18.12.2014
Dziś chciałbym poruszyć temat ustanowienia kuratorów dla Polskich Związków Sportowych. Ta z pozoru prosta i klarowna instytucja w praktyce budzi różne wątpliwości i problemy. Przede wszystkim dlatego, że może wynikać z dwóch różnych podstaw prawnych.
Wspomniany dualizm ustawowych podstaw powołania kuratora dla Polskiego Związku Sportowego dotyczy Ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r. oraz Ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. Warto również zwrócić uwagę na kodeksową regulację związaną z tym zagadnieniem – a więc art. 42 Kodeksu Cywilnego. Sama przedmiotowa instytucja jest bardzo doniosła prawnie, ponieważ de facto stanowi legalny mechanizm wpływania i kierowania działalnością podmiotów, które na mocy ustawy są definiowane jako niezależne, samorządne i samodzielne.
Instytucja Polskich Związków Sportowych jest uregulowana głównie w pierwszym ze wskazanych aktów prawnych. Art. 23 Ustawy o sporcie stanowi, że Sąd na wniosek ministra właściwego dla spraw kultury fizycznej może, w drodze postanowienia m.in. zawiesić w czynnościach jego władze. W tym wypadku Sąd jest zobligowany do wyznaczenia kuratora, który posiada statutowe uprawnienia zawieszonych organów. Najważniejszym zadaniem kuratora jest przeprowadzenie w ciągu 6 miesięcy wyborów nowych władz Polskiego Związku Sportowego, tak aby można było jak najszybciej przywrócić jego normalne działanie.
Polski Związek Sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń. Z tego względu, przy omawianiu instytucji kuratora, nie sposób pominąć przepisy Ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Art. 30 tego aktu stanowi, że w przypadku gdy stowarzyszenie nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych, Sąd na wniosek organu nadzoru lub z własnej inicjatywy ustanawia dla niego kuratora. Podobnie jak na podstawie ustawy o sporcie kurator jest powołany do zwołania w ciągu 6 miesięcy zebrania członków (delegatów) w celu wyboru nowego zarządu. Do tego czasu może on reprezentować Polski Związek Sportowy w sprawach majątkowych wymagających bieżącego załatwienia.
Mimo wielu podobieństw między tymi dwoma regulacjami pojawiają się pewne różnice. Dotyczą one m.in. odmiennego zredagowania kompetencji kuratora oraz tego, że w przypadku stosowania Ustawy - Prawo o stowarzyszeniach Sąd może również działać z własnej inicjatywy. Jednak w obu przypadkach pojawia się kluczowe pytanie – gdzie leżą faktyczne granice uprawnień kuratora? Analizując konkretne, rzeczywiste przypadki nie sposób nie zauważyć różnic, jakie pojawiają się pomiędzy teoretycznym a praktycznym podejściem do tego zagadnienia.
Praktyka pokazuje, że kuratorzy w okresie swojego „urzędowania” w Polskich Związkach Sportowych działają w pełnym zakresie uprawień władzy, którą zastępują. Przez to, zamiast sprawie przeprowadzić powołanie nowych organów, starają się za wszelką cenę uzdrowić sytuację panującą wewnątrz organizacji. Jednak wydaje się, że nie jest to możliwe do zaakceptowania i prowadzi do zbyt dużej ingerencji Państwa w struktury związku. Jak słusznie podnosi się w doktrynie, nie można zgodzić się ze stanowiskiem,że kurator może działać w sposób dowolny – jego kompetencje są określone przez cel, do jakiego został powołany. Zatem powinien się on ograniczyć do niezbędnych kroków i skupić się na jak najszybszym wyborze nowych władz Polskiego Związku Sportowego. Wszelkie inne czynności powinny być podejmowane tylko w sprawach bieżących lub nie cierpiących zwłoki.
Jak widać powyżej, aby w pełni zobrazować instytucję kuratora Polskich Związków Sportowych konieczne jest przeanalizowanie dwóch aktów prawnych rangi ustawowej. Jest to dosyć złożona kwestia i mogą pojawić się różnice – zarówno proceduralne jak i materialne. W mojej ocenie przepisy dotyczące faktycznych kompetencji kuratorów są zredagowane zbyt ogólnikowo i może z łatwością dochodzić do nadużywania przez nich swoich kompetencji. Oczywiście czasem mogą być to działania słuszne i konieczne, jednak mogą okazać się po prostu szkodliwe i niepotrzebne.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.