23.08.2024
W poprzednim odcinku rozpoczęliśmy omawianie najważniejszych kwestii bezpieczeństwa na meczach piłkarskiej Ekstraklasy. Zostały one określone w Regulaminie w zakresie bezpieczeństwa podczas rozgrywek organizowanych przez PZPN i Ekstraklasę S.A. (dalej: Regulamin). Była mowa między innymi o grupie szybkiego reagowania czy informacjach jakie mają znaleźć się na biletach, ale też np. o obowiązku utworzenia w Klubie stanowiska SLO, czyli osoby odpowiedzialnej za współpracę z kibicami. W tej części rozpoczniemy od przepisów art. 23 Regulaminu i problematyki bezpieczeństwa drużyny gości i kibiców przyjezdnych.
Art. 23 Regulaminu dotyczy bezpieczeństwa drużyny gości. Organizator meczu musi we współpracy z miejscową Policją zapewnić bezpieczeństwo drużynie przyjezdnej i przedstawicielom klubu na stadionie. W art. 24 zawarto przepisy dotyczące podróży grup kibiców na mecz wyjazdowy. Zgodnie z ust. 1, jeśli ze względów bezpieczeństwa przyjazd kibiców gości niósłby ze sobą zagrożenia, organizator i uczestniczące kluby muszą zrobić wszystko co możliwe by zapobiec wyjazdowi kibiców. W ust. 2 zawarto regulację dotyczącą podróży sporej grupy kibiców: „Jeśli spodziewanych jest więcej niż 500 kibiców udających się na mecz wyjazdowy, zaleca się, aby klub wyznaczył odpowiednią liczbę stewardów/przedstawicieli klubu, którzy będą towarzyszyć kibicom podczas ich podróży z i na mecz i współpracować ze służbami zabezpieczającymi spotkanie”. Zorganizowana grupa kibiców przyjezdnych musi stawić się w miejscu i o godzinie wyznaczonych przez organizatora meczu i/lub organizatora rozgrywek zgodnie z zasadami przyjmowania kibiców drużyny gości na zawodach podczas rozgrywek organizowanych przez PZPN i Ekstraklasę S.A..
Kolejne regulacje dotyczą wpuszczania kibiców na stadion. Organizator meczu musi zapewnić, że stadion jest strzeżony przed wtargnięciem osób trzecich i przed wpuszczeniem widzów przeprowadzona będzie skuteczna kontrola, w celu niewpuszczenia nieuprawnionych osób i niedopuszczenia do wniesienia zakazanych przedmiotów i substancji. Konieczne jest także rozdzielenie widzów – sympatyków obu drużyn. Jeśli sytuacja tego wymaga, rozdzielenie grup kibiców musi zacząć się jak najdalej od stadionu, żeby zapobiec przemieszaniu się grup kibiców w okolicach stadionu i przy bramkach wejściowych. Dla różnych grup kibiców muszą być zapewnione osobne parkingi dla samochodów i autobusów, najlepiej z różnych stron stadionu i jak najbliżej właściwych sektorów.
Organizator musi także zadbać o informację dla widzów i musi zapewnić, że widzowie są poinformowani przed meczem o wszystkich zakazach i kontrolach obowiązujących na stadionie. Organizator meczu musi przypomnieć widzom o zakazie wnoszenia zabronionych przedmiotów i substancji, o konieczności sportowego i odpowiednio powściągliwego zachowania i o potencjalnych poważnych konsekwencjach złamania tych reguł – włącznie z możliwą dyskwalifikacją ich drużyny w rozgrywkach. Musi także zapewnić obecność stewardów i innych służb. Dodatkowo sektory muszą być w sposób czytelny oznakowane tak by kibice mogli je odnaleźć i znaleźć wyłącznie na sektorach dla nich przewidzianych, wskazanych na bilecie wstępu.
Zgodnie z art. 29 Regulaminu, organizator meczu razem z dowódcą operacji Policji oraz kierownikiem ds. bezpieczeństwa decydują, o której godzinie stadion zostanie udostępniony dla widzów, biorąc pod uwagę następujące kryteria: przewidywaną liczbę widzów; oczekiwany czas przyjazdu różnych grup kibiców; rozrywkę dla widzów na stadionie (rozrywki na placu gry, stoiska wokół stadionu); miejsce dostępne poza stadionem; możliwe rozrywki dla kibiców poza stadionem oraz strategią rozdzielenia kibiców poza stadionem.
Przeglądanie zawartości odzieży i bagaży oraz kontrola widzów musi odbywać się sprawnie, żeby zapewnić, że dana osoba nie jest przeszukiwana więcej niż raz w jednym etapie oraz że przeszukiwania nie powodują opóźnień i nie prowadzą do wzrostu niepotrzebnego napięcia wśród kibiców. Każdy widz ma być przeszukany przez stewardów tej samej płci co on sam. Organizator meczu ma prawo usunąć ze stadionu lub odmówić wejścia osobom naruszającym regulamin stadionu lub regulamin imprezy/imprezy masowej.
Stewardzi, służby medyczne oraz straż pożarna, a także spiker zawodów muszą znajdować się na swoich wyznaczonych stanowiskach (zgodnie z zaleceniami dowódcy operacji Policji lub kierownika ds. bezpieczeństwa) poprzez cały czas, kiedy publiczność jest na stadionie, aż do momentu całkowitego opuszczenia obiektu.
Organizator meczu musi przedsięwziąć środki, żeby zapewnić, że widzowie nie mogą przemieszczać się z jednego sektora na inny. Jeśli konieczne jest przebywanie więcej niż jednej grupy widzów na jednej trybunie, należy podjąć środki co do ich rozdzielenia, tj. instalację nieprzekraczalnej bariery bądź ogrodzenia pilnowanego przez stewardów lub stworzenie strefy buforowej, w której nie będą zasiadać widzowie, a jedynie członkowie służb.
Organizator meczu musi zapewnić ze wszystkie przejścia, korytarze, schody, bramy i wyjścia ewakuacyjne są pozbawione przeszkód czy obecności osób, które mogłyby utrudnić przepływ ludzi. Przy każdym z wyjść musi stać steward. Ponadto Regulamin nakłada m.in. obowiązek zabezpieczenia pola gry i zapewnić ochronę oficjeli meczowych
Organizator meczu musi zapewnić bezpieczeństwo piłkarzy, sędziów i innych osób przeciwko wtargnięciu widzów na pole gry. Może to być osiągnięte poprzez użycie następujących środków, zależnie od indywidualnych okoliczności:
Osobną kwestią jest korzystanie z dużych ekranów. Organizator meczu w trakcie jego trwania, w przerwie i bezpośrednio po jego zakończeniu nie może pokazywać na dużym ekranie na stadionie powtórek zawierających kontrowersyjne sytuacje meczowe. Organizator meczu w trakcie jego trwania, w przerwie i bezpośrednio po jego zakończeniu nie może pokazywać jakichkolwiek materiałów filmowych mogących podburzyć publiczność lub sprzecznych z zasadami fair-play.
System nagłośnienia musi być słyszalny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz stadionu i przewyższać hałas publiczności, nawet w przypadku znacznego wzrostu tego hałasu. Ogłoszenia podawane przez system nagłośnienia muszą mieć absolutnie neutralny charakter. System nagłośnienia nie może być użyty: do rozpowszechniania treści politycznych, do kibicowania jakiejkolwiek drużynie i do jakiejkolwiek formy dyskryminacji drużyny przyjezdnej.
Zabronione są tzw. akcje polityczne. Zgodnie z art. 43, wygłaszanie lub promowanie treści politycznych przy pomocy jakichkolwiek środków lub podejmowanie jakichkolwiek akcji politycznych na stadionie lub w najbliższym otoczeniu stadionu jest ściśle zabronione przed, w trakcie i po meczu. Organizator meczu, razem z dowódcą operacji Policji lub kierownikiem ds. bezpieczeństwa, musi zapobiec jakimkolwiek akcjom widzów o charakterze prowokacyjnym na stadionie i w jego bezpośrednim otoczeniu (nieakceptowane prowokowanie piłkarzy lub kibiców drużyny przyjezdnej poprzez zaczepki słowne, zachowania rasistowskie, prowokacyjne flagi lub transparenty itp.. W wypadku zaistnienia ww. sytuacji organizator meczu, dowódca operacji Policji lub kierownik ds. bezpieczeństwa muszą interweniować poprzez system nagłośnienia lub usunąć obraźliwe treści.
Jeśli kierownik ds. bezpieczeństwa zdecyduje, że ze względów bezpieczeństwa grupa kibiców powinna być przetrzymana na stadionie na czas opuszczenia go przez resztę kibiców, należy przestrzegać następujących zasad: 1) decyzja o przetrzymaniu kibiców musi być ogłoszona przez system nagłośnienia/spikera, 2) ogłoszenie musi być powtórzone przed zakończeniem meczu, 3) organizator meczu musi zapewnić, że podczas przetrzymania kibice mają dostęp do urządzeń sanitarnych i stoisk z napojami i wyżywieniem, a jeśli to możliwe, przetrzymanym kibicom powinno się zająć czas (muzyka, ekran video), żeby okres zatrzymania przebiegł im szybko i spokojnie. Ponadto, kibice muszą być informowani regularnie jak długo mają czekać na pozwolenie na opuszczenie stadionu.
Artykuł 46 odnosi się do prowadzenia prac budowlanych lub remontowych. Wszelkie tego typu prace muszą zostać przerwane najpóźniej w momencie udostępnienia stadionu dla publiczności, a mogą zostać wznowione dopiero po opuszczeniu stadionu przez publiczność oraz uczestników zawodów.
Zgodnie z art. 47 Regulaminu, w przypadku podjęcia decyzji administracyjnej o przerwaniu i zakończeniu imprezy/ imprezy masowej z powodu zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, sędzia podejmuje równoległą decyzję o zakończeniu zawodów przed upływem regulaminowego czasu gry na podstawie art. 5 Przepisów gry w piłkę nożną, a zawody nie mogą być kontynuowane. W takim przypadku delegat meczowy wydaje stosowne oświadczenie, a właściwa komórka podmiotu zarządzającego rozgrywkami podejmuje decyzję w zakresie weryfikacji wyniku zawodów. Natomiast w świetle art. 48 Regulaminu naruszenie przepisów Regulaminu stanowi podstawę wszczęcia postępowania dyscyplinarnego.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.