06.05.2013
Do 6 maja br. kluby piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy miały czas na uzupełnienie dokumentacji licencyjnej na sezon 2013/14. Już od kilkunastu dni na stronie internetowej Polskiego Związku Piłki Nożnej można znaleźć odpowiedni komunikat. „W dniu 23 kwietnia odbyło się posiedzenie Komisji ds. Licencji Klubowych, którego przedmiotem była analiza wniosków o przyznanie licencji uprawniającej do gry w Ekstraklasie w sezonie 2013/14, złożonych przez kluby w dniu 2 kwietnia 2013 roku. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, Komisja w ramach tzw. „systemu wczesnego ostrzegania”, poinformuje kluby Ekstraklasy w dniu 24 kwietnia br., to jest na kilka tygodni przed terminem podjęcia decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania Licencji, o brakach w dokumentacji licencyjnej, a w szczególności o wszystkich okolicznościach mogących prowadzić do nieprzyznania Licencji.” – czytamy w komunikacie[1]. Komisja ds. Licencji Klubowych informuje w nim kluby i opinię publiczną o najistotniejszych brakach i nieprawidłowościach. Informacja ma charakter generalny, pozbawiony personalizacji. Dodatkowo Komisja poinformowała każdy z zainteresowanych klubów pisemnie o wadach, jakie zawierają ich wnioski. Skoncentrujmy się zatem na generaliach i zacytujmy stwierdzone przez Komisję braki i nieprawidłowości w dokumentacji licencyjnej: „ 1. W zakresie wymogów infrastrukturalnych stwierdzono następujące braki mogące prowadzić do nieprzyznania licencji: Dwa kluby nie przedstawiły umowy potwierdzającej prawa do korzystania ze stadionu w sezonie 2013/2014. W przypadku jednego klubu brak jest umowy potwierdzającej prawo do dysponowania stadionem zasadniczym, jednak klub udokumentował prawo do dysponowania w przyszłym sezonie stadionem rezerwowym. W przypadku trzech klubów brak jest umów potwierdzających prawo do dysponowania w sezonie 2013/14 obowiązkową infrastrukturą treningową. 2. W zakresie wymogów sportowych: W przypadku jednego klubu złożony program szkolenia młodzieży zawiera szereg istotnych braków. W przypadku ośmiu klubów złożone programy nie zawierają obowiązkowego elementu szkolenia z zakresu polityki antydopingowej. Uzyskanie Licencji uwarunkowane jest uzupełnieniem tych programów. W przypadku ośmiu klubów Komisja zażąda uzupełnienia informacji, czy umowy zawarte z podmiotami prowadzącymi drużyny młodzieżowe na rzecz danego klubu spełniają wymogi ponoszenia pełnej odpowiedzialności organizacyjnej, finansowej i merytorycznej za te drużyny przez klub ubiegający się o Licencję. W przypadku wątpliwości w tym zakresie współpraca klubu z podmiotem prowadzącym drużyny młodzieżowe może zostać objęta nadzorem ekspertów PZPN. 3. W zakresie wymogów prawnych: Wszystkie kluby zostaną zobowiązane do uzupełnienia obowiązkowej informacji o strukturze grupy kapitałowej, w tym o podmiotach powiązanych z klubem. Uzyskanie Licencji uwarunkowane jest uzupełnieniem tych informacji. 4. W zakresie wymogów finansowych: Jeden klub posiada przeterminowane zobowiązania finansowe w stosunku do podmiotów objętych ochroną przez procedurę licencyjną (należności klubów z tytułu transferów, należności związków piłkarskich, pracowników, w tym piłkarzy oraz należności publicznoprawne) a jednocześnie ze złożonej informacji finansowej nie wynika zamiar spłaty tych zobowiązań do zakończenia procesu licencyjnego. Brak zapłaty tych zobowiązań będzie skutkował odmową przyznania licencji. Spłata tych zobowiązań do momentu podjęcia decyzji o przyznaniu licencji, ale z naruszeniem terminu przewidzianego podręcznikiem licencyjnym (31 marca br) będzie skutkować karą regulaminową. Jeden z klubów Ekstraklasy znajduje się w stanie tzw. upadłości układowej. W takim przypadku klub z mocy prawa nie może realizować zobowiązań objętych układem. Klub ten może, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów licencyjnych, być uprawniony do gry w Ekstraklasie, jednak nie może otrzymać licencji na grę w pucharach europejskich. W przypadku pięciu klubów konieczne jest uzupełnienie informacji potwierdzającej spłatę wszystkich zobowiązań chronionych przez procedurę licencyjną w terminie 31 marca br. Przedstawiona dokumentacja nie rozwiała wszystkich wątpliwości w odniesieniu do tych klubów. Kluby zostaną zobowiązane do przedstawienia pełnej dokumentacji obejmującej m. in. umowy, potwierdzenia płatności, zawarte ugody. Sześć klubów zostanie zobowiązanych do istotnej weryfikacji założeń do tzw. Przyszłej Informacji Finansowej (PIF), potwierdzającej realną możliwość bieżącego pokrywania kosztów funkcjonowania klubu do końca sezonu 2013/14. Pozostałe kluby zobowiązane zostaną do uzupełnienia założeń lub złożenia wyjaśnień do PIF. W przypadku braku uwiarygodnienia powyższych prognoz finansowych, może zostać podjęta decyzja o odmowie wydania licencji na grę w pucharach europejskich, a w skrajnym przypadku rażącej nierealności prognozy finansowej również licencji uprawniającej do gry w Ekstraklasie.” Od wtorku, 7 maja, przez kilka dni eksperci będą analizować złożoną dokumentację. W dniach 13-15 maja Komisja podejmie decyzję o przyznaniu lub odmowie wydania Licencji, a do 28 maja Komisja Odwoławcza ds. Licencji Klubowych rozpatrzy ewentualne odwołania klubów od decyzji odmawiających przyznania Licencji. Podstawowym aktem prawnym, na którym opiera się Komisja w swoim postępowaniu jest – nowy - przyjęty 1 lutego br. przez Zarząd PZPN „Podręcznik Licencyjny PZPN na sezon 2013/2014”. Przepisy podręcznika stosuje się również do startu polskich drużyn w rozgrywkach klubowych UEFA (Liga Mistrzów, Liga Europy). W oparciu o kryteria zawarte w podręczniku przyznawane są również licencję na grę w pozostałych rozgrywkach piłkarskich w Polsce: I, II, III i IV lidze oraz niższych klasach. Licencje na występy w ekstraklasie, prowadzonej przez Ekstraklasę Spółkę Akcyjną wydaje Komisja ds. Licencji Klubowych Ekstraklasy. Komisja działa przy Polskim Związku Piłki Nożnej, podobnie jak: Komisja ds. Licencji Klubowych I ligi, Komisja ds. Licencji Klubowych II ligi oraz Komisja Odwoławcza ds. Licencji. Licencje dla klubów III ligi wydaje Okręgowy Związek Piłki Nożnej prowadzący te rozgrywki, a licencje dla IV ligi i niższych – związki prowadzące te rozgrywki. Podręcznik licencyjny został zmodyfikowany, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Unii Piłkarskiej (UEFA). Zaimplementowano do niego regulacje UEFA w zakresie tzw. Finansowego Fair Play (Zdaniem UEFA, kluby w całej Europie, wciąż za dużo wydają na utrzymanie I drużyny, w tym na pensje zawodników – przyp. red.) oraz wprowadzono szereg drobnych zmian dostosowujących przepisy PZPN do wymogów UEFA. Najważniejszą zmianą jest odejście od modelu „zerojedynkowego” (dawniej albo klub dostawał licencję, albo nie). Teraz w przypadku uchybień mniejszej wagi, Komisja Licencyjna ma regulaminową możliwość przyznać licencję z jednoczesnym nałożeniem konkretnych obowiązków do spełnienia przez klub. System licencyjny przewiduje też wdrażanie i nadzorowanie przez Komisję Licencyjną programów naprawczych, wprowadzenie możliwości stosowania realnego nadzoru finansowego i sankcji dyscyplinarnych (może ograniczać możliwość pozyskiwania nowych zawodników, wydatki klubów, nakładać stosowne sankcje regulaminowe). Poszczególne wymogi licencyjne - podobnie jak w poprzednich podręcznikach - uszeregowano według kryteriów: infrastrukturalnych, sportowych, prawnych, finansowych oraz dotyczących administracji i pracowników, ale w każdej z tych grup, stworzono trzy rodzaje kryteriów: A, B oraz C: „Kryteria „A” – “OBOWIĄZKOWE”. Jeżeli ubiegający się o licencję nie spełnia któregokolwiek z kryteriów A, wówczas klub może nie zostać dopuszczony, przez uprawiony organ UEFA, do udziału w rozgrywkach klubowych UEFA, lecz nadal ma prawo otrzymać licencję uprawniającą do udziału w rozgrywkach klubowych PZPN i wówczas może podlegać sankcjom, chyba że wyraźnie i odrębnie stwierdzono, iż niespełnienie danego kryterium A skutkuje nieprzyznaniem licencji także do udziału w rozgrywkach klubowych PZPN. Kryteria “B” – “OBOWIĄZKOWE”. Jeżeli ubiegający się o wydanie licencji nie spełnia jakichkolwiek kryteriów B, wówczas podlega sankcjom, lecz nadal ma prawo otrzymać licencję do udziału w rozgrywkach klubowych PZPN i UEFA. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów B nie prowadzi o do odmowy wydania licencji , ale do sankcji. Kryteria “C”- “NAJWŁAŚCIWSZA PRAKTYKA POSTĘPOWANIA”. Kryteria C mają charakter rekomendacji w zakresie najlepszych praktyk. Niespełnienie którekolwiek z kryteriów C nie prowadzi do żadnych sankcji ani do odmowy wydania licencji.” Obecnie obowiązujący Podręcznik został dostosowany w kwestiach infrastrukturalnych do regulaminu rozgrywek (sprawy medialne, światła, wozy transmisyjne itp.) i uchwał Zarządu PZPN w sprawie zespołów młodzieżowych i boisk. Zwiększono też minimalną pojemność stadionu do 4500, przy uwzględnieniu ulgi dla klubu remontującego swój obiekt. Podstawowe kryteria infrastrukturalne i sportowe, obowiązujące kluby T-Mobile Ekstraklasy:[2] - pojemność stadionu – 4 500 miejsc siedzących (było 3000), - zadaszenie ma minimum 1 000 miejsc, - oświetlenie: 1 200 lub 1 600 lux, - boisko o wymiarach 105 na 68 metrów, - dwa boiska treningowe (dotychczas wystarczyło posiadać jedno), - jedno boisko treningowe ze sztuczną nawierzchnią, - sześć zespołów młodzieżowych (dotychczas wystarczyło posiadać cztery takie drużyny) - zezwolenie na organizację imprez masowych na obecny sezon (dotychczas wymagane było zezwolenie na przyszły sezon). Komisja Licencyjna ds. Ekstraklasy zaznaczyła też, że będzie zwracać szczególną uwagę na kryteria finansowe, a zwłaszcza na: - wiarygodność i realność PIF (tzw. przyszłe informacje finansowe), szczególnie próg rentowności, - rynkowość cen w transakcjach z podmiotami powiązanymi, - bieżącą sytuację finansową klubów objętych nadzorem finansowym, w tym monitoring zobowiązań przeterminowanych. Kluby ubiegające się o Licencję muszą też przedłożyć roczne sprawozdanie finansowe oraz potwierdzić brak przeterminowanych zobowiązań z tytułu: działalności transferowej (wobec klubów), opłat na rzecz PZPN, WZPN, organów jurysdykcyjnych (zmiany przynależności klubowej, kary, składki członkowskie itp.), wobec pracowników oraz na rzecz ZUS i Urzędu Skarbowego. O późniejszych decyzjach Komisji Licencyjnej poinformujemy na naszych łamach. Mamy również nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy Czytelnikom meandry systemu licencyjnego, obowiązującego w polskim futbolu.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.