Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Organizacje sportowe

Akademia sportowa we franczyzie

13.10.2017

Z reguły franczyza kojarzy nam się z przysłowiowymi ,,sieciówkami”, np. restauracjami, sklepami, czy stacjami paliw. Coraz częściej jednak jest ona wykorzystywana w sportowym biznesie i to nie tylko jako możliwość prowadzenia chociażby sklepu z gadżetami danego klubu sportowego, ale także jako opcja prowadzenia szkółek/akademii sportowych. W myśl zasady, że jest piłka nożna … i reszta sportu, największą popularnością tego rodzaju rozwiązanie cieszy się właśnie w świecie piłkarskim. W dzisiejszym blogu przedstawię najważniejsze aspekty związane z umową franchisingu (franczyzową).

Przede wszystkim, jest to umowa zaliczana do kategorii umów nienazwanych. Oznacza to, że jest to umowa niemająca odrębnego, normatywnego odniesienia, nie została ona uregulowana ani w kodeksie cywilnym, ani w innym akcie prawa powszechnego. W związku z tym, jest to umowa zawierana na podstawie zasady swobody umów. Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego ,,Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”. Zgodnie z uzasadnieniem do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. (sygn. akt V CSK 397/07) „Treść umowy franchisingu, jako umowy nienazwanej, może zostać ukształtowana przez strony w granicach wyznaczonych art. 353(1) k.c. Nie sposób zatem wykluczyć, że znajdą się tam elementy charakterystyczne dla umowy dzierżawy, co będzie uzasadniać, w konkretnym stanie faktycznym, zastosowanie także art. 678 § 2 k.c. Musi to jednak być uzasadnione zarówno sformułowaniami zawartymi w umowie, jak i jej celem oraz zgodnym zamiarem stron”.

Umowa franczyzowa może zostać także sformułowana na podstawie Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy. Kodeks ten definiuje umowę franczyzy jako system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Istota tego systemu polega na tym, że franczyzodawca nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach i na okres sporządzonej na piśmie umowy franczyzowej oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy.

Czy franczyza dla szkółki, akademii sportowej to dobry pomysł? Tutaj na pewno można przedstawiać wiele argumentów ,,za” i ,,przeciw”. Uważam jednak, że jest to koncepcja warta rozważenia. Możemy wyodrębnić w praktyce przecież dwa modele. Pierwszy, to kiedy dany podmiot jest franczyzobiorcą, a drugi – kiedy jest franczyzodawcą. Warto więc zastanowić się nad opcją korzystania z cudzych wzorców (nabyć licencję), bądź też wypracowaniem własnego modelu biznesowego akademii sportowej, który będzie mógł stanowić przedmiot franczyzy.

Jakie warunki może stawiać franczyzodawca w przypadku akademii sportowej, jakie kwestie  będzie regulować umowa? Przykładowo mogą one dotyczyć liczby mieszkańców miejscowości, w której potencjalnie ma powstać akademia, liczby trenerów, ich wykształcenia, liczby i powierzchni obiektów sportowych, miesięcznej opłaty od przychodów z tytułu prowadzenia zajęć, obowiązku zakupu różnego rodzaju produktów od wyznaczonych przez franczyzodawcę podmiotów.

Na pewno decydując się na tego rodzaju ruch należy pamiętać o tych wszystkich wyżej wskazanych aspektach związanych z franczyzą oraz szczegółowo zastanowić się nad postanowieniami umowy franczyzowej i pamiętać o precyzyjnym ustaleniu praw i obowiązków jej stron. Co do zasady, podmiotem słabszym jest franczyzobiorca. Dlatego też powinien on wnikliwie przeanalizować zasady współpracy uwzględniając przede wszystkim obciążenia płynące z faktu zawarcia takiej umowy.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności