01.05.2017
Sport i pieniądze to temat wywołujący wiele, niekiedy skrajnych emocji nie tylko wśród sportowców i działaczy sportowych ale także i kibiców. Wielokrotnie na portalu prawosportowe.pl zagadnienia ze styku sportu i finansów w różnych aspektach były już poruszane. Dzisiaj kolejny raz powrócę do nich poprzez przedstawienie materii związanej z modnym ostatnio crowdfundingiem.
Termin crowdfunding wywodzi się z połączenia dwóch angielskich słów “crowd” - tłum oraz “funding” - finansowanie. Istnienie crowdfundingu nierozerwalnie związane jest z powszechnym dostępem do internetu i polega, na tym, że pomysłodawca danego projektu prosi o wsparcie finansowe internautów, a w zamian natomiast oferując określone korzyści - np. gotowy produkt lub zniżkę przy jego zakupie, gdy po zakończonej sukcesem zbiórce wejdzie on już do sprzedaży.
Czy crowdfunding w sporcie ma rację bytu? Zdecydowanie tak. Wiele tego rodzaju akcji zakończyło się sukcesem. Z finansowania społecznościowego korzystało już kilka różnych dyscyplin, w tym m.in: piłka nożna, sporty walki, akrobatyka, czy brydż sportowy. Jednym ze sztandarowych projektów był ,,X Dni do Soczi”. Wiele podmiotów decyduje się na wykorzystywanie serwisów zagranicznych, które oferują niekiedy korzystniejsze pod względem finansowym warunki, a także w związku z dotarciem, zainteresowanie swoją kampanią większą grupę osób.
,,Elementy składowe” crowdfundingu:
- uruchomienie kampanii crowdfundingowej. Na rynku można znaleźć kilka platform (dedykowanych dla sportu - ,,dostawców”), dzięki którym istnieje możliwość finansowania różnego rodzaju przedsięwzięć. Należy jednak dokładnie zapoznać się z treścią regulaminów tego rodzaju serwisów, w tym w szczególności z prowizjami, które są pobierane od zebranego kapitału, aby móc je uwzględnić w planowanym budżecie;
- korzyści dla osób wspierających daną akcję, np. zniżki na zakup biletów, koszulka, czy inny klubowy gadżet;
- zaplanowanie swojej kampanii promocyjnej, sposób informowania potencjalnie zainteresowanych osób;
-opracowanie i przedstawienie swojej historii. Ludzie chcą wiedzieć na co zostaną przeznczone ich pieniądze. Należy więc scharakteryzować podmiot zbierający fundusze oraz rodzaj przedsięwzięcia, które ma zostać zrealizowane;
- wskazanie dokładnej kwoty o jaką się prosi i dlaczego, w tym zaprezentować potencjalnych dodatkowych uczestników przedsięwzięcia.
Wybierając crowdfunding (zarówno jeżeli w kontekście osób, które ewentualnie chciałyby tworzyć taką platformę czy jej użytkowników – podmiotów organizujących akcję) pamiętać także należy o obowiązkach podatkowych. Temat ten budzi wiele kontrowersji ze względu na brak dedykowanych tej formie działalności regulacji podatkowych oraz to, że organy podatkowe nie są w tej materii zgodne i wydawały już przeciwstawne interpretacje przepisów. Takiej sytuacji ,,sprzyja” sama natura crowdfundingu, gdyż większość tego rodzaju kampanii ma charakter mieszany – cześć wpłat otrzymywanych jest przez organizatora na podstawie umów darowizny, a część na podstawie umów sprzedaży. W związku z powyższym warto zatem każdorazowo zwrócić się do właściwego organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Ponadto organizator akcji powinien pamiętać o prowadzeniu odpowiedniej ewidencji – powiązanie kwot z podstawą prawną – co ma wpływ na prawidłowe określenie obowiązków podatkowych. Oprócz tego, korzystanie z serwisu zagranicznego może w zależności od konkretnej sytuacji powodować konieczność stosowania przepisów innych niż przepisy prawa polskiego.
Biorąc pod uwagę dostępność i możliwości różnego rodzaju mediów społecznościowych, serwisów internetowych, narzędzi służących do tworzenia filmików, prezentacji, a tym samym więc umożliwiającym stworzenie materiału promocyjnego i akcji promocyjnej, warto zastanowić się na wyborem tego rodzaju sposobu zwiększenia budżetu klubu sportowego.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.