01.04.2022
Finansowe Fair Play UEFA od początku swojego wprowadzenia w 2009 roku budziło skrajne emocje w środowisku piłkarskim. Podnoszono argumenty zarówno o potencjalnej możliwości wzmocnienia najsilniejszych europejskich klubów, jak i o zwiększaniu się dystansu na każdej płaszczyźnie (finansowej, organizacyjnej, infrastrukturalnej) pomiędzy najbogatszymi a najbiedniejszymi klubami biorącymi udział w europejskich rozgrywkach. Pomimo panującej opinii o niewykorzystaniu potencjału przedmiotowej regulacji oraz kontrowersji związanych z próbą obejścia jej przepisów przez niektóre europejskie kluby piłkarskie, należy odnotować, iż od momentu wejścia w życie FFP nastąpiła redukcja ich zadłużenia o kilka miliardów euro. Kilkunastoletnie stosowanie przepisów przyniosło wielokrotne przypadki ich naruszenia, za co zostały wymierzane różnorodne kary. Warto zatem przyjrzeć się, jakie kary grożą europejskim klubom za niedostosowanie się do wymogów UEFA.
Właściwość UEFA
Organem UEFA właściwym do rozpoznawania przypadków naruszenia Finansowego Fair Play jest powołane w 2012 roku Club Financial Controlling Body (dalej: „CFCB”). Obecnie CFCB podzielone jest na Izbę Pierwszej Instancji, której oprócz uprawnienia do rozstrzygania w sprawach związanych ze złamaniem przepisów FFP, przysługuje szereg innych kompetencji na podstawie art. 5 ust. 1 Procedural rules governing the UEFA Club Financial Controlling Body (dalej: „Regulamin”), tj. ocena, czy federacje piłkarskie wypełniły swoje przewidziane w UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations (dalej: „UEFA CL&FFP”) obowiązki i czy klub ubiegający się o licencję spełnił kryteria przyznawania licencji określone w powyższej regulacji w momencie przyznania licencji, a także podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących spełniania przez kluby kryteriów niezbędnych do zakwalifikowania go do rozgrywek klubowych UEFA oraz Izbę Odwoławczą, która jest właściwym organem odwoławczym od decyzji Izby Pierwszej Instancji. Wartym zauważenia jest fakt, iż jednym z pierwszych członków CFCB został były minister sportu Adam Giersz, który obecnie pełni w organie funkcję członka Izby Odwoławczej.
Wszczęcie postępowania wyjaśniającego
Postępowanie w sprawie naruszenia przepisów Finansowego Fair Play wszczyna Przewodniczący Izby Pierwszej Instancji zgodnie z art. 12 ust. 1 Regulaminu oraz jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie klub, co do którego nastąpiło podejrzenie niezastosowania się do regulacji UEFA.
Po przeprowadzeniu postępowania, w trakcje którego Izba Pierwszej Instancji uprawniona jest do zbierania dowodów pod postacią zeznań pracowników klubu, dokumentów, notatek, zapisów audio lub wideo bądź nawet wizji lokalnej, oraz odbyciu narady Izba Pierwszej Instancji może podjąć decyzję (vide art. 14 ust. 6 Regulaminu ) o:
Możliwe środki dyscyplinarne wobec klubów i osób fizycznych
Katalog środków dyscyplinarnych określa art. 29 Regulaminu, który wprowadza jednakże podział na środki orzekane wobec samego klubu, jak i wobec jego pracowników. Do pierwszej grupy należą:
Poniższa lista przedstawia zaś środki, które mogą zostać orzeczone wobec osoby fizycznej:
Najbardziej radykalne kary w postaci wykluczenia z europejskich pucharów zostały zastosowane przez CFCB już w 2012 roku, ponieważ tureckie kluby Bursaspor oraz Besiktas Stambuł zostały pozbawione udziału w Lidze Europy. Do najsłynniejszych klubów ukaranych za złamanie zasad FFP należą zasilane kapitałem pochodzącym z Bliskiego Wschodu francuskie Paris Saint-Germain oraz angielski Manchester City, które to w 2014 roku zostały ukarane bezwzględną karą grzywny w wysokości 20 milionów euro. „The Citizens” również mogli zostać ukarani wyrzuceniem z europejskich pucharów w 2020 roku, jednakże Międzynarodowy Trybunał Arbitrażowy ds. Sportu w Lozannie przychylił się do apelacji od decyzji złożonej przez ówczesnego mistrza Anglii.
Finansowe Fair Play – pusta deklaracja czy sprawdzająca się regulacja?
Na przestrzeni już blisko 12 lat funkcjonowania finansowej regulacji europejskiej federacji piłkarskiej należy jednoznacznie ocenić, iż pozytywnie wpłynęła ona na kondycję finansowa europejskich klubów, które w 2011 roku generowały blisko 1,7 miliarda euro straty rocznie, zaś już w 2017 roku odnotowały blisko miliard euro zysku rocznie. Wprawdzie ostatnie dwa raportowane lata (2020 i 2021) przyniosły gigantyczne straty finansowe, jednakże dane te nie są adekwatne z uwagi na pandemię koronawirusa. Z perspektywy czasu trudno zatem kwestionować sens wprowadzenia omawianej regulacji, jednakże warto byłoby zastanowić się nad ewentualnym zaostrzeniem kar (zwłaszcza finansowych) w odniesieniu do klubów, które w przeszłości naruszały reguły FFP bądź podejmowały usilne starania w celu uchylania się od przestrzegania obowiązujących przepisów.
Piłka nożna
27.06.2022
Piłka nożna
30.05.2022
Piłka nożna
19.05.2022
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.