01.12.2015
Dzisiaj, w imieniu 5 polskich związków sportowych, skierowaliśmy do Ministra Sportu i Turystyki wnioski o wydanie w trybie art. 217 kpa stosownych zaświadczeń, potwierdzających spełnianie przez te związki kryterium ze znowelizowanego art. 12a ustawy o sporcie przynależności do właściwej międzynarodowej federacji sportowej uznanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Chodzi o te polskie związki sportowe, które należą do międzynarodowych federacji sportowych, które z kolei są członkami stowarzyszenia międzynarodowych federacji sportowych Sport Accord.
Złożenie przedmiotowych wniosków o wydanie stosownych zaświadczeń dzisiaj nie jest przypadkowe biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z par. 3 art. 217 kpa organ powinien takie zaświadczenie wydać nie później niż w terminie 7 dni, z kolei w dniu 08 grudnia wchodzi w życie art. 12b znowelizowanej ustawy o sporcie, który daje Ministrowi Sportu prawo do wszczęcia postępowania i wydania decyzji, na mocy której polski związek sportowy stanie się związkiem sportowym działającym w formie związku stowarzyszeń jeśli nie należy do właściwej międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub innej uznanej przez MKOl.
Podjęte przez nas działania mają na celu tylko i wyłącznie dać reprezentowanym przez nas 5 polskim związkom sportowym poczucie bezpieczeństwa, że poprzez fakt przynależności do Sport Accord, zachowają one status polskiego związku sportowego, a ewentualne wszczęcie wobec nich postępowań będzie bezzasadne. Opieramy to na następującym wywodzie prawnym.
W przepisach ustawy o sporcie brak jest wykazu lub listy międzynarodowych federacji sportowych, które zdaniem ustawodawcy spełniają kryterium uznania ich przez MKOl. Ponadto ustawa nie zawiera definicji legalnej „międzynarodowej federacji sportowej”. Zgodnie z przyjętą przez ustawodawcę konstrukcją, spełnienie w/w obowiązku nastąpi wówczas, gdy polski związek sportowy legitymuje się przynależnością do międzynarodowej federacji sportowej, działającej w jednym ze sportów olimpijskich lub paraolimpijskich, lub też innej międzynarodowej organizacji sportowej uznanej przez MKOl.
W celu prawidłowego rozpoznania niniejszej sprawy konieczne jest nie tylko odwołanie się do treści przepisów u.s. ale również i celu wprowadzenia w/w regulacji do polskiego porządku prawnego, który określony został w uzasadnieniu do projektu u.s. Jak wynika z jego treści:
„Projekt ustawy w art. 11 przewiduje, że wniosek o wyrażenie zgody na utworzenie polskiego związku sportowego składa się do ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Zasady i tryb uzyskiwania zgody na utworzenie polskiego związku sportowego są przy tym podobne jak w dotychczasowej ustawie o sporcie kwalifikowanym z tą zasadniczą zmianą, że wnioskodawcy są obowiązani przedłożyć zaświadczenie o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim, lub innej uznanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl). Rozwiązanie to zmierza do konsolidacji polskiego sportu oraz daje rękojmie zachowania przez polskie związki sportowe odpowiednich standardów etyczno-prawnych, jako że uznanie przez MKOl uwarunkowane jest przestrzeganiem postanowień Karty Olimpijskiej, Światowego Kodeksu Antydopingowego oraz globalnym charakterem danego sportu (...)”
Tym samym jak wynika z treści uzasadnienia, głównym celem wprowadzenia obowiązku było po pierwsze chęć konsolidacji polskiego sportu, a po drugie zagwarantowanie rękojmi zachowania przez wszystkie polskie związki sportowe odpowiednich standardów etyczno- prawnych (przestrzegania Karty Olimpijskiej, Światowego Kodeksu Antydopingowego oraz globalnego charakteru danej dyscypliny).
Przechodząc zatem do rozważań dotyczących zagwarantowania rękojmi zachowania przez wszystkie polskie związki sportowe odpowiednich standardów etyczno- prawnych odwołać należy się do postanowień Karty Olimpijskiej oraz statutu i przepisów międzynarodowych federacji sportowych. Zgodnie z fundamentalnymi zasadami olimpizmu określonymi w Karcie Olimpijskiej, Ruch Olimpijski oznacza skoordynowane, zorganizowane, uniwersalne i stałe działania realizowane pod najwyższym kierownictwem MKOl, wszystkich osób fizycznych i prawnych zainspirowanych wartościami olimpizmu.
Jednocześnie w oparciu o art. 1 ust. 2 Karty Olimpijskiej trzy główne elementy składowe Ruchu Olimpijskiego to Międzynarodowy Komitet Olimpijski („MKOl”), Międzynarodowe Federacje Sportowe („MF”, ang. wersja IF”) i Narodowe Komitety Olimpijskie („NKOl”, ang. wersja „NOC”).
Jednakże jak wynika z art. 1 ust. 3 Karty Olimpijskiej – Ruch Olimpijski poza w/w trzema głównymi elementami obejmuje również Komitety Organizacyjne Igrzysk Olimpijskich („KOIO”), krajowe związki, kluby i osoby należące do Międzynarodowych Federacji i Narodowych Komitetów Olimpijskich, szczególnie sportowców, których interesy stanowią podstawowy element działalności Ruchu Olimpijskiego, jak również sędziów, trenerów oraz innych działaczy sportowych i personelu technicznego. Obejmuje również inne organizacje i instytucje uznane przez MKOl. Natomiast sama przynależność do Ruchu Olimpijskiego wymaga nie tylko zgodności z Kartą Olimpijską, ale również uznania przez MKOl.
Jednocześnie jak wynika z art. 3 ust. 3 Karty Olimpijskiej MKOl może uznać (ang. słowo „recognise”) Międzynarodowe Federacje jak i stowarzyszenia Międzynarodowych Federacji. W celu przeanalizowania, które Międzynarodowe Federacje jak i stowarzyszenia Międzynarodowych Federacji są uznane przez MKOl konieczne jest sięgnięcie do wykazu znajdującego się na stronie internetowej MKOl.
Na przywołanej stronie internetowej w odrębnych zakładkach wyszczególnione zostały podmioty uznane przez MKOl tj. między innymi:
Jak więc wynika z powyższego Sport Accord jako stowarzyszenie Międzynarodowych Federacji jest uznane przez MKOl. Powyższe potwierdza również ugruntowane stanowisko doktryny prawa sportowego.
Jednocześnie, jak wynika z treści Statutu Sport Accord, jednym z fundamentalnych celów tego podmiotu jest wzmacnianie poziomu uznania jego jak i jego członków przez Ruch Olimpijski, a także przez inne podmioty zaangażowane w rozwój sportu. Przy czym obowiązkiem każdego z członków jest przestrzeganie postanowień Statutu, przepisów i decyzji Sport Accord. Tym samym każdy z członków zobowiązany są do przestrzegania Karty Olimpijskiej i wzmacniania poziomu swojego uznania przez Ruch Olimpijski.
Jak z powyższego wynika, przynależność polskiego związku sportowego do międzynarodowej federacji sportowej wchodzącej w skład stowarzyszenia międzynarodowych federacji sportowych uznanych przez MKOl wypełnia obowiązek, o którym mowa w art. 12a ustawy o sporcie. W chwili obecnej jestem ciekaw jakie stanowisko zajmie Minister Sportu.
Zdjęcie przedstawia Pałac Blanka w Warszawie, siedzibę Ministerstwa Sportu i Turystyki.
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.