19.01.2015
W ostatnim czasie do Kancelarii wpływa sporo pytań dotyczących organizacji imprez sportowych: biegów ulicznych, maratonów, wyścigów kolarskich, triathlonów. Warto zatem dokonać analizy niektórych przepisów dotyczących organizacji takich wydarzeń.
Należy zadać pytanie, jaką formę winna przybrać organizacja takiego eventu? Czy maraton jest imprezą masową? Jakie są wymagania dotyczące przeprowadzenia takiej imprezy?
Przede wszystkim, zastanówmy się czym jest „impreza masowa”. Zgodnie z art. 3 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przez to pojęcie należy rozumieć imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej. Definicja ta jednak została opatrzona szeregiem wyłączeń, a mianowicie:
Ze względu na miejsce, imprezą masową nie będzie impreza organizowana w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach, oraz w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami;
Ze względu na charakter wydarzenia, imprezą masową nie jest też impreza organizowana w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, impreza sportowa organizowana dla sportowców niepełnosprawnych, impreza sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowana na terenie otwartym, impreza zamknięta organizowana przez pracodawców dla ich pracowników;
Wspólnym mianownikiem do powyższych, jest obowiązek - odpowiedniego przeznaczenia obiektu lub terenu, gdzie dana impreza ma się odbyć.
Wg. powyższego wyliczenia art. 3 Ustawy, maraton należy sklasyfikować jako masową imprezę sportową, a więc imprezę mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1.000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1.000;
Zatem, kluczowe znaczenie ma w tym przypadku kwestia liczby uczestników biorących udział w wydarzeniu. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na zapis o nieodpłatnym charakterze imprezy, zawarty w omawianym wcześniej art. 3 Ustawy. Może to stanowić podstawę do wyłączenia organizacji takiego wydarzenia spod obowiązywania ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych poprzez zmianę formy opłaty za uczestnictwo w biegu.
Pamiętajmy, że to nie jedyne z możliwych wyłączeń stosowania tejże ustawy. Mowa o sytuacji w której zastosowanie ma art. 65 Ustawy o bezpieczeństwie ruchu drogowego, a więc w związku z organizacją zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, przewozu osób kolejką turystyczną i innej imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny. Mogą się one odbywać, pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na jej przeprowadzenie. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia podczas pamiętnych zawodów „Biegnij Warszawo”, w którym doszło do śmierci jednego z uczestników. Początkowo organizatorowi zarzucano brak prawidłowego zabezpieczenia imprezy. Należy jednak zauważyć, iż zawody zorganizowane był właśnie na podstawie przepisów o ruchu drogowym, a nie przepisów dotyczących imprez masowych.
Różnicy w organizacji tego typu imprez na podstawie obu ustaw należy upatrywać w formalnym aspekcie ich organizacji, a co za tym idzie także finansowym. Jeżeli współzawodnictwo sportowe ma charakter imprezy masowej, wiąże się to z szeregiem obostrzeń i wzmożonych formalności, jak choćby wystąpienie o udzielenie stosownego zezwolenia, wydawanego w formie decyzji administracyjnej, przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Różnica występuje także w poziomie zabezpieczenia takiego wydarzenia oraz obecności odpowiednich służb. Jednak w przypadku maratonu, zgłoszenie takiego biegu jako imprezy masowej nie zwalnia organizatora z obowiązku dopełnienia procedur związanych z uzyskaniem zgody na wykorzystywanie drogi w sposób należyty, zgodnie z ustawą o ruchu drogowym.
Jednocześnie należy pamiętać, iż zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
W kolejnym artykule poruszę temat nagród dla uczestników takich imprez sportowych.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.