18.11.2014
W dzisiejszym tekście chciałbym powrócić do problematyki klauzul niedozwolonych w działalności sportowo – rekreacyjnej. Tym razem chciałbym skoncentrować się na postanowieniach dotyczących odpowiedzialności za urazy klientów powstałe podczas korzystania z usług klubów. Do kancelarii trafia wiele spraw odszkodowawczych dotyczących kontuzji powstałych podczas treningów w klubach crossfit, siłowniach oraz zajęć sekcji akrobatycznych. Klienci tych podmiotów, działając jako konsumenci domagają się odszkodowań za szkodę na osobie powstałą podczas korzystania z usług sportowych. W związku z tym kluby próbują zabezpieczyć swoje interesy wyłączając bądź ograniczając swoją odpowiedzialność poprzez umieszczanie w regulaminach odpowiednich klauzul. Czy są to działania zgodne z prawem? Bardzo często spotykamy się z postanowieniami regulaminów, na podstawie których osoby trenujące w klubie robią to na własne ryzyko, a klub nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie urazy powstałe podczas treningu. Jest to naruszenie art. 3853 pkt 1 k.c., który stanowi, ze za niedozwolone postanowienia umowne należy uznać zapisy, które wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie. Zagadnieniem tym zajmował się Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w wyroku z dnia 6 czerwca 2006 r. (sygn. XVII AmC 75/05) uznał za niedozwolone postanowienie umowne następującą klauzulę: „osoby przebywające w klubie korzystają z sauny, solarium oraz ćwiczą na własne ryzyko. Klub nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie urazy powstałe podczas treningu na sali.”. Taki zapis wyłączałby odpowiedzialność właściciela klubu nawet w przypadku powstania szkody w wyniku działania lub zaniedbania właściciela klubu. Czy zatem zgodne z prawem są klauzule, zgodnie z którymi kluby nie będą ponosić odpowiedzialności za wypadki powstałe w wyniku nieprawidłowego użytkowania urządzeń przez konsumentów? Otóż niekoniecznie. Na podstawie wyroku z 20 marca 2014 r. (XVII AmC, 4743/12) za niedozwolone postanowienia umowne zostały uznane następujące klauzule: „W przypadku niezastosowania się przez użytkownika (odwiedzających) do treści instrukcji obsługi lub wskazówek personelu, co do sposobu korzystania z wyżej wymienionych urządzeń, atrakcji In., (...) Sp. z o.o. nie będą ponosić odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku nieprawidłowego korzystania z tych urządzeń.” „(...) Sp. z o.o. nie będą ponosić odpowiedzialności za szkody użytkowników (odwiedzających), powstałe w następstwie korzystania przez nich z obiektu i jego wyposażenia w sposób niezgodny z przeznaczeniem lub też powstałą w wyniku nieodpowiedniego zachowania podczas użytkowania urządzeń w basenie.” Sąd stwierdził, że w/w postanowienia zostały sformułowane w sposób zbyt ogólny, umożliwiający uwolnienie się od wszelkiej odpowiedzialności pod pozorem nieprzestrzegania instrukcji obsługi lub wskazówek personelu. Sąd w uzasadnieniu podkreślił również, ze konsument korzystający z usług przedsiębiorcy nie zawsze musi wiedzieć, w jaki sposób powinien korzystać z konkretnych urządzeń. Ostatecznie klauzule te uznano za postanowienia z góry wyłączające lub ograniczające odpowiedzialność za szkody na osobie w rozumieniu art. 3853 pkt 1 k.c. Ostatnim z postanowień, na które warto zwrócić uwagę w kontekście omawianej tematyki jest klauzula o następującej treści: „Wypadki i szkody należy niezwłocznie zgłaszać pracownikowi obiektu. W przypadku zaniechania tego czynu, odwiedzający traci prawo do roszczeń odszkodowawczych”. Sąd zakwestionował użycie w w/w klauzuli nieostrego pojęcia „niezwłocznie”. To od uznaniowej decyzji właściciela lub pracownika obiektu będzie w takim wypadku zależeć, czy zgłoszenie wypadku i szkody zostało zgłoszone we właściwym czasie, czy też nastąpiło to zbyt późno, czego skutkiem będzie zwolnienie się od odpowiedzialności. W związku z tym Sąd uznał, że omawianą klauzulę należy uznać za niedozwolone postanowienie umowne określone w art. 3853 pkt 9 k.c. przyznające kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy. Okazuje się zatem, że nie każde wprowadzone postanowienie umowne wyłącza odpowiedzialność przedsiębiorców oraz współpracujących z nimi trenerów za szkody osób korzystających z ich usług. Należy mieć to na uwadze podczas procesu tworzenia regulaminów i umów zawieranych z konsumentami.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.