16.01.2018
Jak wiemy, zgodnie z Konstytucją RP, inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi RP, Radzie Ministrów, grupie 15 posłów lub komisji sejmowej, Senatowi RP oraz w ramach tzw. obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej grupie 100 000 polskich obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.
Mając powyższą regulację, z założenia środowisko sportowe ( często rozproszone i o różnych grupach interesów ) nie ma większego wpływu na kształtowanie i kreowanie prawa. Stąd też w pewnym momencie pojawił się mój pomysł, by korzystając z dobrodziejstwa ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa móc w dozwolonych przez prawo ramach wypowiadać się i starać wpływać na regulacje dotyczące sportu. Przypomnę, że w rozumieniu ustawy działalnością lobbingową jest każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organ władzy publicznej w procesie stanowienia prawa.
Na bazie tej ustawy, w 2017 roku dwukrotnie zgłosiłem chęć brania udziału w pracach zainicjowanych odpowiednio przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz przez Ministerstwo Zdrowia. Pierwsze w zakresie planowanej i przeprowadzonej nowelizacji ustawy o sporcie, drugie dotyczące ustawy o wychowaniu w trzeźwości - w zakresie „zrównania” cydru z piwem, a tym samem zwiększenia możliwości uzyskania środków finansowych dla sportu ze sponsoringu sportowego.
Trudniej jest w sytuacji, kiedy żadne prace się nie toczą. Lobbysta nie może zainicjować prac legislacyjnych. Może jednak zgłosić wniosek o podjęcie prac legislacyjnych przez uprawniony organ władzy. Opierając się na takiej konstrukcji w zeszłym roku złożyłem trzy wnioski o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, a dotyczące odpowiednio : zmiany definiowania obozów szkoleniowo-sportowych, rozszerzenia lekarzy specjalistów uprawnionych do wydawania zaświadczeń o stanie zdrowia sportowców, możliwości bezpośredniego „przepisania” UKS-ów z rejestru starosty do KRS w przypadku podjęcia decyzji o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Jak zatem widać w minionym roku aktywność była, ale nie mam wątpliwości, że można zrobić znacznie, znacznie więcej dobrego. Dlatego już teraz zastanawiam się, czy nie warto, by cała rodzina sportowa reprezentowana przez Polski Komitet Olimpijski, Polski Komitet Paraolimpijski i Polski Komitet Sportów Nieolimpijskich, wspólnie, ściśle współpracując z Ministrem Sportu, opiniowała i wnioskowała o zainicjowanie dobrych rozwiązań prawnych dla polskiego sportu.
18.11.2019
22.10.2019
13.08.2019
26.07.2019
02.07.2019
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Al. Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawosportowe.pl
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.