12.12.2016
W poprzednim artykule p.t. „Piłkarscy rzecznicy” pisałem o roli Rzecznika Dyscyplinarnego Polskiego Związku Piłki Nożnej, Rzecznika Etyki PZPN oraz Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego PZPN. Dziś pora na przedstawienie ich kompetencji.
Kompetencje Rzecznika Dyscyplinarnego znajdujemy w § 4 Uchwały nr II/35 z dnia 29 listopada 2016 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie przyjęcia Regulaminu działania Rzecznika Dyscyplinarnego PZPN.
Rzecznik działa na wszystkich szczeblach rozgrywek prowadzonych przez PZPN, Ekstraklasę SA, wojewódzkie związki piłki nożnej i podległe im struktury w sprawach:
- korupcji;
- dopingu;
- nieuczciwych zakładów bukmacherskich;
- rażących przypadków rasizmu i ksenofobii;
- rażących przypadków chuligaństwa
związanych z meczami piłki nożnej.
Prezes PZPN może powierzyć Rzecznikowi do nadzorowania sprawy dotyczące dyscypliny związkowej, przez którą rozumiane jest przestrzeganie przepisów i norm etyczno-moralnych wynikających ze statutów, regulaminów oraz innych postanowień FIFA, UEFA oraz PZPN.
Funkcję Rzecznika na mocy § 2 Uchwały nr II/35 powinna wykonywać osoba o wykształceniu prawniczym i nieposzlakowanej opinii. Rzecznik Dyscyplinarny działa w ramach Polskiego Związku Piłki Nożnej i jest powoływany i odwoływany przez Zarząd PZPN. Bieżący nadzór nad działalnością Rzecznika sprawuje Prezes PZPN lub wyznaczony przez niego jeden z Wiceprezesów PZPN.
Sporo obowiązków względem Rzecznika Dyscyplinarnego mają komisje PZPN i Ekstraklasy oraz wojewódzkich związków piłki nożnej. I tak, Komisja ds. Bezpieczeństwa na Obiektach Piłkarskich PZPN zobowiązana jest niezwłocznie – w pierwszym roboczym dniu po rozegranym meczu – przesłać Rzecznikowi kopie raportów delegata lub obserwatora, w którym opisano każde zdarzenie o charakterze chuligańskim, rasistowskim lub ksenofobicznym zaistniałym na meczach z udziałem drużyn Ekstraklasy, I lub II ligi. Do tego, organy dyscyplinarne wojewódzkich związków piłki nożnej zobowiązane są do niezwłocznego powiadomienia Rzecznika o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego o każdym zdarzeniu
Rzecznik podejmuje decyzje o przejęciu sprawy do własnego prowadzenia lub pozostawieniu jej do dalszego prowadzenia właściwemu miejscowo organowi dyscyplinarnemu, o czym niezwłocznie powiadamia wojewódzki związek piłki nożnej. Rzecznik prowadzi postępowanie wyjaśniające. Może być ono również uproszczone w sprawach chuligaństwa, rasizmu i ksenofobii, jeżeli okoliczności zdarzenia nie budzą wątpliwości i nie wymagają zbierania dodatkowych dowodów, informacji lub wyjaśnień obwinionego.
W świetle przepisów § 22 Uchwały nr II/35, Rzecznik Dyscyplinarny, stwierdzając w orzeczeniach dyscyplinarnych I instancji naruszenie prawa związkowego, naruszenie przepisów postępowania mogące mieć istotny wpływ na wynik sprawy lub niewspółmierność orzeczonej kary do przypisanego przewinienia dyscyplinarnego ma prawo złożenia na piśmie odwołania wraz z uzasadnieniem w terminie 14 dni od otrzymania skarżonego orzeczenia. Odwołanie składa się za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżone orzeczenie. Rzecznik może uczestniczyć lub nawet inicjować również postępowanie kasacyjne.
Kompetencje Rzecznika Etyki PZPN reguluje § 3 Uchwały nr II/36 z dnia 29 listopada 2016 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie przyjęcia Regulaminu Rzecznika Etyki PZPN.
Do szczegółowych kompetencji Rzecznika Etyki PZPN należy:
1. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem Piłkarskiego Kodeksu Etycznego PZPN przez członków PZPN, zawodników, trenerów, instruktorów, pośredników transakcyjnych, licencjonowanych organizatorów imprez piłkarskich, sędziów i działaczy piłkarskich,
2. podejmowanie - we współdziałaniu ze statutowymi organami PZPN i właściwymi jednostkami organizacyjnymi Biura Związku – działań zmierzających do upowszechniania etycznych zasad postępowania we współzawodnictwie sportowym w piłce nożnej,
3. inspirowanie, zachęcanie i kształtowanie rozwiązań formułujących wzorce pożądanych zachowań we wszystkich środowiskach piłkarskich,
4. przekazywanie do poszczególnych środowisk piłkarskich zaleceń, informacji i materiałów promujących wartości etyczne futbolu oraz zasady fair play i uczciwej rywalizacji sportowej w piłce nożnej,
5. napiętnowanie wszelkich zjawisk korupcjogennych i innych form oszustwa sportowego w piłce nożnej,
6. w razie potrzeby, występowanie za pośrednictwem Prezesa PZPN lub upoważnionej przez niego osoby do organów prokuratury i policji prowadzących postępowania przygotowawcze w sprawach dot. negatywnych zjawisk zachodzących w polskiej piłce nożnej, w szczególności związanych z rozgrywkami piłkarskimi oraz dotyczącymi ich zakładami wzajemnymi i bukmacherskimi,
7. przyjmowanie - osobiście lub za pośrednictwem wyznaczonej przez Prezesa PZPN osoby – oświadczeń i wyjaśnień od osób ze środowiska piłkarskiego w Polsce, którym zależy na wyeliminowaniu patologicznych zjawisk w polskiej piłce nożnej,
8. formułowanie wniosków do Zarządu PZPN mających na celu wprowadzenie przepisów wewnątrzzwiązkowych eliminujących negatywne zjawiska w polskim futbolu.
Rzecznik Etyki PZPN jest w świetle § 1 Uchwały nr II/36 organem Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej powołanym do promowania, upowszechniania i zabezpieczenia przestrzegania pozytywnych postaw, zachowań i wartości określonych w Piłkarskim Kodeksie Etycznym oraz innych dokumentach wewnątrzzwiązkowych nawiązujących do zasad fair play i uczciwej rywalizacji sportowej opartej na regule równych szans konkurentów. W swojej działalności Rzecznik Etyki PZPN korzysta z pełnej niezależności i swobody postępowania, podlegając jedynie w sferze organizacyjnej Prezesowi PZPN.
Na mocy przepisu § 4, każda osoba będąca członkiem PZPN w rozumieniu Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN obowiązana jest udzielić Rzecznikowi Etyki PZPN, na jego żądanie lub osoby wyznaczonej przez Prezesa PZPN – pisemnych wyjaśnień dotyczących postawionego zarzutu naruszenia norm etyczno–moralnych w sferze piłki nożnej. Ponadto, Rzecznik Etyki PZPN ściśle współpracuje z Rzecznikiem Dyscyplinarnym, Komisją ds. Etyki i Fair Play oraz z rzecznikami etyki wojewódzkich związków piłki nożnej, a także korzysta z pomocy prawników działających tak w ramach Związku, jak i poza jego strukturami.
Ostatnim z opisywanych dziś rzeczników piłkarskich jest Rzecznik Ochrony Prawa Związkowego PZPN. Działa on na mocy Uchwały nr II/37 z dnia 29 listopada 2016 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie przyjęcia Regulaminu działania Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego PZPN. Działa on też w ramach Polskiego Związku Piłki Nożnej, a jest powoływany i odwoływany przez Zarząd PZPN. Bieżący nadzór nad działalnością Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego sprawuje Prezes PZPN, który zleca mu podejmowanie konkretnych działań w zakresie przewidzianym w § 3 Regulaminu, czyli:
1) bieżącą analizę decyzji i orzeczeń Najwyższej Komisji Odwoławczej, Komisji Dyscyplinarnej PZPN, Komisji ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, Izby ds. Rozwiązywania Sporów Sportowych oraz innych komisji, uprawnionych do orzekania w pierwszej instancji, a także organu dyscyplinarnego ligi zawodowej;
2) żądanie od organów, o których mowa w pkt 1) przedstawienia akt sprawy lub innych stosownych dokumentów;
3) przygotowywanie i składanie środków odwoławczych od decyzji i orzeczeń Komisji Dyscyplinarnej PZPN, Komisji ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, Izby ds. Rozwiązywania Sporów Sportowych oraz innych komisji uprawnionych do orzekania w pierwszej instancji, a także organu dyscyplinarnego ligi zawodowej;
4) składanie skarg kasacyjnych od decyzji i orzeczeń organów dyscyplinarnych Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej w zakresie przewidzianym przez odrębne przepisy;
5) składanie wniosków o wznowienie postępowań zakończonych ostateczną decyzją lub orzeczeniem organów orzekających PZPN lub organów ligi zawodowej działających w I instancji,
6) podejmowanie działań zmierzających do ujednolicenia orzecznictwa dyscyplinarnego PZPN;
7) wskazywanie na potrzebę unormowania lub zmiany regulacji wewnątrzzwiązkowych;
8) składanie wniosków w przedmiocie wszczęcia postępowania wewnątrzzwiązkowego;
9) przedstawianie Zarządowi PZPN informacji dotyczącej działalności Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego.
Na mocy przepisu § 4 Uchwały nr II/37, podstawą wszczęcia postępowania przez Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego jest naruszenie przepisów prawa powszechnego i wewnątrzzwiązkowego, a w wyjątkowych sytuacjach błędne ustalenia faktyczne poczynione przez organy orzekające. Wszczęcie postępowania następuje z inicjatywy własnej Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego lub na wniosek Prezesa lub upoważnionego Wiceprezesa PZPN. Przy realizacji swojej funkcji Rzecznik Ochrony Prawa Związkowego PZPN postępuje niezależnie i samodzielnie.
Mam nadzieję, że dwoma ostatnimi wpisami na blogu prawosportowe.pl choć w części przybliżyłem Państwu piłkarskich rzeczników i ich kompetencje.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.