16.07.2015
Kontynuując tematykę związaną z żeglarstwem należy pochylić się również nad zagadnieniami prawnymi związanymi z morskim odmianą tego sportu. Osoby spoza środowiska żeglarskiego bardzo często nie mają świadomości nawet o istnieniu pewnych regulacji prawnych w tym zakresie.
Dziś chciałbym poruszyć kwestię bezpieczeństwa jachtów morskich. Aktem prawnym, który reguluje niniejsze zagadnienie jest Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie z dnia 28 lutego 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 326) wydane na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. Nr 228, poz. 1368). Określa ono warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich, w zależności od ich długości oraz rejonu pływania.
W tym miejscu należy dokonać zastrzeżenia, że przepisy w/w Rozporządzenia nie mają charteru bezwzględnie obowiązującego, co uwidacznia się w postaci szczegółowo wskazanych wyłączeń stosowanie jego regulacji. Zgodnie z § 2 przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;
2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego;
3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;
4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, z zastrzeżeniem, że do skuterów używanych w celach, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą , stosuje się przepisy dotyczące przeglądów technicznych.
Z powyższego wynika, że wskazane enumeratywnie jednostki nie muszą stosować się do przepisów Rozporządzenia. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m zasadą jest podleganie pod regulacje tego aktu, jednak istnieje możliwość dobrowolnej rezygnacji z takiego obowiązku.
Niezależnie od powyższych rozważań konieczne jest również wskazanie, że przepisy Rozporządzenia określają podział na konkretne regiony, w których możliwe jest uprawianie żeglugi tj:
1) Rejon T - żegluga na akwenach treningowych - żegluga w obrębie portów oraz na akwenach określonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego; za równorzędną z żeglugą na akwenach treningowych uważa się żeglugę na:
a) akwenie Roztoki Odrzańskiej, do linii równoleżnika przechodzącego przez stawy Bramy Torowej nr 4, na Kanale Piastowskim, Starej Świnie i jeziorze Wicko ograniczonym od południa linią prostopadłą do osi toru wodnego Świnoujście - Szczecin i przechodzącą przez stawy Bramy Torowej nr 1,
b) wodach Zatoki Skoszewskiej ograniczonej od zachodu południkiem przechodzącym przez stawę na południowym cyplu półwyspu Rów,
c) rzece Dziwnie i Zalewie Kamieńskim do mostu w Dziwnowie,
d) Zalewie Wiślanym,
e) zatoce Puckiej na północ od linii łączącej Babie Doły z Jastarnią;
2) Rejon 1 - żegluga osłonięta - żegluga na wodach Zalewu Szczecińskiego, Zatoce Pomorskiej na południe od linii łączącej latarnię morską Niechorze z cyplem Nord Perd na wyspie Rugia oraz na Zatoce Gdańskiej na południe od linii łączącej latarnię morską Hel z latarnią morską w Krynicy Morskiej lub na innych wodach osłoniętych o podobnych warunkach żeglugowych oraz Morzu Bałtyckim i innym morzu zamkniętym w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu;
3) Rejon2 - żegluga przybrzeżna - żegluga w odległości do 20 mil morskich od linii brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych;
4) Rejon 3 - żegluga pełnomorska - żegluga w odległości do 200 mil morskich od linii brzegu;
5) Rejon 4 - żegluga oceaniczna - żegluga bez ograniczeń.
Powyższa rejonizacja wprowadza de facto podział na rodzaje uprawianej żeglugi w zależności o obszaru geograficznego, w którym jest wykonywana. Konsekwencją powyższego jest np. to, że żeglugę na akwenach treningowych można prowadzić na akwenach wchodzących w skład Rejonu T, a jacht spełniający wymagania „pełnomorskie może prowadzić żeglugę w odległości do 200 mil morskich od linii brzegu. Zatem przygotowując się do rejsu należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, czy na jacht spełnia wymagania określone dla wyprawy, na jaką jest przeznaczony.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.