31.07.2015
Po spotkaniu Legii z Kukesi nie mogło zabraknąć wpisu dotyczącego prawnych aspektów wczorajszych zdarzeń. Czy poza kompromitacją na arenie międzynarodowej albańskiemu klubowi grożą dodatkowe sankcje prawne? Jeśli tak, co będzie ich podstawą? Zapraszam do lektury.
Na wstępie podkreślić, że zastosowanie w sprawie znajdą łącznie 3 dokumenty:
1) Statut UEFA
2) Regulamin dyscyplinarny UEFA
3) Przepisy dla rozgrywek Ligi Europy na sezon 2015/16
Każdy z nich zawiera bowiem odpowiednie przepisy sankcjonujące wczorajsze wydarzenia. Na podstawie art. 16 ust. 1 Regulaminu dyscyplinarnego klub będący gospodarzem spotkania jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na stadionie przed, w trakcie i po rozegraniu spotkania. Może on jednak zwolnić się od odpowiedzialności w razie wykazania, że dochował należytej staranności podczas organizacji zawodów. Przepis art./ 16 ust. 2 Regulaminu wskazuje jednakże sytuacje, w których nawet brak zaniedbań w przygotowaniach i prowadzeniu spotkań nie zwalnia klubów od odpowiedzialności za określone naruszenia przepisów bezpieczeństwa. Wśród nich znajduje się rzucanie przedmiotów na murawę. W praktyce oznacza, że FK Kukesi będzie odpowiadał za zachowanie kibiców na zasadzie ryzyka.
Jakie konsekwencje może ponieść wicemistrz Albanii w związku z wczorajszymi wydarzeniami? Przede wszystkim w grę wchodzi weryfikacja wyniku niedokończonego spotkania na korzyść Legii. Wskazują na to wybrane fragmenty art. 21 Regulaminu dyscyplinarnego:
1. If a match can not take place or cannot be played in full, the member association or club responsible forfeits the match.
(…)
4. The consequences of a match being declared forfeit are as follows:
a) the team forfeiting the match is deemed to have lost 3-0 (5-0 in futsal competitions), unless the actual result is less favourable to the member association or club at fault, in which case that result stands;
Nie są to jednak jedyne konsekwencje, które mogą zostać wyciągnięte wobec albańskiego klubu. Po pierwsze, art. 26 Przepisów dla rozgrywek Ligi Europy na sezon 2015/16 umożliwia Komisji Kontroli, Etyki i Dyscypliny UEFA nałożenie sankcji finansowej w postaci grzywny. Dla wydarzeń mających miejsce podczas trzeciej rundy kwalifikacyjnej wynosi ona 10.000 euro.
26.01
If a club refuses to play or is responsible for a match not taking place or not being played in full, the UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body declares the match forfeited and disqualifies the club concerned in combination with the following fines:
a. prior to or during the first, second or third qualifying round: €10,000
(…)
To jednak nie wszystko. Pełny katalog sankcji dyscyplinarnych został określony w art. 53 Statutu UEFA
Article 53
1. The following disciplinary measures may be imposed against Member Associations and clubs:
a) a warning,
b) a reprimand,
c) a fine,
d) the annulment of the result of a match,
e) an order that a match be replayed,
f) the deduction of points,
g) awarding a match by default,
h) staging of matches behind closed doors,
i) ordering a ban on the use of a stadium,
j) ordering the playing of a match in a third country,
k) the withholding of revenues from a UEFA competition,
l) the prohibition on registering new players in UEFA competitions,
m) a restriction on the number of players that a club may register for participation in UEFA competitions,
n) disqualification from competitions in progress and/or exclusion from future competitions,
o) the withdrawal of a title or award,
p) the withdrawal of alicence
(…)
Jak widać, powyższy katalog umożliwia nałożenie różnorodnych sankcji dyscyplinarnych - począwszy od ostrzeżenia, poprzez nałożenie grzywny bądź konieczność organizowania spotkań bez udziału kibiców, skończywszy na zakazie uczestniczenia w rozgrywkach uczestniczenia w rozgrywkach organizowanych przez UEFA. Ciężko spodziewać się, by Komisja Kontroli, Etyki i Dyscypliny nie zastosowała żadnego z powyżej wskazanych środków. W najbliższym czasie dowiemy się jakiego rodzaju konsekwencje zostaną nałożone na FK Kukesi, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wczoraj miał miejsce najbardziej kosztowny wyrzut w historii klubu.
(Zdjęcie do artykułu ma jedynie charakter ilustracyjny)
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.