10.02.2020
Niespełna dwa miesiące pozostały do startu „Najlepszej Ligi Świata”, bo pod takim hasłem promowane są już od jakiegoś czasu rozgrywki żużlowej Ekstraligi. W sezonie 2020 tytułu Mistrza Polski bronić będzie Fogo Unia Leszno, a beniaminkiem rozgrywek będzie PGG ROW Rybnik. Po raz pierwszy w gronie najlepszych zespołów zabraknie Apatora Toruń, który spadł ze Speedway Ekstraligi i walczyć będzie o powrót do niej w szeregach pierwszoligowców. Jak to zwykle bywa przed nowym sezonem rozgrywek, nie tylko żużlowych, pojawiają się nowinki regulaminowe.
Wprowadzono kilka zmian w REGULAMINIE ZAWODÓW MOTOCYKLOWYCH NA TORACH ŻUŻLOWYCH PZMot. Jedną z najważniejszych jest nowelizacja przepisu art. 5 Regulaminu. Zgodnie z „nowym” art. 5 ust. 7, począwszy od sezonu 2021 powołanie do Kadry Narodowej Polski w sporcie żużlowym jest niezbędne, by zawodnik mógł uczestniczyć w zawodach wskazanych w art. 5 ust. 2 pkt 1 – 5, czyli w następujących zawodach: Mistrzostwach Świata, Pucharze Świata, Mistrzostwach Europy, Pucharze Europy i w meczach międzynarodowych.
To oczywiście obowiązywać będzie od sezonu 2021, a nie 2020, ale jest to bardzo ważna zmiana, która skutkuje tym, że zawodnik mający w planach starty w imprezach międzynarodowych musi być członkiem kadry narodowej. Brak spełnienia tej przesłanki spowoduje brak możliwości startów w takich zawodach. Słowem uczestnictwo w każdej akcji, zgrupowaniu, meczu kadry narodowej jest koniecznym warunkiem do startu np. w turniejach Grand Prix o Indywidualne Mistrzostwo Świata. Wykluczenie z kadry skutkować będzie brakiem uprawnienia do startu w MŚ, PŚ, ME, PE i meczach międzynarodowych.
Oczywiście, kwestie powołań do Kadry Narodowej Polski w sporcie żużlowym i zasady startów zawodnika w ramach kadry regulują odrębne przepisy, a nie Regulamin Zawodów Motocyklowych na torach żużlowych.
Za to już od sezonu 2020 na każdym meczu Ekstraligi obowiązywały będą kontrole techniczne. Będą one obowiązkowe. W zeszłym sezonie takie obowiązkowe kontrole techniczne wprowadzono na meczach finałowych Ekstraligi. Zgodnie z art. 13 ust. 1 Regulaminu Zawodów Motocyklowych na torach żużlowych, przed zawodami, na których jest komisarz techniczny, przeprowadza się kontrolę techniczną.
Procedura kontroli jest następująca:
Art. 13 ust. 1
1) kontrola techniczna zaczyna się 3,5 godziny przed zawodami, a kończy się 1,5 godziny przed zawodami,
2) podczas kontroli, na terenie, gdzie się odbywa, może przebywać zawodnik, którego kontrola dotyczy oraz do dwóch mechaników przez niego upoważnionych i kierownik drużyny w zawodach drużynowych,
3) zawodnik lub jego mechanik przedstawia do kontroli czysty motocykl z pustym zbiornikiem paliwa oraz kombinezon i kaski,
4) motocykl jest ważony i wynik zapisywany w karcie kontroli technicznej, obowiązkowej kontroli poddawane są gaźnik i tłumik,
5) skontrolowane gaźniki i tłumiki motocykli znakowane są nalepką lub farbą. Kontroli mogą być poddane również inne części motocykla.
Zgodnie z ust. 2, jeżeli na zawodach jest komisarz techniczny, wszystkie motocykle, na których startowali zawodnicy umieszczane są w zamkniętym parku maszyn ("parc fermé"), a zgodnie z ust. 3, motocykle mogą być zabrane z zamkniętego parku po upływie 15 minut od zakończenia ostatniego biegu zawodów, z wyjątkiem motocykli, które poddane są kontroli. Moment zakończenia czasu 15 minut komunikuje komisarz techniczny. Jeśli motocykl zostanie zabrany z parku maszyn przed upływem ww. czasu będą zastosowane sankcje określone w art. 14 ust. 2, o których napiszę poniżej.
Jeżeli zawodnik startuje w biegu dodatkowym lub jako rezerwa, zabiera z zamkniętego parku motocykl i wstawia go powtórnie po zakończeniu biegu. Do przeprowadzenia kontroli motocykli komisarz techniczny korzysta z narzędzi i przyrządów wyszczególnionych w Załączniku 18 do Regulaminu.
I pora na sankcje uregulowane w art. 14 ust. 2. Warto dodać, że w zawodach, na których przeprowadza się obowiązkową kontrolę techniczną, a w sezonie 2020 będą to każde zawody Ekstraligi, użycie motocykla, który nie był przedstawiony do kontroli lub uzyskał negatywny wynik kontroli, uważane będzie za użycie motocykla niezgodnego z wymogami regulaminu i będą zastosowane następujące sankcje.
W przypadku stwierdzenia, że zawodnik użył motocykla:
1) nie zgłoszonego do zawodów,
2) na użycie, którego nie zezwolił sędzia,
3) który nie odpowiada przepisom regulaminu w zakresie: pojemności silnika, średnicy gardzieli gaźnika, tłumika, tylnej opony, w każdych zawodach, a także wagi motocykla w zawodach, na których jest komisarz techniczny lub w zawodach o MPiN PZM,
sędzia zawodów wykluczy tego zawodnika ze wszystkich biegów, w których dotychczas wziął udział, korygując wszystkie klasyfikacje w sposób określony w art. 96. W tym przypadku po zakończeniu biegu, sposób postępowania jest następujący:
1) jeżeli następny bieg nie rozpoczął się, a sędzia wykluczył z ostatnio zakończonego biegu zawodnika, który bieg ten ukończył, następni za nim zawodnicy zostaną Regulamin Zawodów Motocyklowych na Torach Żużlowych przesunięci w wynikach tego biegu o jedno miejsce w górę, z konsekwentnym skorygowaniem wszystkich klasyfikacji, na które wpływać będzie ta zmiana,
2) jeżeli zawodnik jest wykluczony po rozegraniu następnego lub następnych biegów, wykluczony zawodnik otrzymuje 0 pkt (bez przesunięcia miejsc pozostałych uczestników), a klasyfikacja zawodów zostaje skorygowana przez odjęcie punktów, które zdobył zawodnik wykluczony,
3) jeżeli sędzia wykluczył zawodnika z ostatniego biegu zawodów, mają zastosowanie zapisy pkt 1 powyżej.
W przypadku stwierdzenia, że zgłoszony do zawodów motocykl nie odpowiada przepisom regulaminu w zakresie: pojemności silnika, średnicy gardzieli gaźnika, tłumika, tylnej opony i charakter uchybień regulaminowych w ww. zakresie wskazuje na działanie mające na celu doprowadzenie do tych uchybień, uznaje się, że zawodnik zachował się niesportowo i zastosowane zostaną sankcje z art. 88 ust. 4. Wówczas sędzia wykluczy zawodnika do końca zawodów, przy czym, jeżeli to zachowanie lub postępowanie ma miejsce w czasie innym niż podczas trwania biegu, wykluczenie do końca zawodów jest skuteczne od momentu decyzji sędziego i nie oznacza wykluczenia z zakończonego biegu. W każdym przypadku, o którym mowa powyżej, wykluczenie jest równoznaczne z ukaraniem zawodnika „czerwoną kartką”.
W przypadku stwierdzenia, że zawodnik użył:
1) deflektora, który nie odpowiada przepisom,
2) motocykla, który uzyskał pozytywny wynik kontroli technicznej lub w wyniku oględzin został przez sędziego dopuszczony do zawodów, a następnie został zmieniony w taki sposób, że nie odpowiada przepisom w zakresie innym niż określony w przepisach, uznane będzie, że zawodnik zachował się niesportowo i zostaną zastosowane,
również zawodnik zostaje ukarany czerwoną kartką.
Zmieniły się także przepisy o teamach zawodników, w skład których podczas zawodów nie mogą wchodzić członkowie zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych klubów uczestniczących w zawodach i pracownicy klubu za wyjątkiem mechaników klubowych. Dodatkowo wszystkie osoby wchodzące w skład ekipy zawodnika muszą być pełnoletnie, za wyjątkiem aktualnych adeptów szkółki żużlowej klubu, posiadających stosowną zgodę opiekunów prawnych na pełnienie funkcji w zawodach. Wszystkie osoby z teamu zawodnika oraz osoby urzędowe i funkcyjne muszą być wyszczególnione imiennie w zgłoszeniu do zawodów. Ma to przeciwdziałać sytuacji, kiedy ukarany trener zespołu przebywa w parku maszyn, jako mechanik zawodnika.
Dodatkowo zmodyfikowane zostały także obowiązki spikerów/prezenterów oraz tzw. „wirażowych”. Spikerzy/prezenterzy muszą przestrzegać przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, w tym reagować w przypadkach incydentów na widowni np. ekspozycja niedozwolonych transparentów lub skandowanie niedozwolonych haseł. W przypadkach zagrożeń bezpieczeństwa powinni przekazywać stosowne komunikaty organizatora. Wirażowi z kolei w przerwach technicznych zobowiązani są do oczyszczenia krawężnika wewnętrznego toru, celem poprawy jego widoczności.
Od sezonu 2020 w Regulaminie Zawodów Motocyklowych obowiązują wytyczne, dotyczące sparingów oraz żółtych i czerwonych kartek. Zgodnie z nowymi zapisami zawodnik, który w czasie sezonu otrzyma cztery żółte lub dwie czerwone kartki, otrzymuje karę jednego meczu.
Obowiązywać będą również nowe przepisy dotyczące sparingów. W poprzednim sezonie te wytyczne były zalecane, a nie obowiązkowe, teraz to już obowiązek. Chodzi o to, by sparing był podobny do prawdziwego meczu, a nie żeby w ramach treneingu startowali w nim zawodnicy, którzy akurat w danej chwili trenują na tym torze, a są zawodnikami innych klubów.
(zdjęcie ma charakter ilustracyjny, fot. polskizuzel.pl)
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.