Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty drużynowe

Uzupełnienie składu zarządu stowarzyszenia

08.11.2024

Kontynuujemy tematykę rozpoczętą w poprzednim wpisie dotyczącą najpopularniejszej formy prawnej w działalności klubu sportowego – stowarzyszenia. Jak wiemy – również z ostatniego artykułu, zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 5) ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (dalej: „Prawo o stowarzyszeniach”), statut stowarzyszenia określa w szczególności: władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje. Z kolei z art. 11 ust. 3, wynika obowiązek posiadania przez stowarzyszenie zarządu i organu kontroli wewnętrznej.

Warto też wspomnieć, że zgodnie z art. 11 ust. 4 Prawa o stowarzyszeniach, w umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów). Przepis ten jest po to, by członek zarządu, będący jednocześnie w klubie trenerem nie podpisywał umów „sam ze sobą”.

Widzimy po pierwszych dwóch akapitach, jak istotna jest rola Zarządu. Statuty stowarzyszeń dają Zarządom pośród wielu kompetencji także uprawnienie do podejmowania Uchwał. W tej formie powstaje wiele przepisów wewnętrznych organizacji sportowych, oczywiście takich, które są w świetle statutu zastrzeżone dla Walnego Zebrania (Zgromadzenia) Członków (Delegatów). By, zarząd mógł podejmować takie Uchwały jego liczebność musi odpowiadać tej określonej w statucie stowarzyszenia. Jeśli statut stanowi, że Zarząd liczy od 6 do 9 członków, a np. po śmierci jednej osoby z jego składu lub rezygnacji członka zarządu, tych członków zarządu jest już tylko pięciu, to znak, że zarząd trzeba uzupełnić. Nie ma on bowiem prawidłowego umocowania do stanowienia uchwał. Co prawda, jeśli np. zasady reprezentacji ustanowione w statucie stanowią, że umowy podpisuje Prezes lub Wiceprezes Zarządu wraz z członkiem Zarządu, to z tej piątki zawsze można desygnować takie osoby, ale jest to tzw. „Zarząd kadłubowy”. „Kadłubowy”, bo nie może ustanawiać uchwał, a tylko prowadzić bieżącą działalność.

Jeśli skład wymaga uzupełnienia, to jak go uzupełnić? Można przez zwołanie nadzwyczajnego walnego zebrania członków, wówczas gdy do zwyczajnego zebrania pozostaje zbyt dużo czasu, by zarząd działał w niepełnym składzie, a można także, jeśli to przewiduje statut uzupełnić skład zarządu przez kooptację. Niemniej tu najczęściej są ograniczenia, bo chodzi o to by nie okazało się, osoby przestają być członkami zarządu, a prezes lub „jego ludzie” sobie ot tak uzupełniają zarząd o tych, z którymi im „po drodze”.  By pogodzić „oba żywioły”, czyli nie zwoływać za każdym razem walnego zebrania, ale też nie uzupełniać w sposób nieorganiczony składu zarządu, uchwalając statut, ustanawia się w nim kooptację członków zarządu na zasadach przewidzianych w statucie. I tak samo można ująć kooptację w przepisach statutu dotyczących komisji rewizyjnej i też dać taką możliwość.

Oto przykładowe postanowienie statutu jednego z polskich związków sportowych, regulujące uzupełnienie składu zarządu: „W razie wygaśnięcia członkostwa w Zarządzie, Zarząd ma prawo uzupełnić swój skład w miejsce tych, których mandat wygasł, nie więcej jednak niż 1/3 ogólnej liczby członków Zarządu pochodzących z wyboru”. Ten statut nie przewiduje natomiast zastąpienia Prezesa Zarządu inną osobą, np. osobą z grona członków Zarządu i stanowi tak: „W przypadku wygaśnięcia mandatu lub niemożności pełnienia funkcji przez Prezesa Zarządu, Zarząd w terminie 30 dni od dnia zwolnienia stanowiska zwołuje Nadzwyczajny Zjazd w celu wyboru nowego Prezesa Zarządu. Wybór Prezesa Zarządu w takim trybie nie powoduje skrócenia kadencji władz Związku. Do czasu wyboru nowego Prezesa Zarządu funkcję Prezesa Zarządu pełni wybrany przez Zarząd Wiceprezes”. Ostatnie zdanie odnosi się do tego, by zapewnić temu Zarządowi możliwość działania do czasu wyborów.

A co stanowi ten statut, gdy już nie ma możliwości dokonania kooptacji? Przyjrzyjmy się temu postanowieniu: „W przypadku, gdy nie ma możliwości uzupełnienia nowych członków Zarządu, a liczba członków Zarządu spadnie poniżej dolnej granicy określonej w Statucie, Komisja Rewizyjna zwołuje Nadzwyczajny Zjazd w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających, a w przypadku, gdy do końca kadencji obecnych władz pozostało nie więcej niż 3 miesiące - w celu przeprowadzenia wyborów nowych władz Związku”. W tym statucie przewidziana została sytuacja, gdy do kolejnego Zebrania (Zjazdu), ale tego Sprawozdawczo-Wyborczego, na którym są wybory władz pozostaje mniej niż 3 miesiące. Przepis statutu stanowi tak: „Komisja Rewizyjna może odstąpić od zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu w celu przeprowadzenia wyborów, jeżeli w terminie 3 (trzech) miesięcy od zaistnienia okoliczności, o których mowa ( i tu mamy określone powyższe jednostki redakcyjne – przyp. PS), przewidziane jest przeprowadzenie Sprawozdawczo-Wyborczego Zjazdu”.

Z kolei jeden z okręgowych związków sportowych kwestię kooptacji ma rozstrzygniętą tak:

„1. Zarząd, Komisja Rewizyjna mają prawo dokooptować do swojego składu nowe osoby spośród przedstawicieli reprezentujących członków …….. na miejsce tych, którzy ustąpili lub zostali odwołani w trakcie kadencji, w razie śmierci lub utraty zdolności do czynności prawnych.

2. Kooptacji podlega przedstawiciel członka, który kandydując do składu władz …….., otrzymał kolejno największą liczbę głosów spośród kandydatów nie wybranych w skład tego organu, o ile podtrzyma deklarację zgody do udziału w jego pracach. Liczba powołanych nowych członków nie może przekroczyć 1/3 członków pochodzących z wyboru. Zarząd podejmuje decyzję o kooptacji.”

Klub działający w formie stowarzyszenia, którego przykład przytoczymy poniżej, w przeciwieństwie do wielu innych klubów nie ma przewidzianej kooptacji. Jego statut stanowi, że trzeba przeprowadzić wybory. Czyli tutaj mamy przykład innego rozwiązania niż powyższe.

W statucie zawarto to tak: „W przypadku rezygnacji, śmierci lub niemożności pełnienia funkcji przez Prezesa Zarządu, Komisja Rewizyjna w terminie 30 dni od dnia zwolnienia stanowiska zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w celu wyboru nowego Prezesa. Do czasu wyboru nowego Prezesa Zarządu funkcję Prezesa Zarządu pełni wybrany Członek Zarządu.” – to ustęp 1 tego postanowienia, dotyczący funkcji Prezesa Zarządu, a w ust. 2 uregulowano kwestię wygaśnięcia mandatu członka Zarządu: „2. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, Komisja Rewizyjna zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.”

Pokazaliśmy tutaj zaledwie wycinek. Pamiętajcie jak ważne są to postanowienia Statutu klubu sportowego i te kwestie wymagają po pierwsze dobrej koncepcji, a po drugie „wcielenia” tej koncepcji w postanowienie statutu Waszej organizacji. W razie pytam pozostajemy do Waszej dyspozycji: mail: bok@prawosportowe.pl

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.