Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Piłka nożna

Federacje sportowe i ich autonomia

26.08.2015

Kilka tygodni temu Komitet Wykonawczy FIFA podjął decyzję o zawieszeniu Indonezyjskiej Federacji Piłkarskiej w prawach członka międzynarodowej organizacji, do czasu, aż ta będzie w stanie spełnić zobowiązania wynikające z art. 13 i 17 Statutu FIFA. W internecie natomiast rozgorzała dyskusja na temat ,,władzy absolutnej” międzynarodowych federacji sportowych i niezależności krajowych federacji (związków) sportowych. Na tle indonezyjskiego sporu dzisiaj chciałabym przedstawić kilka zagadnień odnoszących się do tego tematu.

Powodem decyzji FIFA była długotrwała ingerencja władz państwowych Indonezji w działalność krajowego związku piłkarskiego, a tym samym naruszenie art. 13 i 17 Statutu FIFA. Art. 13 stanowi m.in., że członkowie są zobowiązani do przestrzegania przepisów gry, do samodzielnego prowadzenia swoich spraw i zapewnienia, że własne sprawy związku
nie będą zależne od stron trzecich. Tamtejszy rząd swoje postępowanie tłumaczy natomiast tym, że konieczna jest reforma w celu poprawy sytuacji piłki nożnej w kraju, co wiąże się m.in. z rewizją sytuacji w krajowym związku, w tym pod kątem ustanawianych przez niego norm (chodziło głównie o uzyskiwanie przez kluby licencji). Sankcja w postaci zawieszenia skutkuje zakazem udziału Indonezji w międzynarodowych imprezach piłkarskich, a także brakiem możliwości udziału w programach rozwoju, kursach i szkoleniach. FIFA bowiem zakazuje udziału podmiotu trzeciego w ustanawianiu reguł gry. Przeciwnicy decyzji FIFA podnoszą, że treść jej statutu daje duży zakres swobody co do oceny zawartych w niej pojęć, w tym, czym jest ingerencja stron trzecich. W związku z czym twierdzą, że sama organizacja może być postrzegana jako quasi rząd. Jedyną drogą do oceny proporcjonalności Statutu wydaje się być prawo Unii Europejskiej, a szczególnie uregulowania dotyczące konkurencji, rynku wewnętrznego, a z perspektywy przypadku Indonezji stwierdzają, że dopóki Europejski Trybunał Sprawiedliwości nie zajmie się zagadnieniami dotyczącymi ,,ingerencji/zakłóceń ze strony podmiotów trzecich” według Statutu FIFA, to najprawdopodobniej nadal tego typu działania będą rozpatrywane według dowolnego uznania i interpretacji FIFA.

Cechą charakterystyczną dla organizacji europejskiego modelu sportu jest struktura piramidalna, hierarchiczna. Na szczycie tej piramidy znajdują się właśnie międzynarodowe federacje sportowe, np. FIFA, niżej są krajowe związki sportowe, a jej podstawę tworzą kluby sportowe. Termin ,,międzynarodowa organizacja sportowa” nie jest koherentny. Pojęcie to obejmuje wiele różnorodnych podmiotów o wielorakich celach, formach prawnych oraz zasięgu. Biorąc pod uwagę kraj założenia, miejsce siedziby mamy do czynienia z różnymi formami prawnymi międzynarodowych organizacji sportowych. Dominującą formą prawną w jakiej działają powyżej wskazane podmioty jest stowarzyszenie prawa państwa na terytorium którego ma dany podmiot swoją siedzibę. Międzynarodowe organizacje sportowe zalicza się do międzynarodowych organizacji pozarządowych (ang. NGO`s - non-government organization). Cechą wyróżniającą międzynarodowe organizacje sportowe jest członkostwo w nich krajowych związków sportowych w określonej dyscyplinie sportu w danym kraju, a nie państw członkowskich, co z kolei jest podstawową cechą międzynarodowych organizacji rządowych. Omawiane organizacje sportowe nie posiadają jednak podmiotowości prawnej na płaszczyźnie prawa międzynarodowego publicznego. Są one osobami prawnymi funkcjonującymi w oparciu o przepisy prawne państwa – miejsca siedziby. W związku z tym, wszelkiego rodzaju prawo stanowione przez organy międzynarodowych podmiotów sportowych, np. statuty, uchwały, regulaminy sportowe posiadają walor wyłącznie wewnętrznych norm organizacyjnych, a których adresatami są członkowie danej organizacji lub osoby związane z nią innymi stosunkami prawnymi i dlatego nie mają one mocy źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Jednak jak duże znaczenie i w niektórych przypadkach dominację mają postanowienia międzynarodowych federacji sportowych widać na przykładzie Karty Olimpijskiej, która stanowi, że Międzynarodowy Komitet Olimpijski zobowiązuje państwo – gospodarza Igrzysk Olimpijskich do dostarczenia gwarancji (nawet pod rygorem wykluczenia takiego państwa z organizacji Igrzysk), że będą respektowane reguły Karty Olimpijskiej, a więc np. oddanie jurysdykcji w sprawach spornych Sądowi Arbitrażowemu ds. Sportu (CAS).

Należy także wspomnieć o zasadzie autonomii organizacji sportowych. Kryje się pod nią nie tylko swoboda w zakresie zakładania klubów sportowych, ale przede wszystkim prawo do wewnątrzzwiązkowego stanowienia prawa. Jej zakres określają pojęcia minimalnej i maksymalnej autonomii organizacji sportowych. Granica maksymalnej autonomii sportu zostanie przekroczona w sytuacji, w której związek sportowy naruszy ogólne zasady porządku normatywnego czy też łamie prawa jednostki. W takich przypadkach państwa powinny zastrzec sobie możliwość wpływu na zmianę wydawanych decyzji. Minimalna granica autonomii natomiast, będzie naruszona w momencie gdy zostanie zagrożona organizacyjna funkcjonalność, demokratyczny charakter czy też prawo do ustanawiania własnych reguł przez podmioty sportowe. Zamysłem projektodawców ustawy o sporcie było znalezienie odpowiednio wyważonej granicy pomiędzy jak najszerszą autonomią ruchu sportowego a minimalnym zakresem tylko koniecznej interwencji państwa w sporcie. I tak dla przykładu, zgodnie z art. 16 Ustawy o sporcie ,,1.Nadzór nad działalnością polskich związków sportowych sprawuje minister właściwy do spraw kultury fizycznej. 2. Nadzorem ministra właściwego do spraw kultury fizycznej nie są objęte decyzje dyscyplinarne i regulaminowe władz polskich związków sportowych związane z organizacją i przebiegiem współzawodnictwa sportowego. 3. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej ma prawo:

1) żądać udostępnienia odpisów uchwał władz polskiego związku sportowego oraz udzielenia pisemnych wyjaśnień dotyczących działalności polskiego związku sportowego;
2) dokonywać kontroli polskiego związku sportowego
”.

Dla uzasadnienia podstaw autonomii organizacji sportowych należy odwołać się do Konstytucji RP, która w art. 12 stanowi, że Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji. Natomiast zgodnie z art. 58 ust. 1 Konstytucji każdemu zapewnia się wolność zrzeszania się. Przyjmuje się zatem, że autonomia ruchu sportowego wynika bezpośrednio ze swobody obywatelskiej – wolności stowarzyszania się, Podmioty sportowe – kluby i związki sportowe  zgodnie z zasadą praworządności nie mogą jednak naruszać powszechnie obowiązujących norm prawnych. Przewodniczący Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego w 2013 r. stwierdził, że sport powinien cieszyć się odpowiedzialną autonomią, a polityka poszczególnych państw musi tę autonomię sportu respektować.

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.