14.05.2015
Coraz częściej przedstawiciele Polskich Związków Sportowych stają przed dylematem czy chcąc zakupić przykładowo sprzęt sportowy lub suplementy diety i otrzymując na tego rodzaju zadanie środki z MSiT, zobowiązani oni są do stosowania skomplikowanych procedur zawartych w Prawie Zamówień Publicznych (zwane dalej „PZP”). Otóż jak się okazuje niekoniecznie.
Przyglądając się procedurze nazwijmy to zakupów w Polskich Związkach Sportowych około połowa z nich stosuje PZP, a druga połowa stosuje przepisy Kodeksu cywilnego. Znajdziemy wreszcie nieliczne związki, które postanowiły przyjąć odrębne regulaminy zakupów dokonywanych ze środków publicznych. A więc jak przeprowadzić te zakupy?
W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że w świetle przepisów PZP polskie związki sportowe mogą być traktowane jako tzw. instytucje prawa publicznego. Jednakże w praktyce bardzo często mylnie zakłada się, że skoro podmiot uzyskuje środki publiczne w ramach dotacji to wówczas obowiązkowo musi stosować PZP.
W świetle art. 3 ust. 1 PZP uzyskiwanie środków publicznych w ramach dotacji nie stanowi samodzielnej przesłanki do kwalifikowania danego podmiotu do kategorii zamawiających zobowiązanych do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych. Żaden z przepisów PZP wprost nie wiąże faktu pozyskiwania środków publicznych z obowiązkiem stosowania PZP. Dlatego też samo stwierdzenie, że polski związek sportowy pozyskuje środki publiczne w ramach dotacji nie jest przesłanką wystarczającą do kwalifikowania go jako podmiotu zamawiającego.
Powyższe stanowisko potwierdza również opinia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wydana w dniu 23.05.2012 r. o sygn. UZP/DP/O-INI/25290/5654/02, z której wynika, że przesłanka finansowania działalności podmiotu, jak też przesłanka finansowania zamówienia ze środków publicznych, nie mają charakteru samoistnego. To natomiast oznacza, że samo wystąpienie tych przesłanek nie jest wystarczające by kwalifikować polski związek sportowy jako podmiot zamawiający.
Ponadto należy mieć na uwadze, iż pojęcie „finansowania działalności podmiotu” nie obejmuje każdego przypadku, w którym następuje przekazanie danemu podmiotowi środków publicznych. Pojęcie to należy rozumieć jako: „przekazywanie środków finansowych danej instytucji na jej ogólne funkcjonowanie, co powoduje powstanie stosunku bliskiej zależności lub podporządkowania beneficjenta podmiotom publicznym”. W tym zakresie finansowanie podmiotu publicznego ma odzwierciedlać bliską zależność pomiędzy tym podmiotem, a instytucją publiczną lub państwem (wyrok Trybunału UE z dnia 03 października 2000 r., C-380/98).
Tym samym finansowanie, o którym mowa jest w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a PZP nie może być utożsamiane z przekazywaniem środków w zamian za konkretne świadczenia, do jakich zobowiązuje się beneficjent na podstawie np. umów o wykonywanie zadań. Dlatego też przedmiotowym zakresem nie będą objęte przypadki, gdy dany podmiot (w tym również polski związek sportowy) wykonuje zadania publiczne na podstawie umowy zawartej z podmiotem publicznym i na które otrzymuje dotację celową. W takim wypadku nie zachodzi, bowiem „finansowanie działalności danego podmiotu”, ale „finansowanie kosztów realizacji danego zadania publicznego wykonywanego przez ten podmiot” (opinia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 23.05.2012 r., sygn. pisma: UZP/DP/O-JNI/25290/5654/12 oraz opinia prawna Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 21.12.2010 r. w sprawie: „Obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przez fundacje oraz stowarzyszenia – stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 oraz art. 3 ust. 1”).
Podsumowując stwierdzić należy, iż sam fakt otrzymywania przez polskie związki sportowe środków publicznych nie oznacza automatycznie konieczności stosowania PZP. Każdorazowo badać należy czy środki te przekazywane są na konkretne zadanie czy też na ogólne funkcjonowanie podmiotu. Tym samym może być tak, że niektóre środki publiczne polski związek sportowy będzie zobowiązany wydatkować na podstawie PZP, a niektóre będzie mógł wydatkować z pominięciem przepisów PZP a przykładowo przy zastosowaniu Kodeksu cywilnego. Pamiętać jednak należy, iż w takiej sytuacji MSiT przyznając polskiemu związkowi sportowemu środki na dofinansowanie projektu na podstawie art. 3 ust. 3 PZP może uzależnić ich przyznanie od zastosowania przy ich wydatkowaniu przez beneficjenta zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.