23.01.2017
Temat kibiców, ich zachowań podczas meczów, to temat rzeka. Coś dla siebie znajdzie tutaj socjolog, prawnik i specjalista od spraw bezpieczeństwa. Dzisiaj w skrócie o dwóch istotnych w tym zakresie międzynarodowych dokumentach oraz o przykładowych programach, które mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na stadionach.
W listopadzie ubiegłego roku miały miejsce dwa wydarzenia związane z bezpieczeństwem w czasie imprez sportowych w tym przede wszystkim meczów piłki nożnej. I tak, Polska podpisała konwencję Rady Europy w sprawie bezpieczeństwa imprez sportowych. Nowa konwencja ma zastąpić dotychczasową Europejską Konwencję w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej z roku 1985, i ratyfikowaną przez Polskę w 1995 r. Nowa Konwencja w sprawie zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych wprowadza m.in. następujące zmiany:
Do wejścia w życie Konwencji w stosunku do Polski wymagana jest jej ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
Ponadto, Rada Unii Europejskiej uchwaliła Rezolucję w sprawie zaktualizowanego podręcznika z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego („podręcznik UE w sprawie meczów piłki nożnej”). Zastąpiła ona rezolucję Rady z dnia 3 czerwca 2010 r.
Niniejszy dokument ma służyć zwiększeniu ochrony i bezpieczeństwa podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, a w szczególności zmaksymalizowaniu skuteczności międzynarodowej współpracy policyjnej. Koncentruje się on głównie na międzynarodowej współpracy policyjnej. Ze względu jednak na fakt, że obsługa meczów piłki nożnej to współpraca kilku podmiotów, znalazły się w nim odwołania do współpracy policji z organizatorami imprez oraz kibicami.
Dokument składa się z 3 części dotyczących: zarządzania przez policję informacjami i wymiany informacji, wytycznych dotyczących roli i zadań punktów NFIP (narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej ) na arenie krajowej, współpracy państwa organizującego imprezę i oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych oraz pięciu Dodatków.
Skoro wpis dotyczy przede wszystkim kibiców, to zwróćmy uwagę na Dodatek nr 5 do dokumentu. Wprowadza on definicje oraz kategorie kibiców. Mamy zatem kibica ,,stwarzającego ryzyko”, tj. osobę, znaną lub nieznaną, która w pewnych okolicznościach może stwarzać zagrożenie dla porządku publicznego lub przejawiać zachowanie antyspołeczne – planowane lub spontaniczne – podczas imprezy piłkarskiej lub w związku z taką imprezą oraz kibica ,,niestwarzającego ryzyka””, czyli osobę znaną lub nieznaną, o której można sądzić, że zwykle stwarza niewielkie ryzyko lub nie stwarza ryzyka polegającego na planowanym lub spontanicznym stosowaniu przemocy lub zakłócaniu porządku lub udziału w takich działaniach podczas imprezy piłkarskiej lub w związku z taką imprezą.
Zgodnie z przedmiotowym dokumentem, oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych i przedstawiciele kibiców mogą pomóc w dopilnowaniu, by policja państwa organizującego imprezę była świadoma charakteru i kultury kibiców przyjezdnych. Natomiast kibice drużyny gospodarzy, lokalne społeczności i kibice przyjezdni powinni uzyskać potencjalnie istotne informację i gwarancje bezpieczeństwa dotyczące organizowanej imprezy. W osiągnięciu wskazanych celów mogą posłużyć m.in.: skuteczna strategia kontaktów z mediami; wykorzystanie mediów społecznościowych/stron internetowych; ulotki informacyjne; oraz ścisła współpraca z wyznaczonymi koordynatorami ds. współpracy z kibicami, przedstawicielami kibiców oraz inicjatywami na rzecz kibiców. W tym miejscu odsyłam Państwa do zagadnień związanych z SLO (http://prawosportowe.pl/slo.html) .
Bieżąca współpraca i komunikacja między policją a grupami kibiców może posłużyć jako podstawa do stworzenia bezpiecznej i przyjaznej atmosfery dla wszystkich kibiców. W związku z powyższym, Rada domaga się, aby uaktualniony podręcznik, zawierający przykłady zdecydowanie zalecanych metod pracy, został udostępniony organom ścigania zaangażowanym w operacje zabezpieczania międzynarodowych meczów piłki nożnej i by był przez nie stosowany. Wymienione w podręczniku metody działania mogą być wykorzystywane także w przypadku innych międzynarodowych imprez sportowych.
Na pewno rezolucje należy rozpatrywać w pozytywnym aspekcie, który ma niebagatelny wpływ na międzynarodową współpracę policji. Jednak należy wskazać, że podejmowanie przez poszczególne państwa wymienionych w podręczniku rozwiązań jest fakultatywne. Treści w nim zawarte proponują jedynie pewne gotowe rozwiązania, których wykonywanie pozostawione zostało danym państwom (to one decydują w jakie uprawnienia wyposażą podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy sportowej) przy zastosowaniu krajowego porządku prawnego. Ponadto, mogą się pojawić pewne trudności praktyczne związane ze stosowaniem rekomendacji przez państwa w zakresie współpracy, np. na płaszczyźnie terminologicznej – brak spójności definicyjnej. Nie możemy także zapomnieć, że podręcznik wskazuje na dzielenie się informacjami, które mają często status poufnych.
Niezależnie od międzynarodowych dokumentów, kluby piłkarskie, jednostki samorządu terytorialnego itp. uruchamiają samodzielnie bądź przy współpracy z innymi podmiotami specjalne programy, których celem jest edukacja kibiców w kontekście zapewnienia. bezpieczeństwa podczas meczów.
Przykładowo Program Profilaktyczno-Edukacyjny Pn. „KIBIC” opracowany przez Zespół ds. prewencji kryminalnej, nieletnich i patologii Komendy Stołecznej Policji. Adresowany jest on do uczniów (kibiców, potencjalnych kibiców) szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych uczestniczących w masowych imprezach sportowych i zawiera treści związane z profilaktyką zachowań prospołecznych oraz mechanizmach rządzących zachowaniem jednostki i grupy. Celem programu jest wypracowanie wśród dzieci i młodzieży bezpiecznych zachowań na terenie ośrodków sportowych, a w szczególności jak nie powodować zagrożeń i nie stać się ich ofiarą, poznanie przepisów regulujących bezpieczeństwo i porządek na terenie obiektów sportowych w tym omówienie konsekwencji prawnych jako wyniku negatywnych zachowań.
Kolejnym, jak dla mnie oryginalnym pomysłem wykazali się kilka lat temu samorządowcy z Krakowa, którzy wymyślili Program Fair Kibic Extreme - zawody survivalowe dla kibiców Cracovii i Wisły . Wszystko po to, aby dać upust niepotrzebnej adrenalinie i spożytkować energię w innym miejscu niż stadiony, osiedla czy ulice miasta.
Przypuszczam, że incydentów z udziałem kibiców nie da się całkowicie usunąć z krajobrazu meczów piłki nożnej. W moje ocenie jednak podejmowanie działań w zakresie szkoleń, prelekcji wydaje się być ciekawym rozwiązaniem, szczególnie jeżeli ich adresatami będą najmłodsi. Do szkół często zapraszani są przedstawiciel policji z prelekcjami na temat zagrożeń narkotykowych, cyberprzestępczości, wydaje mi się, że przy wzroście zainteresowania sportem wśród społeczeństwa, większym udziałem w imprezach sportowych warto pomyśleć nad edukacją dla bezpieczeństwa kibica, która obejmowałaby także zagadnienia związane z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.