18.11.2019
W zeszłym tygodniu w Gazecie Pomorskiej ukazał się artykuł, w którym poinformowano o wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, ostatecznie podważającym uchwałę o stypendiach dla najlepszych sportowców w toruńskich drużynach. W dzisiejszym tekście chciałbym się odnieść do tej kwestii.
Zacznijmy od stanu faktycznego. Zgodnie z przywołanym artykułem: Rada Miasta Torunia w 2016 r. podjęła uchwałę, która regulowała szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania, rodzaje i wysokości stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień za osiągnięte wyniki sportowe. Stypendia obejmowały także zawodowych sportowców. Podstawą prawną był przepis art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie:
Do przedmiotowej uchwały zgłoszono szereg zastrzeżeń, które ostatecznie zostały poddane analizie kolejno przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny. Zgodnie z wyrokiem tego ostatniego za niezgodne z prawem uznano regulację, zgodnie z którą prawo do ubiegania się o stypendia przyznano bowiem jedynie sportowcom zrzeszonym w toruńskich klubach.
Oczywiście stanowisko sądu uznaję za prawidłowe. Jest ono jest potwierdzeniem wcześniejszej linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. wyrok NSA z dnia 20-09-2017, II GSK 2861/15), który wskazywał już, że z artykułu 31 ust. 1 ustawy u.s. wynikają ustawowe kryteria przyznawania stypendiów sportowych, tj. krąg podmiotowy, obejmujący każdą osobę fizyczną, oraz osiągane wyniki sportowe. Oznacza to, że zakres podmiotowy stypendium sportowego został ustawowo uregulowany i nie jest dopuszczalne jego modyfikowanie przez organ stanowiący gminy w drodze uchwały podjętej na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie. Zakres ten obejmuje, zważywszy na art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, każdego mieszkańca danej gminy, osiągającego wyniki sportowe, niezależnie od tego, czy jest zrzeszony w klubie lub stowarzyszeniu sportowym, działającym na terenie tej gminy czy poza nią, czy też indywidualnie trenuje. Wszyscy mieszkańcy gminy tworzą bowiem z mocy prawa wspólnotę samorządową.
Uzależnienia prawa do uzyskania stypendium od reprezentowania toruńskich klubów należy w takim przypadku uznać za oczywiste przekroczenie kompetencji przyznanej przez art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie. Z mojej praktyki wynika, że jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez jednostki samorządu terytorialnego przy tworzeniu „uchwał stypendialnych”. Jestem przekonany, że w skali kraju podobnych przykładów jest o wiele więcej – po prostu nie są wychwytywane w toku kontroli nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego. Kolejny raz apeluję o weryfikację przepisów, by w kolejnych miejscach nie nastały „nerwowe czasy”, jak słusznie określił je autor omawianego dzisiaj artykułu.
(fot: Panorama Torunia - pixabay)
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.