14.08.2013
Hitem ostatnich dni była batalia z wizerunkiem czołowych polskich piłkarzy w tle, jaka przetoczyła się przez media. Od piątkowego wieczoru przerzucano się newsami i informacjami czy Robert Lewandowski, Jakub Błaszczykowski i Wojciech Szczęsny wystąpią w reklamówce telewizyjnej sponsora Reprezentacji Polski – Orange czy nie? We wtorek spot nakręcono, ale wciąż nie wiadomo jak to naprawdę było i co się zdarzyło – jak śpiewa jedna z młodych wokalistek.
Kluczem do rozwikłania czy reprezentanci początkowo odmawiając udziału mieli rację byłaby treść umowy, ale ta jest poufna i jej treści nie poznamy. Faktem były natomiast oświadczenia pełnomocnika Roberta Lewandowskiego, Marcina Wojcieszaka – prawnika PZPN oraz firmy Orange. Całą sprawą zajął się w niedzielny wieczór Prezes PZPN Zbigniew Boniek i po jego interwencji okazało się, że kadrowicze wystąpią w spocie, a do kolejnego meczu z Czarnogórą zostaną wypracowane „systemowe rozwiązania”. Czyli tak naprawdę dalej nie wiadomo o co chodzi. Gdyby chcieć się posłużyć wyświechtanym powiedzeniem to, można byłoby powiedzieć, że chodzi o pieniądze.
Firma Orange w wydanym w poniedziałek oświadczeniu napisała: „Jako sponsor mamy zagwarantowane umową prawa w zamian za wsparcie, jakie dajemy drużynie od lat. Oczekujemy wywiązania się naszych partnerów wobec nas”. Pełnomocnik Roberta Lewandowskiego podkreślał z kolei, że jego klient nie weźmie udziału w reklamie, bo nie ma takiego obowiązku, a Mecenas Marcin Wojcieszak tłumaczył, że PZPN ma „prawo wykorzystania do celów gospodarczych wizerunku reprezentanta i nie ma obowiązku uzyskania odrębnej zgody zawodnika”.
Taka interpretacja art. 14 Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o Sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.) wydaje się jak najbardziej słuszna, choć niektórzy prawnicy uważają, że taką zgodę zawodnika trzeba specjalnie uzyskać. Ja również skłaniam się ku poglądowi jaki wygłosił Marcin Wojcieszak.
Pora teraz zacytować wspomniany art. 14:
Art. 14.
1. Członek kadry narodowej udostępnia, na zasadach wyłączności, swój wizerunek w stroju reprezentacji kraju polskiemu związkowi sportowemu, który jest uprawniony do wykorzystania tego wizerunku do swoich celów gospodarczych w zakresie wyznaczonym przez przepisy tego związku lub międzynarodowej organizacji sportowej działającej w danym sporcie.
2. Członek reprezentacji olimpijskiej udostępnia, na zasadach wyłączności, z chwilą powołania do reprezentacji olimpijskiej, swój wizerunek w stroju reprezentacji olimpijskiej Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu, który jest uprawniony do wykorzystania tego wizerunku do swoich celów gospodarczych w zakresie wy-znaczonym przez swoje przepisy lub przepisy Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
3. Zawodnik przed zakwalifikowaniem do kadry narodowej lub reprezentacji olimpijskiej wyraża zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku w stroju reprezentacji kraju w rozumieniu art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o pra-wie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.).
By rozwiać wszelkie wątpliwości udostępnienie przez zawodnika czy zawodniczkę swojego wizerunku sponsorowi reprezentacji polega jak głosi art. 14 ust. 2 na jedynie udostępnieniu wizerunku w stroju reprezentacyjnym. Poza piłkarzami, w reklamach występują również inni polscy reprezentanci z różnych dyscyplin sportu, a najwięcej tego typu spotów czy kampanii bilboardowych przeprowadził PKN Orlen, który sponsoruje czołowych polskich lekkoatletów, rajdowców oraz reprezentacje siatkarek i siatkarzy.
Art. 14 Ustawy o Sporcie jest odpowiednikiem art. 33 poprzedniej Ustawy o Sporcie Kwalifikowanym i ma na celu danie możliwości jeszcze bardziej efektywnego pozyskiwania przez polskie związki sportowe sponsorów. Wizerunek reprezentantów Polski podnosi bowiem prestiż firmy, która współpracuje ze związkiem, przekazując mu pieniądze czy inne świadczenia na podstawie umów sponsorskich, a związek ma spory atut w możliwości dysponowania wizerunkiem sportowca, co daje mu jeszcze lepszą pozycję negocjacyjną w pozyskiwaniu sponsorów.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.