21.11.2017
Ile to razy w rozmowach ze środowiskiem sportowym słyszałem, że w jednej czy drugiej gminie wybudowano właśnie nowoczesny stadion czy halę sportową, ale… nie można na nim organizować zawodów, bo boisko za wąskie, bieżnia za krótka, czy trybuny nie spełniają wymogów bezpieczeństwa. Ile razy mówiono: „ładny stadion, ale nie spełnia wymogów licencyjnych”. Co robić, by uniknąć takich sytuacji?
Duża w tym rola polskich związków sportowych. Jednymi, z tych, które aktywnie współdziałają z władzami samorządowymi jest Polski Związek Piłki Nożnej oraz wojewódzkie związki piłki nożnej, prowadzące rozgrywki w niższych klasach rozgrywkowych. W tym celu uchwalono przepisy prawa związkowego, a konkretnie Uchwałę nr III/60 z dnia 30 marca 2016 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie upoważnienia Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej do opiniowania i uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów. O samych przepisach i nowelizacji ze stycznia tego roku pisałem już na blogu prawosportowe.pl. Dziś zajmę się wytycznymi opracowanymi przez Departament Organizacji, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN na podstawie ust. 3 cytowanej już Uchwały nr III/60.
W myśl tego przepisu, wojewódzkie związki piłki nożnej są upoważnione do uzgadniania projektów wszystkich tych stadionów, które pozostają poza procesem uzgodnienia realizowanym przez Polski Związek Piłki Nożnej. Będą to więc stadiony dedykowane dla następujących rozgrywek:
W myśl ust. 4 Uchwały III/60 przedmiotem procesu uzgodnienia jest wydanie przez wojewódzki związek piłki nożnej opinii w zakresie projektowanej infrastruktury stadionowej wpływającej na efektywną i komfortową organizację meczów piłki nożnej na konkretnym obiekcie stadionowym, a w szczególności infrastruktury wpływającej na bezpieczeństwo osób przebywających na stadionie w czasie trwania imprezy. W momencie wydania opinii przez Wojewódzki Związek Piłki Nożnej (jakiejkolwiek opinii, bez względu czy jest ona pozytywna, negatywna czy też pozbawiona oceny, a zawierająca wyłącznie wskazanie konkretnych rozwiązań infrastrukturalnych), projekt budowy, przebudowy lub modernizacji stadionu uznaje się za uzgodniony.
Szczegółowy zakres procesu uzgodnienia ustalają poszczególne wojewódzkie związki piłki nożnej, przy uwzględnieniu właściwych przepisów Polskiego Związku Piłki Nożnej, w szczególności kryteriów infrastrukturalnych zawartych we właściwych Podręcznikach Licencyjnych PZPN (ust. 5 Uchwały III/60). Zaleca się ponadto, aby wojewódzki związek piłki nożnej rozpatrzył projekt stadionu w zakresie wszelkich kwestii infrastrukturalnych, które będą miały wpływ na poziom organizacji i bezpieczeństwa meczów przeprowadzanych na danym obiekcie stadionowym, w szczególności będą:
Proces opiniowania/uzgodnienia rozpoczyna się od formalnego uruchomienia procesu uzgodnienia czyli złożenia wniosku o uruchomienie procesu uzgodnienia przez klub / inwestora / projektanta na adres elektroniczny wskazany przez Wojewódzki Związek Piłki Nożnej (ust. 6 w związku z ust. 7 Uchwały III/60). Na tym etapie, zaleca się, aby projektant działający w imieniu inwestora lub klubu piłkarskiego doręczył stosowne pełnomocnictwo. Następnie, wojewódzki związek piłki nożnej, wszczyna ten proces oraz jednocześnie wyznacza ekspertów uzgadniających i przekazuje wnioskodawcy dokumenty, na których podstawie realizowany jest proces uzgodnienia. Wojewódzki związek piłki nożnej musi oczywiście określić dokumenty, które powinien przedstawić wnioskodawca, z uwzględnieniem zapisów ust. 8 Uchwały III/60. W ust. 8 określone są wysokości opłat, jakie wnosi inwestor. Warto je przypomnieć:
Opłaty netto z tytułu uzgodnienia przez Polski Związek Piłki Nożnej projektów/koncepcji budowy stadionów:
Opłaty netto z tytułu uzgodnienia przez Polski Związek Piłki Nożnej projektu/koncepcji budowy centrum treningowego lub innego obiektu piłkarskiego:
Opłaty netto z tytułu uzgodnienia przez Polski Związek Piłki Nożnej projektu/koncepcji przebudowy lub modernizacji stadionu, centrum treningowego lub innego obiektu piłkarskiego:
Opłaty, o których mowa powyżej uiszczane są na konto PZPN najpóźniej w ciągu 7 dni od chwili uruchomienia procesu uzgodnienia. Są one przeznaczane na organizację szkoleń i warsztatów poświęconych tematyce organizacji i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej oraz infrastruktury stadionowej.
Na zakończenie tego etapu odpowiednia komisja wojewódzkiego związku piłki nożnej określa termin ewentualnych spotkań / wizyt roboczych na docelowym terenie stadionu.
O kolejnych etapach procedury uzgadniania projektów budowy stadionów przez wojewódzkie związki piłki nożnej napiszę w kolejnym odcinku.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.