05.03.2018
W poprzednim odcinku pisałem o odpowiedzialności dyscyplinarnej związanej z rozgrywkami piłkarskiej Ekstraklasy i od razu zapowiedziałem, że tym razem zajmę się naruszeniami przepisów związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku na obiektach piłkarskich.
Przepisy takie zawiera Regulamin Dyscyplinarny Polskiego Związku Piłki Nożnej. Organem dyscyplinarnym dla klubów Ekstraklasy i osób z nimi związanych jest Komisja Ligi Ekstraklasy. Wynika to z art. 121 §1 Regulaminu dyscyplinarnego PZPN. Jedyny wyjątek, a konkretnie dwa wyjątki wyłączające kompetencje Komisji Ligi na rzecz organów PZPN znajdujemy w art. 124 RD:
„Do wymierzania kar określonych w niniejszym artykule uprawnione są jedynie następujące organy dyscyplinarne:
1) zakaz udziału we wszelkiej działalności związanej z piłką nożną, skreślenie z listy sędziów, zawieszenie lub pozbawienie licencji, przeniesienie zespołu do niższej klasy rozgrywkowej – Komisja Dyscyplinarna Polskiego Związku Piłki Nożnej, Najwyższa Komisja Odwoławcza, komisja dyscyplinarna wojewódzkiego związku piłki nożnej, komisja odwoławcza wojewódzkiego związku piłki nożnej,
2) skreślenie z listy sędziów, skreślenie z kadry narodowej, wykluczenie z PZPN, pozbawienie tytułu Mistrza Polski, Wicemistrza Polski, lub Zdobywcy Pucharu Polski, Pucharu Ligi lub Superpucharu - Komisja Dyscyplinarna Polskiego Związku Piłki Nożnej, Najwyższa Komisja Odwoławcza”.
Wracając do organów dyscyplinarnych właściwych do orzekania w sprawach dyscyplinarnych w I instancji, to poza Komisją Ligi Ekstraklasy (w sprawach, o których pisałem powyżej – przyp. M.Ż.) są nimi:
- zarząd klubu lub inny organ dyscyplinarny klubu – w stosunku do własnych zawodników i działaczy piłkarskich w zakresie określonym dopuszczalnymi regulacjami regulaminu kar i nagród klubu oraz w stosunku do kibiców za przewinienia dyscyplinarne, popełnione w związku z meczem.
- właściwa miejscowo komisja dyscyplinarna wojewódzkiego związku piłki nożnej – w stosunku do klubów, zawodników, sędziów, trenerów, członków sztabu medycznego, obserwatorów, delegatów oraz działaczy piłkarskich w zakresie przewinień dyscyplinarnych, popełnionych na szczeblu rozgrywek wojewódzkiego związku piłki nożnej,
- komisja dyscyplinarna wojewódzkiego związku piłki nożnej, prowadzącego w imieniu Polskiego Związku Piłki Nożnej rozgrywki III ligi - w stosunku do klubów, zawodników, sędziów, trenerów, obserwatorów, delegatów, członków sztabu medycznego oraz działaczy piłkarskich w zakresie przewinień dyscyplinarnych, popełnionych na szczeblu rozgrywek III ligi,
- Komisja Dyscyplinarna Polskiego Związku Piłki Nożnej – we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych na rzecz organów, w szczególności dla:
- przewinień dyscyplinarnych, określonych w art. 104 Regulaminu (niewykonywanie orzeczeń), art. 78 Regulaminu (zwalczanie dopingu), art. 79 Regulaminu (korupcja czynna i bierna), art. 80 Regulaminu (zaniechanie zawiadomienia o korupcji lub match-fixingu w piłce nożnej), art. 107 Regulaminu (match-fixing i niedozwolone zakłady bukmacherskie),
- przewinień dyscyplinarnych kibiców, o których mowa w art 148 §1 pkt 2 Regulaminu w związku z rozgrywkami, organizowanymi przez Polski Związek Piłki Nożnej.
Skoro mowa o przewinieniach dyscyplinarnych kibiców to regulacje znajdują się w art. art. 66 i 67 Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN. Zgodnie z art. 66 § 1 RD, za rażące naruszenie regulaminu obiektu sportowego lub regulaminu imprezy masowej przed, w trakcie lub bezpośrednio po meczu piłki nożnej, właściwy organ dyscyplinarny może orzec karę zakazu wstępu na stadion, a zgodnie z § 2, za naruszenie bezpieczeństwa lub porządku w trakcie wyjazdu zorganizowanej grupy kibiców na mecz piłkarski organ dyscyplinarny może orzec karę zakazu wstępu na stadion.
Z kolei art. 67 RD reguluje zachowania pogardliwe lub dyskryminacyjne. Zgodnie z art. 67 §1, za prezentowanie treści o charakterze pogardliwym, rażąco nieetycznym, pochwalających terroryzm, przestępczość, przemoc, odwołujących się do zbrodniczych ideologii, treści politycznych, treści o charakterze dyskryminacyjnym, w szczególności odnoszących się do rasy, koloru skóry, języka, religii bądź pochodzenia, za wznoszenie okrzyków lub popełnienie innego aktu o takim charakterze w czasie, bezpośrednio przed lub po meczu, wymierza się następujące kary:
1) klubom
a) karę pieniężną nie niższą niż 5.000 zł,
b) weryfikacji zawodów jako walkower,
c) rozgrywanie meczu bez udziału publiczności
d) zakaz rozgrywania w określonym czasie lub określonej ilości meczów z udziałem publiczności na części lub na całym obiekcie sportowym, w miejscowości, będącej siedzibą klubu,
e) zakaz wyjazdów zorganizowanych grup kibiców na mecze piłkarskie,
f) wykluczenie z rozgrywek,
g) przeniesienia zespołu do niższej klasy rozgrywkowej.
2) kibicom – zakaz wstępu na stadion do 2 lat.
3) innym osobom fizycznym:
a) dyskwalifikacji na co najmniej 5 meczów lub co najmniej 3 miesiące,
b) karę pieniężną nie niższą niż 5.000 zł,
W art. 67 znajdują się jeszcze dodatkowe przepisy zaostrzające lub konkretyzujące kary. Zgodnie z §2, maksymalny wymiar kary dodatkowej pozbawienia punktów, orzekanej w stosunku do klubu za przewinienie dyscyplinarne, związane z zachowaniem kibiców wynosi: 3 punkty za pierwsze naruszenie, 6 punktów za drugie naruszenie.
Zgodnie z art. 67 §3 RD, kara zasadnicza wykluczenia z rozgrywek, o której mowa w § 1 pkt 1) lit f) niniejszego artykułu (orzekana w przypadku rozgrywek, w których nie przyznaje się punktów) oraz kara zasadnicza przeniesienia zespołu do niższej klasy rozgrywkowej, o której mowa w § 1 pkt 1) lit g) niniejszego artykułu, może zostać wymierzona w przypadku uprzedniego, dwukrotnego ukarania klubu za to przewinienie dyscyplinarne w danym sezonie.
Z kolei, zgodnie art. 67 §4 RD, w przypadku, jeżeli czynem o którym mowa w § 1 było wywieszenie transparentu, flagi lub innego, podobnego przedmiotu i nie został on zdjęty, pomimo zgłoszenia takiego żądania przez delegata lub obserwatora PZPN, co spowodowało przerwanie meczu, zasadnicza kara pieniężna nie może być niższa niż 5.000 zł.
Wreszcie, zgodnie z art. 67 §5, w przypadku, jeżeli czynem o którym mowa w § 1 było wywieszenie transparentu, flagi lub innego, podobnego przedmiotu i nie został on zdjęty, pomimo zgłoszenia takiego żądania przez delegata lub obserwatora PZPN, co spowodowało przedterminowe zakończenie meczu, zasadnicza kara pieniężna nie może być niższa niż 10.000 zł.
O odpowiedzialności klubu za brak porządku lub bezpieczeństwa na stadionie mowa będzie w kolejnym odcinku.
(Zdjęcie ma charakter ilustracyjny)
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.