27.10.2015
Kontynuując rozpoczęty wątek dotyczący ewentualnych zmian w polskim sporcie, dzisiaj w skrócie przedstawię najważniejsze założenia Programu Rozwoju Sportu do roku 2020, który stanowi załącznik do Uchwały nr 150 Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2015 r. w sprawie przyjęcia „Programu Rozwoju Sportu do roku 2020” (M.P. 2015 poz. 989).
Jak zaznaczono na wstępie dokumentu, ,,Program Rozwoju Sportu do roku 2020 (dalej: PRS 2020) jest pierwszym dokumentem strategicznym dotyczącym obszaru sportu, wpisującym się w nowy porządek zarządzania strategicznego, określony w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju” (Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649 oraz z 2015 r. poz. 349). Tego typu programy są dokumentami określającymi podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju odnoszące się do sektorów, dziedzin, regionów lub rozwoju przestrzennego, w tym obszarów funkcjonalnych. Poszczególne komponenty Programu, w tym w zakresie infrastruktury, będą realizowane przez osobne programy inwestycyjne. Nastąpił podział rzeczowy obszarów diagnozy na sport wyczynowy, infrastrukturę sportową oraz sport powszechny (sport dla wszystkich). Organem odpowiedzialnym za koordynację realizacji zapisów PRS 2020 jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej.
W PRS 2020 wyodrębniono 4 zasadnicze cele szczegółowe, w których wydzielono określone priorytety oraz kierunki interwencji. W związku z tym, że PRS 2020 jest dokumentem dość obszernym wskażę tylko niektóre priorytety w danych celach. I tak mamy:
- Cel szczegółowy 1. Zapewnienie warunków i oferty dla powszechnego podejmowania
aktywności fizycznej na każdym etapie życia, a w nim m.in. priorytety: kształtowanie nawyku podejmowania aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, wspieranie działań na rzecz integracji społecznej osób starszych poprzez aktywność fizyczną, tworzenie dedykowanej oferty zajęć sportowych i rekreacyjnych dla osób starszych, tworzenie przestrzeni publicznej sprzyjającej podejmowaniu aktywności fizycznej, tworzenie rozwiązań infrastrukturalnych i prawnych sprzyjających podejmowaniu aktywności fizycznej w ramach codziennego.
- Cel szczegółowy 2. Wykorzystanie sportu na rzecz budowy kapitału społecznego, a w nim m.in. priorytety: wspieranie aktywności społecznej w obszarze sportu, wsparcie wolontariatu sportowego, przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w sporcie oraz promocja pozytywnych wartości kształtowanych przez sport, przeciwdziałanie przejawom dyskryminacji w sporcie, zwalczanie korupcji oraz dopingu w sporcie, wspieranie działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa imprez sportowych.
- Cel szczegółowy 3. Poprawa warunków organizacyjno-prawnych dla rozwoju sportu oraz
zwiększenie dostępności wykwalifikowanych zasobów kadrowych, a w nim m.in. priorytety: prowadzenie polityki sportowej opartej na faktach, usprawnienie systemu organizacyjnego oraz zasad finansowania sportu, zapewnienie otoczenia prawnego sprzyjającego rozwojowi sportu. Kierunek interwencji - ewaluacja przepisów organizacyjno-prawnych odnoszących się do obszaru sportu, optymalizacja zasad współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w obszarze sportu.
- Cel szczegółowy 4. Wykorzystanie potencjału sportu na poziomie wyczynowym na rzecz upowszechnienia aktywności fizycznej lub promocji Polski na arenie międzynarodowej, a w nim m.in. priorytety: wzmocnienie roli polskich związków sportowych jako podmiotów odpowiadających kompleksowo za rozwój i popularyzację dedykowanych sportów, wsparcie rozwiązań służących godzeniu życia zawodowego lub nauki z karierą sportową.
Wydaje mi się, że nowelizacja ustawy o sporcie będzie musiała nastąpić. Skoro jednak przygotowywano taki dokument (i z pewnością nie trwało to tydzień), analizowano pewne kwestie i można przypuszczać, że także równocześnie trwały prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy (ostatnia zmiana – lipiec 2015) … to czy … (?) Nowa strategia i dobre zarządzanie - mamy czas do 2020 roku.
Tworzone są strategie, wyznaczane priorytety, kierunki interwencji, obserwuje się pewne zjawiska, zachodzące przemiany i wyciąga wnioski jak pewne sprawy wyglądają i bardzo słusznie. Zastanawiam się jednak (przypuszczam, ze nie tyko ja), czy określone działania nie powinny wynikać automatycznie z racji funkcjonowania danych podmiotów, być czymś oczywistym, a nie ewentualnie wynikającym z ponad stu stron raportu. Miejmy nadzieję, że przejdziemy od ogółu do szczegółu, a ogólne jednak ideały ,,z papieru” uda się przekuć na konkretne działania, o których m.in. wspominał wczoraj Mecenas Tomasz Dauerman.
A tak zupełnie na koniec, to bardzo się cieszę z faktu (w kontekście poruszanych już na portalu tematów dotyczących sytuacji kobiet w sporcie), że w PRS 2020 zwrócono uwagę i omówiono zagadnienia dotyczące zwiększenia partycypacji kobiet w sporcie. Do najważniejszych działań w ramach powyższego kierunku interwencji należą m.in. : dostosowanie oferty sportowej na różnych szczeblach do szczególnych potrzeb kobiet, zidentyfikowanych w badaniach społecznych, zapewnienie kryterium równego dostępu do sportu ze względu na płeć w ramach projektów i programów realizowanych w obszarze aktywności fizycznej oraz sportu wyczynowego, upowszechnianie standardów równego dostępu kobiet i mężczyzn do stanowisk zarządczych w sporcie, w tym przede wszystkim w polskich związkach sportowych.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.