17.04.2014
Kiedy w 1936 r. na Olimpiadzie w Berlinie Jesse Owens zdobył cztery złote medale biegając w butach sportowych podarowanych mu przez Adiego Dasslera (założyciela słynnej firmy Adidas), to najprawdopodobniej żaden z panów nie zastanawiał się nad tym czy są stronami umowy sponsorskiej czy też darowizny i jakie z tego tytułu mogą wynikać konsekwencje na gruncie prawa podatkowego. Jednak niemiecki szewc szybko zorientował się, że sportowcy nie tylko świetnie nadają się do testowania jego produktów, ale również mają wpływ na wzrost ich sprzedaży.
Obecnie sponsoring jest jednym z podstawowych źródeł finansowania sportu. Przynosi on wymierne korzyści tak sponsorowanemu jak i sponsorowi. Kluczowa w tym zakresie jest nie tylko odpowiednia strategia marketingowa (o której chociażby była mowa podczas I Dolnośląskiej Konferencji Sportowej) ale również optymalnie skonstruowana umowa sponsorska. Kodeks cywilny nie zawiera definicji sponsoringu, nie reguluje umowy sponsorskiej.
Umowa sponsorska, jest umową nienazwaną i występuje w obrocie gospodarczym dzięki obowiązywaniu w polskim prawie cywilnym zasady swobody zawierania i kształtowania umów (art. 3531 Kodeksu cywilnego). Zgodnie z powyższą zasadą strony mogą swobodnie kształtować treść stosunku prawnego, byleby nie naruszał on przepisów ustawy i zasad współżycia społecznego.
Zgodnie m.in. z wyrokiem z dnia19 kwietnia 2004 r. Sądu Apelacyjnego w Warszawie (sygn. akt 709/03) umowa sponsoringu przewiduje m.in. zobowiązanie się sponsora do finansowania lub współfinansowania działalności zamierzonej lub realizowanej już przez sponsorowanego, natomiast sponsorowany zobowiązuje się do poinformowania opinii publicznej
o finansowaniu lub współfinansowaniu wyżej wymienionej działalności przez sponsora poprzez popularyzowanie oznaczenia indywidualizującego sponsora w obrocie w trakcie tego przedsięwzięcia.
Ze względu na charakter świadczenia na rzecz sponsorowanego można wyróżnić sponsoring finansowy, rzeczowy (szczególną jego odmianą jest supply contracts)lub usługowy.
W praktyce możemy wyróżnić dwie podstawowe formy sponsoringu – sponsoring właściwy – polegający m.in. na wzajemnym świadczeniu w relacji sponsor – sponsorowany oraz tzw. sponsoring niewłaściwy, który w gruncie rzeczy sprowadza się do darowizny. Taki podział ,,praktykowany” jest także przez organy podatkowe (Pismo Dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 21.10.2011 r. IPPB5/423-713/11-5/JC): umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego.
Tym, co odróżnia w sposób jednoznaczny sponsoring od darowizny jest dwustronny charakter świadczeń. Natomiast zawierając umowę darowizny, darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku (art. 888§1 k.c.). Jest to umowa jednostronnie zobowiązująca i w związku z tym darczyńca nie ma prawa żądać czy też oczekiwać, że obdarowany zachowa się w określony sposób lub wykona na jego rzecz jakiekolwiek świadczenie.
Zatem podejmując działania zmierzające czy to do pozyskania środków na działalność np. klubu sportowego czy też w związku z chęcią wsparcia takiego klubu, warto dokładnie przeanalizować formę w jakiej ma to nastąpić. Również z tego względu, że w zależności od jej wyboru będą się generować różne konsekwencje podatkowe.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.