17.04.2013
Przewodniczący Kolegium Sędziów Polskiego Związku Piłki Nożnej Zbigniew Przesmycki poinformował w poniedziałek, że od następnej kolejki piłkarskiej Ekstraklasy nie będzie już tzw. arbitrów bramkowych. Nie udał się ten eksperyment - przyznał. Poszerzony skład sędziowski znów zawinił, tym razem w meczu Wisła Kraków – Legia Warszawa, uznając bramkę dla Legii, mimo że Artur Jędrzejczyk dośrodkowywał już zza linii bramkowej. Eksperyment zatem został uśmiercony. PZPN wysłał więc wiadomości do głów i świadomości „Nie tędy droga”. Inny eksperyment funduje nam Ekstraklasa S.A. – spółka prowadząca rozgrywki T-Mobile Ekstraklasy. Otóż z początkiem kwietnia Rada Nadzorcza Spółki uchwaliła reformę rozgrywek, która pod funkcjonuje pod roboczą nazwą „ESA 37”. Otóż już od nowego sezonu czyli 2013/14 drużyny po rozegraniu 30 kolejek – jak to było dotychczas – zostaną podzielone na dwie grupy. Zespoły z miejsc od 1 do 8 walczyć będą w „grupie mistrzowskiej” o medale, a drużyny z miejsc od 9 do 16 będą rywalizować o w „grupie spadkowej”, a najsłabsi spadną do I ligi. Rywalizacja toczyć się będzie systemem „każdy z każdym”. Drużyny rozegrają w grupach po 7 spotkań czyli zagrają po razie z grupowym rywalem. Zespoły z miejsc od 1 do 4 rozegrają po 4 pojedynki u siebie, podobnie jak drużyny z miejsc od 9 do 12. Pozostali będą gospodarzami trzech spotkań na tym etapie. Przed podziałem na grupy dorobek z fazy zasadniczej zostanie podzielony na pół, i jeśli da to ułamkowe części punktu po przecinku, wówczas zostanie „zaokrąglony do góry”. Reforma nie spodobała się kilku klubom. Te, które najgłośniej o tym mówią to: KGHM Zagłębie Lubin i Ruch Chorzów. Kluby i piłkarscy fachowcy mówią, że reforma pomoże możnym, a pozostali będą musieli jeszcze dopłacić, bo dojdą do niej koszty organizacji dodatkowych meczów. To tak najkrócej. Sporo pisano o tych plusach i minusach, więc nie ma sensu rozwodzić się nad nimi. To, że niektóre kluby wyrażają głośno pretensje i obawy wynika także ze sposobu przyjęcia reformy czyli formy jej uchwalenia i głosowania. Reforma została uchwalona stosunkiem głosów 4:3 przez w siedmioosobowej Radzie Nadzorczej, a nie głosami wszystkich klubów ekstraklasy, których jest 16. Do czyich kompetencji należy więc podjęcie takiej uchwały? By to ustalić musimy sięgnąć do Statutu Ekstraklasy S.A. Kompetencje Rady Nadzorczej - która wraz z Zarządem i Walnym Zgromadzeniem należy do organów spółki – określone są w paragrafie XX Statutu. Wyciąg ze Statutu: … XX. Rada Nadzorcza Spółki 1. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki. Oprócz uprawnień wynikających z Kodeksu spółek handlowych i spraw zastrzeżonych innymi postanowieniami niniejszego Statutu do kompetencji Rady Nadzorczej należy: a) wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego; b) rozpatrywanie i rozstrzyganie wniosków przedstawionych przez Zarząd; c) wybór członków Zarządu, z zastrzeżeniem XIX.1.d); d) występowanie z wnioskiem o rozwiązanie Spółki; e) wyznaczenie biegłego rewidenta; f) zatwierdzanie opracowanych przez Zarząd rocznych planów finansowych Spółki; g) wyrażenie zgody na dokonanie czynności prawnej rozporządzającej lub zobowiązującej, jeżeli jej wartość przewyższa 500.00 złotych; h) występowanie do Zarządu o przekazanie sprawozdań z realizacji rocznych planów finansowych lub strategii Spółki w czasie trwania roku obrachunkowego; i) zatwierdzanie lub zmiana opracowanych przez Zarząd strategii, o których mowa w XXII.3; … 3. Rada Nadzorcza składa się z 7 /siedmiu/ członków, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady. 4. Rada Nadzorcza powoływana jest w następujący sposób: a) Czterech członków Rady Nadzorczej, jest nominowanych przez 4 /słownie: czterech/ Akcjonariuszy będących klubami o jakich mowa w VIII.1.b), których drużyny piłkarskie w ostatnim sezonie piłkarskim zajęły 4 czołowe miejsca w Lidze. W przypadku zajęcia przez kluby tego samego miejsca w Lidze w danym sezonie o prawie nominowania członka Rady Nadzorczej decydować będzie wyższe miejsce w sezonie poprzednim. b) Dwóch członków Rady Nadzorczej Spółki jest wybieranych przez pozostałych Akcjonariuszy, o których mowa w VIII.1.b). c) Jeden członek Rady Nadzorczej jest nominowany przez Akcjonariusza, o którym mowa w VIII.1.a), tj. Polski Związek Piłki Nożnej. 5. Kadencja członków Rady Nadzorczej trwa 1 /jeden/ rok przy czym kadencja wybieralnych członków pierwszej Rady Nadzorczej wygaśnie najpóźniej z dniem 30 września 2005 roku. Mandat członków Rady Nadzorczej wygasa z dniem odbycia zwykłego Walnego Zgromadzenia, które rozpatruje sprawozdanie finansowe. … Wprowadzenie takiej reformy wiąże się z koniecznością wyprodukowania sygnału telewizyjnego z większej liczby meczów. Liczba spotkań wzrośnie z 240 do 296. Zatem wzrosną również te koszty produkcji. Umowa z producentem sygnału pociąga za sobą zobowiązanie przewyższające kwotę 500,00 złotych, zatem podjęcie Uchwały w tej kwestii należy do Rady Nadzorczej. Jeśli chodzi o argument jaki stosują niektóre kluby, dotyczący podjęcia uchwały jedynie przez przedstawicieli najsilniejszych klubów, to jest to zgodne z prawem. Wystarczy spojrzeć wyżej i w par. XX pkt 4 lit. a czytamy, że czterech spośród siedmiu członków Rady to przedstawiciele klubów, które sezon wcześniej zajmą cztery najwyższe miejsca w tabeli. Skoncentrujmy się jeszcze na kompetencjach Walnego Zgromadzenia i poszukać czy może właśnie ten organ mógłby podjąć uchwałę o zmianie systemu rozgrywek? Wyciąg ze Statutu: … XIX. Dodatkowe kompetencje Walnego Zgromadzenia 1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia — poza kompetencjami przewidzianymi w przepisach Kodeksu spółek handlowych należy: a) tworzenie i znoszenie kapitałów; b) uchwalanie wieloletnich planów rozwoju Spółki; c) wyrażenie zgody na zawarcie przez Zarząd umów wieloletnich nie dotyczących bieżącej działalności Spółki, w tym w szczególności kontraktów sponsorskich i umów o sprzedaż praw medialnych; d) wybór jednego członka pierwszego i drugiego Zarządu, który obejmie funkcję Prezesa tego Zarządu. Warto jeszcze przyjrzeć się przepisom Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), dotyczącym kompetencji Walnego Zgromadzenia w spółkach akcyjnych, by mieć całkowity obraz praw i obowiązków tego organu. Wyciąg z K.s.h.: Art. 393. Uchwały walnego zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w niniejszym dziale lub w statucie, wymaga: 1) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenie absolutorium członkom organów spółki z wykonania przez nich obowiązków, 2) postanowienie, dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu spółki lub sprawowaniu zarządu albo nadzoru, 3) zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego, 4) nabycie i zbycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, chyba że statut stanowi inaczej, 5) emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i emisja warran-tów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2, 6) nabycie własnych akcji w przypadku określonym w art. 362 § 1 pkt 2 oraz upoważnienie do ich nabywania w przypadku określonym w art. 362 § 1 pkt 8, 7) zawarcie umowy, o której mowa w art. 7. (Umowa między spółką dominującą, a spółką zależną - przyp. red.). W powołanych wyżej przepisach nie doszukamy się zatem prawa Walnego Zgromadzenia do podjęcia uchwały w sprawie reformy rozgrywek T-Mobile Ekstraklasy, która wśród klubów budzi wiele emocji. By jednak wprowadzaniu zmian nie towarzyszyło na drugi raz tyle emocji może władze Ekstraklasy S.A. powinny przeprowadzić więcej spotkań z przedstawicielami wszystkich klubów i konsultacji, bo według naszych informacji takich nie było. Może udałoby się wówczas wspólnie wypracować projekt, których zadowolił więcej klubów. Druga obserwacja to termin wprowadzenia reformy. Czy uchwalenie w kwietniu zmian wchodzących w połowie lipca, z podstawową zmianą jaką jest przyspieszenie rozpoczęcia rundy jesiennej na 12-15 lipca jest porą odpowiednią? Może potrzebny byłby dłuższy okres czasowy od uchwalenia zmian do ich wejścia w życie?
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.