane w inny sposób. Z uwagi jednak na ochronę własności uregulowaną w art. 21 najważniejszego aktu, jakim jest Konstytucja RP wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie na właśnie cele publiczne i tylko za słusznym odszkodowaniem.
Cel publiczny, a więc cel, z powodu którego nieruchomość może zostać wywłaszczona jest między innymi budowa i utrzymywanie publicznych obiektów sportowych oraz inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach. Inwestycje celu publicznego mogą mieć znaczenie lokalne lub ponadlokalne – urzeczywistniają one interes pewnej zbiorowości – gminy, powiatu, województwa. Lokalne lub ponadlokalne znaczenie inwestycji determinuje szereg czynników, które powinny być weryfikowane przez organ właściwy w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Czynnikami takimi są: rozmiar inwestycji, jej doniosłość z punktu widzenia interesów gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych. Konieczność wskazania celu publicznego wynika z przysługującej właścicielowi nieruchomości ochrony jego własności, gwarantowanej przepisami Konstytucji RP. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 czerwca 2015r. (II SA/Gd 522/14) wskazano, że „jako cel wywłaszczenia pojęcie „użyteczności publicznej” zgodnie z poglądami występującymi w doktrynie i orzecznictwie łączy się z powszechnością i ogólną dostępnością dla całego społeczeństwa. (…) Ponadto w orzecznictwie wskazano, że takie obiekty, jak stadion miejski, szkoła, teatr czy muzeum służyły i służą za zaspokajaniu określonych potrzeb społecznych, niezależnie od tego, że nie wszyscy z konkretnych obiektów chcą lub mogą korzystać”. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 22.12.2015r (II SA/Bd 514/15) sąd, odnosząc się do pojęcia inwestycji celu publicznego na gruncie obiektu sportowo-edukacyjnego orzekł nadto, iż „bezspornym jest, iż obiekt służący realizacji inicjatyw z zakresu wychowania fizycznego, edukacji i rekreacji uczniów szkoły publicznej i uczniowskiego klubu sportowego, a także mieszkańców osiedla, będzie miał znaczenie lokalne, zaspokajać będzie on bowiem potrzeby lokalnej społeczności. (...) Budowa obiektu edukacyjno-sportowego służącego szkole publicznej ma znaczenie lokalne bądź ponadlokalne, bowiem inwestycja ta mieści się zarówno w katalogu celów publicznych wymienionych w ustawie o gospodarce nieruchomościami, jak i w katalogu zadań własnych gminy”. Aby bliżej zobrazować zakres pojęcia „obiektu sportowego” jako celu publicznego warto przytoczyć fragment uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 lutego 2000r. (sygn. akt SA/Bk 901/99). W sprawie chodziło o budowę Centrum Sportu i Rekreacji dla osiedla. Sąd uznał, iż takowy cel, nie mieści się w żadnym z punktów art. 6 UGN, jak również nie mieści się punkcie 10 tegoż artykułu jakim są „inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach”. Sąd uzasadnił swoje stanowisko brakiem wyraźnego przepisu w obowiązującej wówczas ustawie o kulturze fizycznej z 18.01.1996r., który dopuszczałby możliwość wywłaszczenia gruntów na potrzeby realizacji celów wynikających z tej ustawy. W art. 4 tej ustawy jest jedynie nałożony na organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego obowiązek tworzenia warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych do rozwoju kultury fizycznej, ale nie przewiduje to dopuszczalności wywłaszczenia gruntów do realizacji tych zadań. (...)Obecna ustawa przyznaje ustawodawcy prawo oceny, czy dany cel publiczny można uzasadniać wywłaszczenie, a nie organowi wywłaszczeniowemu”. Obiekt sportowy niewątpliwie wchodzi w zakres pojęcia „celu publicznego” uzasadniającego ostateczny środek, jakim jest wywłaszczenie nieruchomości. Niewątpliwie nie każda inwestycja budowy obiektu sportowego będzie uzasadniała wywłaszczenie nieruchomości, lecz tylko taka, która spełnia funkcję publiczną i społeczną, a nie prywatną czy komercyjną. Inwestycja może być realizowana ze środków zarówno publicznych jak i niepublicznych, o ile realizuje cele wskazane w art. 6 UGN.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.