19.09.2013
Za nami początek trzeciej kolejki Superligi piłkarzy ręcznych. Nasze eksportowe kluby Vive Targi Kielce oraz Wisła Płock rozegrały mecze ligowe wcześniej ze względu na zbliżające się mecze fazy grupowej Ligi Mistrzów. Z łatwością poradziły sobie z ligowymi przeciwnikami dając sygnał, że w tym roku polskie kluby piłki ręcznej mają jeszcze większą szansę na podbój Ligi Mistrzów. Nie jest to jedyny początek, gdyż jak się okazuje może to być również początek kolejnego konfliktu na linii klub – polski związek sportowy w drużynowych dyscyplinach sportowych w Polsce.
Wszystko zaczęło się od przyjętego przez Związek Polskiej Piłki Ręcznej (dalej zwany „ZPRP ) Regulaminu Rozgrywek PGNiG Superligi na sezon 2013/2013 (dalej zwany „Regulaminem ), w którym pojawiły się nowe obowiązki nakładane na kluby. Jakie to obowiązki?
Skupimy się na tych, które wzbudziły największe zainteresowanie. Mianowicie gospodarz zawodów zgodnie z dyspozycją§13 ust. 2 Regulaminu ma obowiązek umieszczenie logo PGNiG Superligi oraz logo PGNiG na ściankach brandingowych do obsługi medialnej podczas meczów Superligi. Co więcej ZPRP w przypadku tak zwanych band elektronicznych nakłada na kluby obowiązek emisji reklamy ZPRP w czasie nie krótszym niż 15 min, w tym obowiązkowo reklamy PGNiG, której czas wyświetlania podczas jednego meczu wynosić będzie minimum 7,5 minuty. W sytuacji gdy spotkanie piłki ręcznej trwa 2x 30 min obowiązek 15 min reklam związku i tytularnego sponsora ligi nie wydaje się może utrudnieniem dla klubów pod kątem technicznym ale raczej finansowym. Wyświetlanie reklamy powoduje bowiem ograniczenie czasowe w emisji reklam sponsorów klubu, za które to kluby mógłby uzyskać większe wpływy niż kwoty otrzymywane ze związku.
Konieczność realizacji powyższego obowiązku osobiście rzuciła mi się w oczy podczas oglądania meczu Gwardii Opole z Wisłą Płock w ubiegłą niedzielę, gdzie na bandzie elektronicznej kibic co chwilę był „atakowany logiem ZPRP i PGNiG. Ponadto nie chodzi tutaj tylko o bandy elektroniczne, które są coraz bardziej popularne. ZPRP oraz PGNiG zobowiązuje również kluby do umieszczania odpowiedniej reklamy w sytuacji, gdy nie ma band elektronicznych w postaci dwóch modułów wzdłuż boiska o wymiarach 3m szerokości i 1m wysokości oraz po dwa moduły po obu krótkich liniach boiska za bramkami (§13 ust. 2 pkt 7 Regulaminu).
Ponadto §16 ust. 3 i 4 Regulaminu ZPRP nakłada kolejne obowiązki w postaci: po pierwsze zastrzeżenia prawa do powierzchni reklamowej na rękawkach koszulek z przeznaczeniem dla ZPRP oraz po drugie na koszulkach meczowych na przedniej części, w centralnym miejscu o wielkości 12x6 cm musi być umieszczono logo PGNiG. Co to oznacza dla klubów w praktyce? Brak możliwości umieszczenie swojego tytularnego sponsora w centralnej części strojów i konieczność umieszczenia jego znaku w mniej widocznym miejscu. W mojej ocenie obowiązek ten to również znacząca ingerencja w decyzyjność klubów dotyczących wyglądu ich stroju, która to powinna być przedyskutowana przed wprowadzeniem stosownych regulacji z władzami klubów. A brak dyskusji w tej kwestii to jeden z głównych zarzutów ubiegłorocznych Mistrzów Polski niezadowolonych z wprowadzonych zmian. Oczywistym bowiem jest, że dla klubów to obciążenia i ograniczenia, które mogą rodzić w przyszłości problemy i nakładanie sankcji ze strony Komisarza Ligi.
Sankcje poczuł już Mistrz Polski – Vive Targi Kielce, gdyż Komisarz Ligi za brak loga PGNiG na ściankach brandingowych do obsługi medialnej podczas meczu Superligi nałożył na wskazany klub sankcję finansową w wysokości 7.500,00 zł. Na jakiej podstawie?
Mianowicie na podstawie §20 ust. 12 pkt 24 Regulaminu, który określa iż za przewinienie klubu tj. naruszenie obowiązków wynikających z §13 ust. 2 pkt 6-12 Regulaminu (zapewnienie reklamy ZPRP i PGNiG) Komisarz Ligi może nałożyć karę grzywny w wysokości 7.500.00 zł. W specjalnym oświadczeniu Vive Targi Kielce informują, iz w rzeczywistości to ZPRP nie wykonał swoich obowiązków, gdyż zobowiązał się do dostarczenia do klubów ścianek brandowych z logotypem podmiotu trzeciego, co w omawianej sytuacji nie nastąpiło. Zarzuty te odpiera Komisarz Ligi, który w sposób jednoznaczny informuje, iż z literalnej treści Regulaminu wynika, że posiadając ściankę brandingową jest się zobowiązanym do umieszczenia logo. A brak logo to możliwość nałożenia kary finansowej. Co więcej w świetle przyjętego Regulaminu wobec braku logo sponsora tytularnego ligi w odpowiednim miejscu na strojach, na kluby może zostać nałożona jeszcze wyższa kara grzywny bo w wysokości 10.000,00 zł (§20 ust. 12 pkt 23 Regulaminu).
W specjalnym oświadczeniu klub Vive Targi Kielce w sposób racjonalny (z punktu widzenia interesów klubu) argumentuje, iż „w/w propozycje (sporne kwestie Regulaminu przedstawione w niniejszym artykule) mogłyby doprowadzić do nieprzewidzianych obciążeń finansowych klubu związanych z roszczeniami innych sponsorów lub podmiotów (...) , którym w odrębnych umowach reklamowych klub zagwarantował reklamę w odpowiednim miejscu na koszulce. Ponadto z treści oświadczenia wynika jakoby przedmiotowy Regulamin określający nowe zasady trafił do klubów dopiero na 3 dni przed rozpoczęciem rozgrywek. Co ciekawe Mistrz Polski jeszcze przed sezonem wystosował propozycję do ZPRP by logo na koszulkach umieszczane było, w miejscu w którym jest możliwe bez narażania klubów na straty finansowe. Propozycja z jednej strony czyniłaby zadość obowiązkowi określonemu w Regulaminie, z drugiej strony mogłaby powodować, że kluby umieszczałyby logo w niewidocznym miejscu tym samym spełniając dyspozycję przepisu a w rzeczywistości nie spełniając jego celu. Propozycja jednak została przez ZPRP odrzucona.
W niektórych mediach dziennikarze sportowi twierdzą, że konflikt na linii Vive Targi Kielce oraz ZPRP, w sytuacji gdy klub nie dostosuje swoich strojów i sposobu reklamy może spowodować wykluczeniem z Superligi. Teza w moim mniemaniu zbyt daleko idąca patrząc na dotychczasowe osiągnięcia Vive Targi Kielce na arenie międzynarodowej, szansy na powtórzenie sukcesów w tegorocznej edycji Ligi Mistrzów, niewyobrażalne poparcie środowiska kibiców oraz fakt, iż co by nie mówić ale Vive Targi Kielce wraz z Wisłą Płock stanowią wizytówkę rozgrywek i odgrywają kluczową rolę w rozwoju i propagowaniu piłki ręcznej w Polsce, a także podnoszeniu jej poziomu dzięki możliwości kontraktowania coraz to lepszych piłkarzy ręcznych z całego świata. A możliwość finansowania wielkich nazwisk wiąże się z wielkimi wydatkami. Wielkie wydatki z koniecznością zapewnienia odpowiednich sponsorów. Tym samym sponsorzy wykładając odpowiednie środki finansowe wymagają odpowiedniej reklamy w najbardziej widocznych miejscach, które w Regulaminie zarezerwowane zostało dla ZPRP oraz PGNiG. Koło się zamyka.
Nie zmienia to jednak faktu, że w lidze nie może być równych i równiejszych. W świetle przyjętego Regulaminu Komisarz Ligi mógł nałożyć karę finansową na Vive Targi Kielce za niespełnianie obowiązków co też uczynił. Czy jest to jednak słuszne w interesie rozwoju dyscypliny?
Wszystkie te okoliczności skłaniają raczej ku wnioskom, że w tym roku prędzej czy później zarówno kluby jak i ZPRP w kwestiach spornych Regulaminu muszą się dogadać, a w przyszłym roku należy poważnie się zastanowić nad możliwością utworzeniem ligi zawodowej, która mogłaby dać klubom większy wpływ na organizację ligi i treść podejmowanych regulaminów. Do tego jednak należy się odpowiednio przygotować. Co więcej przygotowania dotyczą nie tylko ZPRP ale również i kluby, które zgodnie z przepisami ustawy o sporcie muszą działać w formie spółki akcyjnej.
A co Państwo sądzą o wprowadzonych obowiązkach? Racja jest po stronie klubu czy polskiego związku sportowego? A także czy już jest odpowiedni czas na zmiany w strukturze ligi piłkarzy ręcznych? Zapraszam do dyskusji!
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.