Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Piłka nożna

Market pool w rozgrywkach Ligi Mistrzów i Ligi Europy w sezonie 2017/2018

02.11.2018

W ostatnim czasie UEFA udostępniła sprawozdanie finansowe z rozgrywek Ligi Mistrzów oraz Ligi Europy w sezonie 2017/2018. Zostały w nim ujęte premie przyznane klubom, a każdą kwotę przydzielono do odpowiedniego źródła. Przedstawioną przez europejską federację tabelę moglibyśmy odwrócić do góry nogami, gdyby nie uwzględniać w niej jednej kategorii – market pool.

Sprawozdania obu rozgrywek obejmują następujące kategorie i premie:

  • udział w eliminacjach,
  • premia dla uczestników rozgrywek grupowych – w Lidze Mistrzów 12,7 mln euro, a w Lidze Europy 2,6 mln euro,
  • premia za wyniki,
  • market pool,
  • premie za awans do poszczególnych faz rozgrywek:
    • 1/16 – w Lidze Europy – 0,5 mln euro,
    • 1/8 – w Lidze Mistrzów – 6 mln euro; w Lidze Europy – 0,75 mln euro,
    • 1/4 – w Lidze Mistrzów – 6,5 mln euro; w Lidze Europy – 1 mln euro,
    • 1/2 – w Lidze Mistrzów – 7,5 mln euro, w Lidze Europy - 1,6 mln euro;
  • finał – w Lidze Mistrzów: dla zwycięzcy 15,5 mln euro, a dla pokonanego 11 mln euro; w Lidze Europy: dla zwycięzcy 6,5 mln euro, a dla pokonanego 3,5 mln euro.

Premie przyznawane za osiągnięcia sportowe są klarowne i łatwe do zrozumienia – im lepsze wyniki, tym wyższe premie. Komplikacje pojawiają się przy zyskach z market pool, które wielokrotnie prowadzą do niezrozumiałych sytuacji.

Czym jest market pool? Jest to składowa kilku czynników, które tworzą ogromne rozbieżności w przyznanych klubom środkach. Co istotne, jest ona praktycznie niezwiązana z osiąganymi przez zespoły wynikami sportowymi w danym turnieju. Na zmienną market pool wpływa pozycja zajęta przez klub w ostatnich rozgrywkach ligowych, wielkość rynku telewizyjnego w danym kraju, osiągnięty przez zespół etap rozgrywek oraz etap rozgrywek osiągnięty przez inne kluby z tego samego kraju. Spośród tych elementów zdecydowanie dominującą rolę odgrywa rynek telewizyjny. Idealną sytuacją jest zdobycie mistrzostwa kraju, w którym piłka nożna jest chętnie oglądana oraz dobrnięcie do dalszego etapu europejskich rozgrywek, aniżeli inni krajowi rywale. Zdecydowanymi liderami w tym aspekcie są kluby z czołowych lig – Anglii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Francji.

W udostępnionych przez UEFA sprawozdaniach doskonale widać jak ogromne są różnice w środkach otrzymanych przez kluby. Wielokrotnie zespół, który osiągnął znacznie słabsze wyniki sportowe przebił w otrzymanych premiach drużyny docierające do praktycznie samego końca rozgrywek.

W Lidze Mistrzów rozpiętość wpływów z market pool sięga od 1,119 mln euro przyznanych drużynie Qarabağ Ağdam do 48 964 mln euro otrzymanych przez Juventus Turyn. Brak związku wysokości środków płynących z market pool z wynikami sportowymi unaocznią zamieszczone poniżej przykłady. AS Monaco, które zdobyło tylko 2 punkty i zajęło ostatnie miejsce w grupie otrzymało 32 874 mln euro, natomiast APOEL Nikozja, który osiągnął taki sam wynik sportowy, otrzymał 1,99 mln euro. Dwa punkty zdobył również wspomniany wcześniej Qarabağ Ağdam (1,119 mln euro). Zdobywca jednego punktu więcej – NK Maribor otrzymał 2,24 mln euro. Z kolei wśród drużyn, które zakończyły udział w rozgrywkach na etapie 1/8 poszczególne z nich otrzymały:

  • FC Porto – 5,32 mln euro,
  • Paris Saint-Germain - 35,203 mln euro,
  • Szachtar Donieck – 4,21 mln euro,
  • Chelsea Londyn – 40,563 mln euro,
  • FC Basel – 3,56 mln euro.

Rekordzista w zyskach, Juventus Turyn, zakończył swój udział w ćwierćfinale rozgrywek i uzyskał podane wcześniej prawie 49 mln euro. Pozostali ćwierćfinaliści otrzymali zdecydowanie niższe kwoty np.: FC Sevilla 16 469 mln euro, a FC Barcelona 24 715 mln euro. Świetny wynik osiągnęła włoska AS Roma, która również sportowo zaskoczyła wielu kibiców. Dotarła aż do półfinału i otrzymała tytułem wypłat z market pool 45 209 mln euro. Z kolei inny półfinalista, Bayern Monachium, pozyskał 29 639 mln euro. Obaj finaliści – Liverpool (29 190 mln euro) oraz Real Madryt (33 430 mln euro) osiągnęły niższe lub nieznacznie wyższe przychody od AS Monaco, które nie odniosło ani jednego zwycięstwa w całym turnieju.

Podobne rozbieżności można zauważyć w rozgrywkach Ligi Europy. Rozpiętość przychodów sięga od 364,6 tys. euro przelanych na konto Sheriff Tyraspol do 28 977,5 mln euro otrzymanych przez londyński Arsenal. Punktem odniesienia może być Everton, który zakończył udział w rozgrywkach w fazie grupowej i otrzymał 10 989,3 mln euro. Na tym samym etapie odpadły: Maccabi Tel Awiw (490,3 tys. euro), Sheriff Tyraspol (364,6 tys euro) czy też BATE Borysów (435,2 tys. euro). Niewiele lepszy wynik osiągnęły grająca w 1/16 FK Astana (513,5 tys. euro) oraz grająca w 1/8 Viktoria Pilzno (669,3 tys. euro). Zyski na poziomie Evertonu wypracowało dopiero Lazio Rzym, które dobrnęło do ćwierćfinału (10 048,3 mln euro).Ogromna różnica widoczna jest wśród półfinalistów – Red Bull Salzburg otrzymał 2,24 mln euro, a przywołany już wcześniej w tekście Arsenal prawie 29 mln euro. Olympique Marsylia rozegrał wszystkie mecze w ubiegłorocznej edycji Ligi Europy i tytułem przychodów z market pool otrzymał 11 660,2 mln euro, czyli… niewiele więcej od Evertonu, który wygrał jeden mecz, jeden zremisował i aż cztery przegrał.

Zyski z market pool potrafią w niektórych krajach przekroczyć bonifikaty otrzymane za osiągnięte wyniki sportowe. W tym aspekcie bardzo często liderują kluby tureckie, które zwykle nie osiągają końcowych etapów rozgrywek, co przekłada się na niższe premie sportowe. Natomiast ogromny rynek telewizyjny i fanatyzm kibiców sprawiają, iż wpływy z market pool są dla tureckich zespołów bardzo pokaźne.

Łącznie w Lidze Mistrzów w minionym sezonie rozdysponowano z tego tytułu 596 196 mln euro, natomiast w Lidze Europy 188 319 mln euro. Można z jednej strony zrozumieć głosy mówiące, iż kluby z mniejszych państw dysponujące mniejszymi środkami pozostają na uboczu, gdyż nawet jeśli zdobędą wyższe premie sportowe to i tak płatności związane z prawami telewizyjnymi tę różnicę zniwelują. Ale z drugiej strony to jednak kluby z dużych piłkarskich lig są chętniej oglądane przez kibiców, a to przekłada się na generowanie zdecydowanie większych dochodów z transmisji telewizyjnych. Pytanie kluczowe brzmi: czy da się znaleźć rozwiązanie zadowalające wszystkich? Obawiam się, że odpowiedzią na postawione pytanie może być parafraza polskiego przysłowia: „jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim z market pool dogodził”.

Warto posłuchać w formie Podcastu: [embed]https://soundcloud.com/prawosportowepl-podcast/market-pool-w-rozgrywkach-ligi-mistrzow-i-ligi-europy-w-sezonie-20172018[/embed]

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy Al. Śląskiej 1, 54-118 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.