Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Piłka nożna

Finansowe Fair Play 2.0 – rewolucja w transferach na szczycie

23.01.2018

Tego mogliśmy i raczej powinniśmy się spodziewać – UEFA rozpoczęła prace nad wprowadzeniem zmian do zasad finansowego fair play, czyli zatwierdzonej w 2009 r., a obowiązującej od roku 2011 koncepcji.

Jej głównymi celami są:

- wprowadzenie większej dyscypliny i racjonalności w finansach klubowych piłkarskich;

- zmniejszenie presji na wysokość wynagrodzeń zawodników i ponoszonych przez kluby opłat transferowych, jak również ograniczenie efektu inflacji;

- zachęcenie klubów do długoterminowych inwestycji w sektorze młodzieżowej piłki nożnej i ich infrastruktury sportowej;

- nałożenie nacisku na ochronę długoterminowej rentowności europejskiej piłki nożnej klubowej, oraz

- przekonanie klubów do niezwłocznego regulowania swoich zobowiązań.

Powyższe odzwierciedla pogląd, że celem UEFA jest chęć wykreowania dla całego otoczenia europejskiej piłki nożnej klubowej takiego systemu, w którym rywalizacja poszczególnych klubów piłkarskich nie będzie niosła za sobą negatywnych zmian w obszarze ich  własnych finansów – ze szkodą dla zatrudnionych w tych klubach osób, czy też ewentualnych partnerów biznesowych.

Zasada Finansowego Fair Play wprowadziła zobowiązanie wobec klubów do równoważenia swoich finansów. Kluby nie mogą wydawać kwot wielokrotnie większych niż wygenerowane przez nie dochody i są zobowiązane do dotrzymywania wszelkich zobowiązań dotyczących przelewów i świadczeń pracowniczych.

Regulacje te UEFA, jak i wiele europejskich klubów oceniało co do zasady pozytywnie. Przemawiały zresztą za tym same liczby – opóźnienia w spłatach zobowiązań klubów zmniejszyły się o 80%, a ogólne straty finansowe europejskich klubów uległy zmniejszeniu z 1,7 miliarda euro w roku 2011 do 286 milionów euro w roku 2016.

Jak jednak pokazało ostatnie letnie okienko transferowe, a zwłaszcza dość odważne poczynania francuskiego PSG, które wstrząsnęły światowym futbolem - system niestety nie jest perfekcyjny.

Zdumione i wstrząśnięte ogromnymi wydatkami PSG (klub ten wydał aż 402 mln euro na zakup dwóch zawodników: Neymara i Mbappé) środowisko europejskiej piłki nożnej postanowiło zareagować. W odpowiedzi na oficjalne skargi klubów Starego Kontynentu (w tym tych największych, takich jak Bayern Monachium, Juventus Turyn, Real Madryt, czy FC Barcelona) UEFA wszczęła "formalne śledztwo" jeszcze 1 września zeszłego roku. Na tę chwilę nic ono w praktyce nie przyniosło i powszechnie uznaje się, że był to jedynie symboliczny gest europejskiej federacji, jednak że przyznać trzeba, żeUEFA projekt ten traktuje bardzo poważnie.

Według informacji, które pojawiają się w ogólnoświatowych mediach, stworzone zostało obszerne opracowanie o nazwie "Fair-Play Financial 2.0". Projekt ten powinien wejść w życie już od następnego sezonu, stąd też warto śledzić dokonujące się zmiany.

Co istotne, podstawowa zasada fair play pozostaje bez zmian i mowa tu oczywiście o bilansie dochodów i wydatków klubów. Znika jednak roczny limitu deficytu (30 milionów euro w obecnej wersji). Jeśli chodzi o samą reformę, najbardziej spektakularna zmiana polegać ma na ograniczeniu deficytu salda transferowego każdego klubu. Co to oznacza? Zgodnie z pierwotnymi założeniami UEFA, różnica między zakupem a sprzedażą zawodników w trakcie danego sezonu miałaby zostać ustalona na poziomie 100 milionów euro (jednakże należy się spodziewać, że kwota ta bardziej lub mniej, ale jednak ulegnie zwiększeniu). Kluby nie będą już mogły wydać w ramach jednego okienka transferowego takich kwot, jak to miało miejsce w przypadku transferu Neymara do PSG, chyba, że w tym samym okienku sprzeda zawodników za minimum 120 mln euro (Brazylijczyk kosztował Paryżan 220 mln euro).

Reforma obejmuje również wysokość wykazywanych strat na koniec danego sezonu, tak jak ma to miejsce chociażby w przypadku włoskiego AC Milan.

Kluby, takie jak chociażby Lyon czy Monaco, które sfokusowane są raczej na sprzedaży młodych talentów, nie są zadowolone z proponowanych przez UEFA nowych rozwiązań. Było to zresztą oczywiste – w ostatnim czasie zarobiły one krocie na swoich młodzieżowcach (Monaco za  nastoletniego Mbappé otrzymało zawrotną kwotę 180 mln euro).

Inne założenia proponowanej przez UEFA reformy dotyczą kwestii kontrolowania zadłużenia klubów i ograniczenia liczby profesjonalnych graczy do 25.

Powyższa propozycja może zaszkodzić klubom takim jak Chelsea czy City, które mają blisko sześćdziesięciu zakontraktowanych piłkarzy, w dużej mierze wypożyczanych do innych klubów europejskich (mówimy tu głównie o młodzieżowcach, których kluby ściągają możliwie wcześnie, tak aby uprzedzić agresywną konkurencję, ale jednocześnie nie mając dla nich miejsca w składzie   - nierzadko złożonym z graczy, na których wydano setki milionów euro - wypożyczają ich dalej, celem ogrania, a także zwiększania wartości rynkowej takich zawodników).

Plany te potwierdza wypowiedź prezydenta UEFA Aleksandra Ceferina – „Najbogatsze kluby mogą kupić każdego. Albo ograniczymy wypożyczenia, albo w ogóle ich zabronimy. Musimy też wprowadzić ograniczenia pod względem liczby zakontraktowanych piłkarzy. Dla przykładu, jeden z włoskich klubów ma ich 103! Musimy wprowadzić jakieś granice.”

Kolejną kwestią, jaka została poruszona w omawianym projekcie FFP 2.0. dotyczy dokładnego zdefiniowania "podmiotów powiązanych", przy czym główna zasada pozostałaby bez zmian.

„Futbol pozostanie biznesem, ale musimy zahamować rosnący dystans między bogatymi , a biedniejszymi” - przyznaje Ceferin.

Projekt ten ma zostać poddany pod głosowanie na posiedzeniu Komitetu Wykonawczego UEFA 24 maja 2018 r. i wdrożony już w następnym sezonie 2018/19.

Zmiany najprawdopodobniej weszłyby w życie od kolejnego sezonu. Finansowe Fair Play 2.0 zostałoby zatwierdzone 24 maja podczas zgromadzenia Komitetu Wykonawczego UEFA, jednak w międzyczasie zaplanowany jest już szereg spotkać w tym temacie, również przez ECA, które mogą okazać się kluczowe dla ostatecznego kształtu omawianego dokumentu.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy Al. Śląskiej 1, 54-118 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.