Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Organizacje sportowe

Obowiązek reklamy sponsora tytularnego ligi, a interes klubu

19.09.2013

Za nami początek trzeciej kolejki Superligi piłkarzy ręcznych. Nasze eksportowe kluby Vive Targi Kielce oraz Wisła Płock rozegrały mecze ligowe wcześniej ze względu na zbliżające się mecze fazy grupowej Ligi Mistrzów. Z łatwością poradziły sobie z ligowymi przeciwnikami dając sygnał, że w tym roku polskie kluby piłki ręcznej mają jeszcze większą szansę na podbój Ligi Mistrzów. Nie jest to jedyny początek, gdyż jak się okazuje może to być również początek kolejnego konfliktu na linii klub – polski związek sportowy w drużynowych dyscyplinach sportowych w Polsce.

Wszystko zaczęło się od przyjętego przez Związek Polskiej Piłki Ręcznej (dalej zwany „ZPRP ) Regulaminu Rozgrywek PGNiG Superligi na sezon 2013/2013 (dalej zwany „Regulaminem ), w którym pojawiły się nowe obowiązki nakładane na kluby. Jakie to obowiązki?

Skupimy się na tych, które wzbudziły największe zainteresowanie. Mianowicie gospodarz zawodów zgodnie z dyspozycją§13 ust. 2 Regulaminu ma obowiązek umieszczenie logo PGNiG Superligi oraz logo PGNiG na ściankach brandingowych do obsługi medialnej podczas meczów Superligi. Co więcej ZPRP w przypadku tak zwanych band elektronicznych nakłada na kluby obowiązek emisji reklamy ZPRP w czasie nie krótszym niż 15 min, w tym obowiązkowo reklamy PGNiG, której czas wyświetlania podczas jednego meczu wynosić będzie minimum 7,5 minuty. W sytuacji gdy spotkanie piłki ręcznej trwa 2x 30 min obowiązek 15 min reklam związku i tytularnego sponsora ligi nie wydaje się może utrudnieniem dla klubów pod kątem technicznym ale raczej finansowym. Wyświetlanie reklamy powoduje bowiem ograniczenie czasowe w emisji reklam sponsorów klubu, za które to kluby mógłby uzyskać większe wpływy niż kwoty otrzymywane ze związku.

Konieczność realizacji powyższego obowiązku osobiście rzuciła mi się w oczy podczas oglądania meczu Gwardii Opole z Wisłą Płock w ubiegłą niedzielę, gdzie na bandzie elektronicznej kibic co chwilę był „atakowany  logiem ZPRP i PGNiG. Ponadto nie chodzi tutaj tylko o bandy elektroniczne, które są coraz bardziej popularne. ZPRP oraz PGNiG zobowiązuje również kluby do umieszczania odpowiedniej reklamy w sytuacji, gdy nie ma band elektronicznych w postaci dwóch modułów wzdłuż boiska o wymiarach 3m szerokości i 1m wysokości oraz po dwa moduły po obu krótkich liniach boiska za bramkami (§13 ust. 2 pkt 7 Regulaminu).

Ponadto §16 ust. 3 i 4 Regulaminu ZPRP nakłada kolejne obowiązki w postaci: po pierwsze zastrzeżenia prawa do powierzchni reklamowej na rękawkach koszulek z przeznaczeniem dla ZPRP oraz po drugie na koszulkach meczowych na przedniej części, w centralnym miejscu o wielkości 12x6 cm musi być umieszczono logo PGNiG. Co to oznacza dla klubów w praktyce? Brak możliwości umieszczenie swojego tytularnego sponsora w centralnej części strojów i konieczność umieszczenia jego znaku w mniej widocznym miejscu. W mojej ocenie obowiązek ten to również znacząca ingerencja w decyzyjność klubów dotyczących wyglądu ich stroju, która to powinna być przedyskutowana przed wprowadzeniem stosownych regulacji z władzami klubów. A brak dyskusji w tej kwestii to jeden z głównych zarzutów ubiegłorocznych Mistrzów Polski niezadowolonych z wprowadzonych zmian. Oczywistym bowiem jest, że dla klubów to obciążenia i ograniczenia, które mogą rodzić w przyszłości problemy i nakładanie sankcji ze strony Komisarza Ligi.

Sankcje poczuł już Mistrz Polski – Vive Targi Kielce, gdyż Komisarz Ligi za brak loga PGNiG na ściankach brandingowych do obsługi medialnej podczas meczu Superligi nałożył na wskazany klub sankcję finansową w wysokości 7.500,00 zł. Na jakiej podstawie?

Mianowicie na podstawie §20 ust. 12 pkt 24 Regulaminu, który określa iż za przewinienie klubu tj. naruszenie obowiązków wynikających z §13 ust. 2 pkt 6-12 Regulaminu (zapewnienie reklamy ZPRP i PGNiG) Komisarz Ligi może nałożyć karę grzywny w wysokości 7.500.00 zł. W specjalnym oświadczeniu Vive Targi Kielce informują, iz w rzeczywistości to ZPRP nie wykonał swoich obowiązków, gdyż zobowiązał się do dostarczenia do klubów ścianek brandowych z logotypem podmiotu trzeciego, co w omawianej sytuacji nie nastąpiło. Zarzuty te odpiera Komisarz Ligi, który w sposób jednoznaczny informuje, iż z literalnej treści Regulaminu wynika, że posiadając ściankę brandingową jest się zobowiązanym do umieszczenia logo. A brak logo to możliwość nałożenia kary finansowej. Co więcej w świetle przyjętego Regulaminu wobec braku logo sponsora tytularnego ligi w odpowiednim miejscu na strojach, na kluby może zostać nałożona jeszcze wyższa kara grzywny bo w wysokości 10.000,00 zł (§20 ust. 12 pkt 23 Regulaminu).

W specjalnym oświadczeniu klub Vive Targi Kielce w sposób racjonalny (z punktu widzenia interesów klubu) argumentuje, iż „w/w propozycje (sporne kwestie Regulaminu przedstawione w niniejszym artykule) mogłyby doprowadzić do nieprzewidzianych obciążeń finansowych klubu związanych z roszczeniami innych sponsorów lub podmiotów (...) , którym w odrębnych umowach reklamowych klub zagwarantował reklamę w odpowiednim miejscu na koszulce. Ponadto z treści oświadczenia wynika jakoby przedmiotowy Regulamin określający nowe zasady trafił do klubów dopiero na 3 dni przed rozpoczęciem rozgrywek. Co ciekawe Mistrz Polski jeszcze przed sezonem wystosował propozycję do ZPRP by logo na koszulkach umieszczane było, w miejscu w którym jest możliwe bez narażania klubów na straty finansowe. Propozycja z jednej strony czyniłaby zadość obowiązkowi określonemu w Regulaminie, z drugiej strony mogłaby powodować, że kluby umieszczałyby logo w niewidocznym miejscu tym samym spełniając dyspozycję przepisu a w rzeczywistości nie spełniając jego celu. Propozycja jednak została przez ZPRP odrzucona.

W niektórych mediach dziennikarze sportowi twierdzą, że konflikt na linii Vive Targi Kielce oraz ZPRP, w sytuacji gdy klub nie dostosuje swoich strojów i sposobu reklamy może spowodować wykluczeniem z Superligi. Teza w moim mniemaniu zbyt daleko idąca patrząc na dotychczasowe osiągnięcia Vive Targi Kielce na arenie międzynarodowej, szansy na powtórzenie sukcesów w tegorocznej edycji Ligi Mistrzów, niewyobrażalne poparcie środowiska kibiców oraz fakt, iż co by nie mówić ale Vive Targi Kielce wraz z Wisłą Płock stanowią wizytówkę rozgrywek i odgrywają kluczową rolę w rozwoju i propagowaniu piłki ręcznej w Polsce, a także podnoszeniu jej poziomu dzięki możliwości kontraktowania coraz to lepszych piłkarzy ręcznych z całego świata. A możliwość finansowania wielkich nazwisk wiąże się z wielkimi wydatkami. Wielkie wydatki z koniecznością zapewnienia odpowiednich sponsorów. Tym samym sponsorzy wykładając odpowiednie środki finansowe wymagają odpowiedniej reklamy w najbardziej widocznych miejscach, które w Regulaminie zarezerwowane zostało dla ZPRP oraz PGNiG. Koło się zamyka.

Nie zmienia to jednak faktu, że w lidze nie może być równych i równiejszych. W świetle przyjętego Regulaminu Komisarz Ligi mógł nałożyć karę finansową na Vive Targi Kielce za niespełnianie obowiązków co też uczynił. Czy jest to jednak słuszne w interesie rozwoju dyscypliny?

Wszystkie te okoliczności skłaniają raczej ku wnioskom, że w tym roku prędzej czy później zarówno kluby jak i ZPRP w kwestiach spornych Regulaminu muszą się dogadać, a w przyszłym roku należy poważnie się zastanowić nad możliwością utworzeniem ligi zawodowej, która mogłaby dać klubom większy wpływ na organizację ligi i treść podejmowanych regulaminów. Do tego jednak należy się odpowiednio przygotować. Co więcej przygotowania dotyczą nie tylko ZPRP ale również i kluby, które zgodnie z przepisami ustawy o sporcie muszą działać w formie spółki akcyjnej.

A co Państwo sądzą o wprowadzonych obowiązkach? Racja jest po stronie klubu czy polskiego związku sportowego? A także czy już jest odpowiedni czas na zmiany w strukturze ligi piłkarzy ręcznych? Zapraszam do dyskusji!

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.