23.10.2019
Awaria usługi internetowej, w dobie kiedy większość ludzi na całym świecie korzysta z niej praktycznie non stop nie jest czymś pożądanym. Dotyczy to także i graczy, dla których ,,utrata łączności” podczas gry niesie za sobą negatywne konsekwencje np. punkty ujemne, spadek w rankingu.
Dostarczanie internetu odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług, co w praktyce powoduje powstanie określonych praw i obowiązków u każdej ze stron tejże umowy. Zatem usługodawcy będą odpowiadali w określonych sytuacjach za przerwę w dostępie do sieci.
Przede wszystkim nim zostanie podpisana umowa na świadczenie usługi internetowej warto uważnie przyjrzeć się pozycji na rynku podmiotu, który będzie te usługi świadczył. Następnie dokładnie przeanalizować treść zawieranej umowy, regulaminu świadczenia usług, szczególnie w jakim czasie ekipa usługodawca ma zareagować na zgłoszenie w przerwie w świadczeniu usługi i co można uzyskać, gdy nie uda się usunąć usterki w oznaczonym terminie. Co do zasady bowiem w umowach z operatorami internetowymi jest klauzula, że zobowiązuje się on do nieprzerwanego dostarczania usługi, a wszelkie awarie będą usuwane w określonym czasie od zgłoszenia.
Warto zwrócić uwagę, czy umowa nie zawiera niedozwolonych klauzul umownych, które wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Pamiętać należy, że w odpowiedzialności w kwestii, nie tylko jakości świadczonej usługi, lecz również jej rzeczywistego świadczenia jest niezgodne z prawem. Zgodnie z art.3851 §1 Kodeksu cywilnego postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Wobec powyższego, w praktyce każde postanowienie umowne, które będzie skutkowało ograniczeniem lub wyłączeniem odpowiedzialności usługodawcy może być skutecznie zakwestionowane. Potwierdzenie tego można znaleźć w rejestrze klauzul abuzywnych (niedozwolonych)[1]. Przykładowo do zakwestionowanych postanowień zaliczono: ,,Usługodawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody i straty Abonentów wynikłe na skutek przerwania połączenia, braku połączenia, nieotrzymania poczty elektronicznej, braku dostępu do Internetu” (Sygnatura akt: XVII Amc 23/05, numer postanowienia: 639).
Jakie roszczenia przysługują abonentowi, gdy operator nie świadczy usługi - nie można połączyć się z internetem?
Zgodnie z art. 56 ust. 3 pkt 15 Prawa telekomunikacyjnego dostawca usług jest zobowiązany do określenia w umowie zakresu odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, wysokości odszkodowania oraz zasad i terminów jego wypłaty, w szczególności w przypadku gdy nie został osiągnięty określony w umowie poziom jakości świadczonej usługi.
Trzeba jednak pamiętać, że poszczególni operatorzy mogą w różny sposób ustalać przysługujące abonentowi w takich przypadkach roszczenia. Dlatego też należy zwrócić uwagę na swoje uprawnienia zawarte umowie lub w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych. Co do zasady przedsiębiorcy umieszczają w umowach postanowienia, stosownie do których, w przypadku, gdy nie został osiągnięty określony w umowie poziom jakości świadczonej usługi, usługobiorcy przysługuje odszkodowanie w wysokości oznaczonej części ponoszonej przez abonenta miesięcznej opłaty stałej (np. 1/60, 1/30) za każdy dzień obniżenia poziomu jakości świadczonej usługi. Warto też podkreślić, że zgodnie z art. 104 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, który odsyła do Kodeksu cywilnego, dostawca internetu nie odpowiada za brak wykonania usługi albo jej nienależyte wykonanie, jeżeli nie ponosi za to odpowiedzialności. Chodzi to np. o przypadki, gdy brak dostępu do internetu spowodowany jest siłą wyższą (np. powodzią).
Występując do dostawcy usług z reklamacją, obok żądania przywrócenia świadczonej usługi można zażądać obniżenia opłaty abonamentowej. Można też zażądać odszkodowania określonego w umowie o świadczenie usług (należy określić jego wysokość, jeśli gracz uważa, że w wyniku braku łączności poniósł straty, których wysokość jest w stanie udowodnić.
Znając swoje prawa oraz treść zawartych umów gracz może dochodzić swoich praw na drodze zgłoszenia roszczenia do operatora (odpowiednio to argumentując), a także drogą sądową, jeśli przyjęte za standardowe działania usługodawcy nie zadowolą gracza.
[1] Do rejestru wpisywane były postanowienia umowne uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) przed 17.04.2016 r., czyli przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie, ze względu na zmianę modelu kontroli abstrakcyjnej postanowień wzorców umowy z sądowej na administracyjno-sądową realizowaną przez Prezesa UOKiK, do rejestru trafiają klauzule tylko w tych sprawach, w których wniesiono pozwy do SOKiK przed 17.04.2016 r. W nowych sprawach rozstrzygnięcia dotyczące stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy wynikają z decyzji Prezesa UOKiK i publikowane są w bazie decyzji na stronie internetowej Urzędu.
(fot. PIXABAY)
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.