11.08.2015
W ostatnim czasie zapadły ważne orzeczenia mające istotne znaczenie dla rozliczeń podatkowych i konstrukcji prawnych pomiędzy klubem, a zawodnikiem. O uchwale NSA podjętej w składzie 7 sędziów w dniu 22.06.2015 roku ( sygn. II FPS 1/15 ) pisała już na swym blogu moja koleżanka Kinga Kania. Z uwagi na fakt, iż uchwala ta ma w mojej ocenie „rewolucyjne” znaczenie, w najbliższym czasie pozwolę sobie zamieścić na łamach naszego portalu bardziej szczegółowy poradnik ( środkowa kolumna na stronie głównej ). W dzisiejszym blogu o innym wyroku – wyroku WSA z dnia 7 lipca 2015 roku z Rzeszowa ( sygn. Akt I S.A./Rz 466/15 ).
Wszyscy wiemy : przychód minus koszty równa się dochód (ten do opodatkowania). Więc wszyscy prowadzący działalność gospodarczą zainteresowani są zaliczaniem jak największej ilości ponoszonych wydatków do kosztów prowadzonej działalności. To samo dotyczy sportowców, którzy oprócz umowy o usługi sportowe podpisane mają również umowy o usługi reklamowe. Już jakiś czas temu obserwowałem zmagania jednego z urzędów, który chciał pozbawić sportowca-podatnika-przedsiębiorcy możliwości zaliczania do kosztów prowadzonej działalności rat za leasingowany samochód. Wówczas chyba jednak urząd poszedł za daleko twierdząc, że jeżeli sportowiec reklamowałby szampon czy balsam to wpisywałoby się to do jego działalności gospodarczej-reklamowej, jednak zapomniał, że na przykład na zorganizowaną sesję zdjęciową taki sportowiec musi przecież czymś dojechać.
Przywołany przeze mnie dzisiaj wyrok z Rzeszowa ( chociaż nie prawomocny ), obnażył trochę tym razem sportowca. Sąd zauważył bowiem, że prawidłowe i zaliczane do kosztów będą te wydatki, które promują jego kontrahentów, a nie służą zaspakajaniu własnych potrzeb. Stąd też zajął stanowisko, które wcześniej przyjęły UKS i IS i nie uznał za prawidłowe tych wydatków, które dotyczyły na przykład organizacji gry w paintball, czy zakupu garnituru. I tak jak z tą grą w paintball wątpliwości nie mam, to ciekaw jestem jakie stanowisko zajął by sąd w kwestii zakupu garnituru, gdyby w tym konkretnym przypadku zawodnik nie miał w umowie z klubem klauzuli, że to właśnie klub miał dostarczyć odzież na usługi promocyjne. Jak z powyższego wynika, we wszystkim musi być zdrowy rozsądek, a wtedy unikniemy pokus nadinterpretacji każdej ze stron.
(Zdjęcie ma jedynie charakter ilustracyjny)
08.11.2024
02.10.2024
27.09.2024
07.08.2023
20.06.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.