Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Legislacja

Unia Europejska i jej obywatele

16.02.2017

W dzisiejszym wpisie zasygnalizuję Państwu możliwości uczestniczenia obywateli w unijnym procesie stanowienia prawa. Biorąc pod uwagę fakt, że hasło: ,,myśl globalnie, a działaj lokalnie” coraz częściej zastępowane jest ,,myśl globalnie i działaj globalnie” (także w kontekście profesjonalizacji i komercjalizacji sportu) warto zwrócić uwagę na narzędzia, w które zostali wyposażeni obywatele, aby wpływać na wspólnotowy proces legislacyjny.

Jednym z nich jest europejska inicjatywa ustawodawcza. Mechanizm ten uregulowany jest w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej. Umożliwia on milionowi obywateli kilku krajów członkowskich przedłożenie projektu własnego aktu prawnego, czyli bezpośrednie uczestnictwo w kształtowaniu polityki UE poprzez zwrócenie się do Komisji Europejskiej o przedłożenie wniosku legislacyjnego. Obowiązuj ona od 1 kwietnia 2012 r. Do tej pory 3 inicjatywy zakończyły się sukcesem, tzn. działaniami następczymi podjętymi przez Komisję. Obecnie jest 2 inicjatywy, w przypadku których gromadzenie deklaracji poparcia zostało zakończone, ale Komisja nie dysponuje informacją, czy organizatorom udało się zebrać wymaganą liczbę deklaracji oraz 4 trwające inicjatywy, w przypadku których gromadzone są jeszcze deklaracje poparcia. W skrócie procedura ta przedstawia się następująco. Aby nasz pomysł mógł być przedmiotem inicjatywy, trzeba sprawdzić, czy dotyczy on obszaru polityki, w którym UE posiada uprawnienia do działania, a Komisja − do przedstawienia wniosku legislacyjnego. W pierwszej kolejności należy przygotować i utworzyć komitet obywatelski. Musi się on składać z co najmniej 7 obywateli UE, którzy osiągnęli wiek uprawniający do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz którzy mieszkają w przynajmniej 7 różnych państwach członkowskich. Następnie trzeba  zwrócić się z wnioskiem o rejestrację proponowanej przez siebie inicjatywy na specjalnym portalu. W sytuacji, w której organizatorzy planują zbieranie deklaracji poparcia przez internet koniecznym jest dokonanie certyfikacji systemu gromadzenia danych. Kiedy rejestracja inicjatywy zostanie potwierdzona, można rozpocząć gromadzenie deklaracji poparcia. Organizatorzy mają 12 miesięcy na zebranie wymaganej liczby deklaracji poparcia - milion ogółem. Po zgromadzeniu wymaganych deklaracji poparcia organizatorzy muszą zwrócić się do właściwych organów krajowych w każdym państwie członkowskim, w którym zbierali deklaracje, o potwierdzenie liczby ważnych deklaracji poparcia w nim zebranych (w Polsce będzie to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki). Gdy organizatorzy otrzymają od właściwych organów krajowych certyfikaty poświadczające liczbę ważnych deklaracji poparcia, mogą wówczas przedłożyć swoją inicjatywę Komisji – wraz z informacjami na temat wsparcia i finansowania, jakie otrzymali na rzecz tej inicjatywy. W końcu następuje rozpatrzenie inicjatywy, wysłuchanie publiczne w Parlamencie Europejskim i udzielenie odpowiedzi przez Komisję. W ciągu 3 miesięcy od przedłożenia inicjatywy przedstawiciele Komisji spotkają się z organizatorami, aby mogli oni szczegółowo wyjaśnić kwestie, jakie podejmuje inicjatywa i wtedy mogą oni zaprezentować inicjatywę podczas wysłuchania publicznego zorganizowanego w Parlamencie Europejskim.

Ponadto, Komisja chcąc poznać zdanie opinii publicznej i uwzględniać je przy tworzeniu i aktualizowaniu przepisów UE stworzyła program lepszego stanowienia prawa. Dzięki niemu można przesłać swoje uwagi na temat wstępnych propozycji nowych przepisów lub planów oceny poszczególnych przepisów, czy też tzw. kontroli sprawności różnych przepisów. Oprócz tego, można wziąć udział w konsultacjach społecznych podczas których można wyrazić swoje zdanie na temat ocen i kontroli sprawności funkcjonowania obowiązujących przepisów w praktyce. Na tym jednak nie koniec. W każdej chwili można przedstawić swoje propozycje udoskonalenia istniejących przepisów. Komisja przeanalizuje nadesłane uwagi dotyczące uproszczenia unijnego prawodawstwa i zmniejszenia obciążenia regulacyjnego. Uwagi można przesyłać za pomocą specjalnej platformy REFIT. Powstała ona w 2015 roku. Wspiera ona proces upraszczania prawa UE i zmniejszania obciążeń regulacyjnych z korzyścią dla społeczeństwa obywatelskiego, przedsiębiorstw oraz organów publicznych i w konsekwencji formułuje zalecenia dla Komisji z uwzględnieniem uwag zgłaszanych przez obywateli, tzn. zadania jej członków obejmują przegląd uwag otrzymanych za pośrednictwem internetowego formularza „Zmniejsz obciążenie – wyraź swoją opinię!” i wydawanie zaleceń dla Komisji.

Inną kwestią, którą warto śledzić w kontekście prac legislacyjnych Komisji (czy też biorąc pod uwagę wyżej wskazane zagadnienia samemu w temacie zadziałać) jest to, że podmiot ten powraca do idei zapoczątkowanej jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w. tj. europejskiego statutu stowarzyszenia. Niestety od 1993 r., kiedy to przedstawiono kolejną wersję statutu prace Komisji w tym zakresie nie toczą się zbyt dynamicznie. W tym czasie zostały przyjęte statuty europejskiej spółki i spółdzielni i rozpoczęto prace nad europejskim statutem fundacji. Jak wskazuje się powszechnie, przyjęcie takiego statutu przyczyniłoby się m.in. do do budowy silnego europejskiego społeczeństwa obywatelskiego, lepszej rozpoznawalności organizacji społecznych na poziomie struktur unijnych i ich bardziej transparentnego funkcjonowania. Kolejnym argumentem podnoszonym za tym, żeby przyjąć statut stowarzyszenia jest to, że skoro możliwe jest budowanie i rozwijanie wspólnego unijnego rynku, znoszenie barier dla działalności gospodarczej czy chociażby ujednolicanie przepisów podatkowych to dlaczego nie ułatwić życia obywatelom chcącym działać swobodnie w granicach całej Unii (?).Taki statut mógłby rozwiązać np. problemy z otwieraniem krajowych przedstawicielstw stowarzyszeń prowadzących działalność w skali międzynarodowej czy znieść (występujące w niektórych państwach) ograniczenia członkostwa obywateli czy osób prawnych spoza danego państwa. A jakie jest Państwa zdanie?

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

1. Zakres obowiązywania

  1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy Al. Śląskiej 1, 54-118 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).

  2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.

  3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).

2. Informacje dotyczące ADO

Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.

3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych

  1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:

    1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
    2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
    3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
    4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
  2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:

    1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,

    2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
    3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
  3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

    Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
  4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

  5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.

4. Prawa osoby, której dane dotyczą

  1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.

  2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

  3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.

  4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.

5. Cookies

  1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

  2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,

    2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
  4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
    1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
    3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
  6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

 

6. Postanowienia końcowe

  1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.

  2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.