12.05.2016
Mamy w Polsce nowoczesną infrastrukturę sportową. Stadiony klubów piłkarskiej Ekstraklasy - z małymi wyjątkami - są wizytówkami grających na nich klubów. Na niższych szczeblach rozgrywek jednak nie zawsze jest tak różowo. O ile w kwestii miejsc dla dziennikarzy, o które tak trudno było jeszcze w końcówce lat 90-tych minionego stulecia, wiele się zmieniło, o tyle jeszcze jest sporo do zrobienia, zwłaszcza na stadionach czy boiskach w niższych klasach.
Modernizacje lub remonty powinny poprawiać przede wszystkim funkcjonalność obiektów, ale często przy remontach czy budowie nowych stadionów lub innych obiektów sportowych popełnianych jest wiele błędów. Kto miał coś wspólnego z budową domu jednorodzinnego, wie, że nie zawsze to co ładnie prezentuje się na projekcie, musi być w rzeczywistości funkcjonalne. A to czasem pod betonowymi schodami projektuje się małą toaletę, a to przez środek sypialni przebiega komin odprowadzający spaliny z kotłowni i tak dalej i tak dalej.
Podobnie bywa z infrastrukturą sportową. Zarząd Polskiego Związku Piłki Nożnej przyjął 30 marca 2016 roku Uchwałę nr III/60 w sprawie upoważnienia Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej do opiniowania i uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów. O innej Uchwale z tego dnia – nr III/59 pisaliśmy już na łamach bloga w artykule p.t. „Regulamin pracy Spikera”.
Uchwała nr III/60 została podjęta na podstawie art. 16a ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych w zw. z art. 36 § 1 pkt. 23 Statutu Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz na podstawie par. 15 ust. 2 pkt 2 lit. n Regulaminu Biura Polskiego Związku Piłki Nożnej. Na tej postawie Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN został upoważniony do uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów z wnioskodawcą. Proces uzgodnienia dotyczy stadionów, na których przeprowadzane są zawody w ramach rozgrywek piłki nożnej szczebla centralnego ligowej rywalizacji mężczyzn, a także stadionów, na których przeprowadzane są mecze piłki nożnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (ust. 2 Uchwały III/60).
W przypadku innych stadionów, niż opisane powyżej, proces uzgodnienia realizuje wraz z wnioskodawcą właściwy miejscowo Wojewódzki Związek Piłki Nożnej (ust. 3 Uchwały III/60). Wnioskodawcą na mocy przepisów ust. 6 tejże Uchwały jest klub piłkarski lub inwestor działający w porozumieniu z projektantem.
Uchwała określa również przedmiot procesu uzgodnienia czyli uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów z wnioskodawcą. A jest nim uzyskanie przez wnioskodawcę, opinii Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN lub właściwego miejscowo Wojewódzkiego Związku Piłki Nożnej w zakresie projektowanej infrastruktury stadionowej wpływającej na efektywną i komfortową organizację meczów piłki nożnej na przedmiotowych obiektach stadionowych, a w szczególności infrastruktury wpływającej na bezpieczeństwo osób przebywających na stadionie w czasie trwania imprezy.
Szczegółowy zakres procesu uzgodnienia dla stadionów na których przeprowadzane są zawody w ramach rozgrywek piłki nożnej szczebla centralnego ligowej rywalizacji mężczyzn, a także stadionów, na których przeprowadzane są mecze piłki nożnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych określa Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN, a dla pozostałych stadionów - właściwy miejscowo Wojewódzki ZPN przy uwzględnieniu właściwych przepisów Polskiego Związku Piłki Nożnej, w szczególności kryteriów infrastrukturalnych zawartych we właściwych Podręcznikach Licencyjnych PZPN.
Na przepisu ust. 7 Uchwały III/60, wniosek dotyczący uruchomienia procesu uzgodnienia projektu dla stadionu, na którym przeprowadzane są zawody w ramach rozgrywek piłki nożnej szczebla centralnego ligowej rywalizacji mężczyzn, a także stadionu, na którym przeprowadzane są mecze piłki nożnej w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przesyłany jest pocztą elektroniczną na adres bezpieczenstwo@pzpn.pl. Natomiast wniosek dotyczący uruchomienia procesu uzgodnienia projektów dla pozostałych stadionów, ma zostać przesłany drogą elektroniczną na adres biura właściwego miejscowo Wojewódzkiego Związku Piłki Nożnej, dostępny na jego oficjalnej stronie internetowej.
Jeżeli chodzi o samą procedurę, to klub, inwestor lub działający w ich imieniu projektant przedkładając projekt budowy, przebudowy lub modernizacji stadionu do zaopiniowania bądź uzgodnienia Departamentowi Bezpieczeństwa PZPN lub Wojewódzkiemu ZPN powinien przedłożyć również stosowne uzgodnienia od podmiotu odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa przeciwpożarowego (Straż Pożarna), od właściwego miejscowo Komendanta Policji oraz od właściwego podmiotu opiniującego kwestie związane z realizacją transmisji telewizyjnych, wskazanego przez organizatora danych rozgrywek, jeśli transmisje są przeprowadzane.
Do rozgrywek piłkarskich zostaną dopuszczone wyłącznie te stadiony, których projekty budowy, przebudowy lub modernizacji zostały uzgodnione zgodnie z zasadami określonymi w omawianej Uchwale, ale zastrzeżenie to dotyczy projektów powstałych po wejściu w życie Uchwały, czyli od 30 marca tego roku. Prawo nie działa wstecz, więc wszystkie projekty powstałe przed wspomnianą datą nie będą uzgadniane i opiniowane.
Uchwała III/60 nałożyła również na Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej, a jest ich 16, obowiązek powołania zespołów roboczych ds. uzgadniania projektów budowy, przebudowy oraz modernizacji stadionów. Uchwała kompleksowo reguluje omawiane dzisiaj kwestie, zatem moc tracą dotychczasowe przepisy w tej materii, które były rozproszone. Znajdowały się one bowiem w:
- Uchwale nr XVI/383 z dnia 19 i 20 listopada 2009 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie upoważnienia Komisji ds. Bezpieczeństwa na Obiektach Piłkarskich oraz Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN do uzgadniania projektów budowy oraz przebudowy istniejących stadionów w zakresie tworzenia i funkcjonowania infrastruktury wpływającej na bezpieczeństwo osób uczestniczących w meczach piłki nożnej;
- Uchwale nr XIV/191 z dnia 28 listopada 2007 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie niektórych wymagań technicznych dla lokalizacji i budowy nowych stadionów do gry w piłkę nożną;
- Biuletynie informacyjnym 1/95 Polskiego Związku Piłki Nożnej („Wytyczne Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie wymogów techniczno-organizacyjnych dla poprawy bezpieczeństwa na obiektach piłkarskich”) oraz
- w Biuletynie informacyjnym 2/94 Polskiego Związku Piłki Nożnej – w zakresie „Zasad projektowania boisk/stadionów”.
Wypada mieć nadzieje, że nowa, kompleksowa regulacja spowoduje, że nowopowstające stadiony lub boiska czy też modernizowane lub remontowane obiekty będą funkcjonalne i nie będą bublami architektonicznymi i infrastrukturalnymi. Jak będzie? Życie pokaże.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.